понеделник, 15 август 2011 г.


Приложение 1
Ведическата връзка
Ведите са велики мантрични свещени писания, създадени
от хималайските риши, йоги и мъдреци, живели преди хи-
ляди години по време на предполагаемото начало на тази
Световна Епоха или юга, в зората на човешката история. За
тях се казва, че манифестират мъдростта на космическото
съзнание, което е източникът и опората на вселената, както и
основата на природния закон. Четирите Веди са предадени
чрез дълга устна и писмена традиция, чието начало е поста-
вено преди четири-пет хиляди години, още преди епохата на
Кришна.
Ведите представят по-обхватната система на Аза и кос-
мическото знание, на която Йога и Аюрведа са специфични
прояви. И Аюрведа, и Йога възникват като ведически школи,
преподавани от поколения ведически провидци, пренесли ве-
дическото знание в конкретни практически форми. И двете се
обръщат към ведическите текстове като свои авторитетни
източници. Те следват ведическите виждания в съответните
им полета на здравето и духовната практика.
Ведите
Ведите са първоначално три на брой и всяка от тях е свър-
зана с някоя важна практика на Йога и Аюрведа. Трите Веди
отразяват един мантричен подход, който обхваща всички ас-
пекти на живота. Те разясняват ведическия ритуал, яджна,
или огненото жертвоприношение, което отразява процеса на
космическото сътворение. Вътрешно то е една йогическа
практика, балансираща агни и сома (огън и вода),
възприемате-лят и възприеманото вътре в нас. Тази обща
ведическа ядж-
на разкрива всички сили на вселената и може да бъде изпол-
звана за реализиране на всички жизнени цели - от здравето до
освобождението. Една четвърта Веда - Атхарваведа - дава
мантри за специални теми, включително лични въпроси, и по
същия начин покрива всички аспекти на живота
Съответствия на трите веди
Ригведа
Божествена Реч
Мантра-йога
Знание
Бодърстване
Земя
Огън (Агни)
Яджурведа
Божествена Прана
Прана-йога
Практика
Сън със съновидения
Атмосфера
Вятър (Ваю)
Самаведа
Божествено Съзнание
Дхяна-йога
Реализация
Дълбок сън
Небе, Рай
Слънце (Суря)
Ведическата яджна е лечебен процес, насочен към възста-
новяване на целостта на божественото съзнание, което е нав-
лязло в нас и се е фрагментирало чрез ума, тялото и сетивата.
Целта на ведическата яджна е да изцели или да върне целост-
та на Пуруша, или космическото същество, което само се е
принесло в жертва, за да бъде сътворен светът. Това възста-
новяване на целостта на Твореца и творението, или на Бог и
душата, представлява и основата на Йога, която означава обе-
динение. Аюрведа възниква от този ведически порив не
просто за лично изцеление, а за изцеление на божественото
съзнание, изпаднало в материалния свят.
Съществуващите ведически текстове са преносители на
по-дълбока космическа мъдрост, която е втъкана във всички
аспекти на живота. Поради това Ведите са безкрайни и веч-
ни. Те се намират в космическия Ум и се проявяват във всеки
цикъл на сътворението като вибрациите на божественото
Слово, чрез което възниква вселената. Нашата душа и ней-
ните творчески сили действат чрез част от тази сила.
Ведическите мантри отразяват енергията на живота. За
тях се казва, че пребивават в прана, която е не само жизнена
сила, но и цялостното движение на космическата енергия.
Като преносители на космическата прана Бедите притежават
невероятна жизненост и целебна сила. Самата прана създава
езика, тъй както самата реч възниква от дъха. Това творящо
слово удържа в себе си семето или архетипните форми на
сътворението, което Ведите обрисуват. Следователно чрез
Ведите ние получаваме достъп до самите сили на сътворение-
то, които могат да променят самата природа.
Две са главните части на Ведите. Първата е частта на
мантрите (Самхита), която е току-що обсъдената основа.
Втората е частта на коментарите, която се състои от три
части -Брахмани, Араняки и Упанишади - тъй че общият сбор
е четири раздела. Брахманите описват детайлите на
различните ритуали, външни и вътрешни (йогически),
индивидуални и колективни. Араняките са подобни, но с по-
вътрешна природа, осигуряващи теми за медитация и
аскетични практики. Упанишадите са предимно философски
по природата си и представят сбито и ясно ведическите
прозрения и знание. Разликата между Брахманите и
Упанишадите е само по степен. Брахманите учат на по-
духовната мъдрост на самопознанието, а Упанишадите
представят ритуали и практики от различни типове.
Упанишадите са основата на Веданта, Йога и по-късните
духовни и философски дисциплини, тръгващи от Ведите.
Шестте школи на ведическото прозрение
От Ведите възникват шестте школи на философията, шад
даршанас, което буквално означава шест начина на виждане
или прозрение. Те са предназначени да покажат логическите,
метафизическите и космологическите следствия от ведичес-
ките мантри. Класическата Йога, както е изложена от Па-
танджали в Йога-сутра, е една от тези шест школи на веди-
ческата философия. Самият Патанджали казва, че е от ро-
дословието на великия йогин и ведически мъдрец Яджнавал-
кя, един от провидците на Яджурведа и Брихадараняка-
упани-шад, а за Патанджали се казва също, че бил учител по
Сама-веда. Хиранягарбха, име на Слънцето като космически
Творец, е традиционно приеман за основател на системата
Йога.
Шестте школи на ведическата философия и техните
основатели
1. Няя - Логическа школа - Гаутама
2. Вайшешика - Атомическа школа - Каннада
3. Санкхя - Школа на космическите принципи - Капила
4. Йога - Йогическа школа - Хиранягарбха
5. Пурва Миманса - Ритуалистична школа - Джаймини
6. Уттара Миманса/Веданта - Теологична или метафи-
зическа школа - Бадараяна
Няя и Вайшешика са школите на логическата философия,
подобна на системата на Платон в западната философия.
Всички ведически школи, включително Аюрведа и Йога, ак-
центират върху развитието на силни рационални умения, ко-
ито се придобиват чрез обучението в Няя-Вайшешика. И йо-
гинът, и аюрведичният лекар трябва да подкрепят своите зак-
лючения с коректна логика, макар тя да е подчинена на едно-
висше интуитивно възприятие.
Както вече отбелязахме, Санкхя осигурява философската и
космологичната основа и на Йога, и на Аюрведа. Тя има един
научен възглед, изследващ и вътрешната, и външната
реалност. Санкхя системата очертава таттвите или косми-
ческите принципи, които йогическата практика се стреми да
реализира.
Има обаче една лека разлика между Санкхя и Йога. Санкхя
се занимава повече със знанието за таттвите (душа, ум,
сетивни органи, моторни органи, елементи), докато Йога се
грижи повече за пречистването на съответните таттви вътре в
нас. Йога ни подготвя за знанието на Санкхя, защото само
когато дадена таттва е пречистена, ние можем да я разберем.
Йога прибавя един теистичен възглед към Санкхя и може да
бъде наречена теистична форма на Санкхя. Все пак подходът
на Йога е по-практичен, което я прави повече технология,
отколкото философия и затова тя може да бъде използвана с
различни философски системи.
Йога се появява заедно със Санкхя като общ термин в
късните ведически текстове, например Бхагавадгита от Шри
Кришна, която също е определяна като йогически текст. Йога
е споменавана многократно в Упанишадите, особено в
Прашна, Капгха и Швепгашвапгара. Позовавания на Йога се
срещат във всички Веди до самата Ригведа41. Мнозина големи
съвременни йоги, като Шри Ауробиндо, Ганапати Муни или
Парамаханса Йогананда, са разяснявали ведическата основа
на Йога.
Ритуалистичната школа, Пурва Миманса, подчертава пра-
вилното изпълнение на ритуалите за благоденствието и на
индивида, и на колектива, с използване на специални молит-
ви и приношения за свързването ни с благотворните сили на
вселената. Тези ритуали са добри за пречистването на тялото
и ума и за подготовката ни за медитация. Това е полето на
карма-йога или йога на служенето.
Терминът Веданта се използва за школата Уттара Ми-
манса, тъй като от всичките шест системи тя в най-голяма
степен е обвързана с правилното интерпретиране на ведичес-
ките текстове (макар всичките шест системи да се грижат за
това). Веданта или теологическата/метафизическата школа
обсъжда природата на Бога, душата, Абсолютът и техните
взаимоотношения. Има няколко школи на Веданта, която с
времето се превръща в най-важната и влиятелната от веди-
ческите философски традиции.
Недуалистичната (адвашпа) Веданта, преподавана от го-
лемия философ Шанкара (VII в.), прави Бога и душата мами
фестации на Абсолюта, който съставлява техния реален Аз. Тя
набляга на джнана-йога, или йога на знанието, станала
популярна днес чрез ученията на съвременния мъдрец на
Южна Индия - Рамана Махарши.
Дуалистичната (двайта) Веданта, като тази, на която учи
Мадхва (XIV в.), разглежда Бог и душата като различни, но
навеки свързани. Тя учи на преданост към Бога и подчинява-
не на душата на Неговата благодат. Тя набляга на бхакти-
йога, или йога на предаността. Мнозина вайшнави (поклон-
ници на Вишну) следват тази линия, включително кришна-
итското движение на Прабхупада.
Една междинна школа, ограничено недуалистичната Ви-
шища Адвайта на Рамануджа (XII в.), също е значима. Тя е
религиозна и вайшнавска по природа като дуалистичната
шко ла. Има специални връзки с Йога. От тази линия е
Кришна-
41
Например Ригведа V.81.1 или I.18.7.
мачаря от Мадрас, който е гуруто на мнозина популярни на
Запад учители по Йога, като Б. К. С. Айенгар, Паттабхи
Джойс или Т. В. Дешикар.
В някои отношения Йога е тясно свързана с Веданта. Мно-
зина от първите дошли на Запад учители по Йога - Свами
Вивекананда, Рама Тиртха, Парамаханса Йогананда, Свами
Рама или множеството ученици на Свами Шивананда - пре-
подават Йога-Веданта от адвайтическата школа. Повечето
аюрведични учители също са ведантисти.
Веданта е близка до Санкхя и през по-късните времена тя
заема много от позициите на Санкхя в Индия, чиито главни
учения тя приспособява. Самата Санкхя е по произхода си
ведическа система, с нейни собствени коментари върху ве-
дантически текстове. Все пак има малки различия между Ве-
данта, Санкхя и Йога.
Санкхя и Веданта са свързани със знанието на таттвите.
Обаче Санкхя е свързана със знанието на всички таттви, во-
дещи към Пуруша, или индивидуалната душа. Веданта, осо-
бено в адвайтичната си школа, е насочена предимно към
параматман (върховната душа) и Брахман (Абсолютът), най-
висшата таттва, и отделя много по-малко внимание на низ-
шите татви. Религиозните ведантически школи са теологични
по природа и се занимават предимно с Ишвара таттва, или
Творецът, който в класическата Санкхя не е таттва.
Ако използваме санскритски термини, казаното може да се
предаде и така. Санкхя се занимава с таттва вичара, или
изследване на природата на таттвите. Адвайта Веданта
включва Атма таттва вичара, изследване на Аза, или най-
висшата таттва. Дуалистичната Веданта обръща внимание
главно на Ишвара таттва вичара, изследване на природата
на Бога и на нашите взаимоотношения с него (или Нея, тъй
като Божеството не е ограничено до мъжкия род в
индуистката мисъл).
Йога се занимава с таттва шуддхи, което означава не
само пречистване на таттвите, но и изследването им. С пре-
чистването на таттвите Йога дава възможност за осъщест-
вяване на тяхното изучаване, което не може да стане, когато
умът и тялото са в нечисто състояние. Правилната практика
на Йога във всичките й осем члена до самадхи дава поради
това способността да се следват Санкхя и Веданта. По тази
причина мнозина ведантисти изискват от своите ученици да
придобият умения в Йога, така че да бъдат правилно подгот-
вени за напредване по пътя на познанието.
Все пак Йога в някаква форма е част от всичките шест
школи, които са интегрална част от една и съща ведическа
даршана, или гледище. Йога осигурява практическата основа
за прозренията, които други системи се стремят да развият
-подготвяне на тялото, прана и ума, за да се превърнат те в
инструменти за вътрешното изследване. В това отношение
Йога е може би най-универсалната от шестте системи и е
основната връзка между тях. Аюрведа дава основата на пра-
вилния живот за Йога и за всичките шест системи, чийто
светоглед и практики тя споделя, затова тя също е обща за
всичките шест системи.
Йога и Аюрведа, поне в известна степен, са възприети и от
неведическите системи в Индия. Будистките, джайнистките и
суфийските учители са използвали различни прозрения и
методи на Аюрведа и Йога. Повечето връзки са чрез Тантра,
която прилага аспекти от Йога и Аюрведа и има свои
индуистки и будистки форми. Тибетската медицина напри-
мер е предимно аюрведична.
Аюрведа и Ведите/Упаведите
Упаведите допълват ведите с по-конкретни приложения на
ведическите учения в полето на културата. Аюрведа възниква
като второстепенна Веда, или Упаведа, свързана с Ат-
харваведа. Така е, защото Атхарваведа първа представя спе-
цифични мантри и методи за лечение на различни болести.
Аюрведа е свързана обаче и с другите Веди, всички от които
са свързани със самопознанието и вътрешната интеграция. Тя
има тясна връзка с Яджурведа, която описва ведическия
ритуал, насочен към изцеление и н а Космическото същество,
и на индивидуалната душа42.
42
„Боговете са създали жертвоприношението (яджна) както медицината.” Шукла
Яджурведа XIX. 1.
Упаведите са:
1.
2.
3.
4.
Аюрведа - лечебни изкуства
Дханурведа - бойни изкуства
Стхапатяведа - архитектура, скулптура и геомантия
Гандхарваведа - музика, поезия и танц
Аюрведа е тясно свързана с всичките Упаведи. Тя се ос-
новава на Дханурведа, или бойните изкуства за препоръки и
стилове на масаж и манипулации върху тялото, особено за
лечението на марлите, или чувствителните точки върху тя-
лото. Мармите са описани предимно в Дханурведа. Много
йогически асани също отразяват прозренията на Дханурведа.
Аюрведа използва Гандхарваведа за нейните фини тера-
пии на музиката и изкуството, които са твърде важни за из-
целението и на тялото, и на ума. Видовете Йога на музиката и
звука са развити от Гандхарваведа.
Стхапатяведа, по-често наричана Васту, показва правил-
ният план на строежите, за да бъдат вкарани в тях здравос-
ловни земни и пространствени енергии. Това е от съществено
значение за правилната ориентация и изграждане на клиники,
болници и лечебни зали. Някои хора могат да страдат от
болести главно поради неправилното изграждане на техните
домове, които ги излагат на вредни сили от посоките. По тази
причина много аюрведични лекари ще запитат пациентите си
как е разположен домът им като част от усилията по
снемането на тяхната анамнеза. Йога използва Васту за
ориентацията на храмове, ашрами и помещения за меди-
тация. Например йогическата препоръка да медитиране с
лице на изток или на север отразява препоръките на Васту.
Ведангите/Ведическата астрология
Шест са Ведангите, или членовете на Ведите. Те стоят по-
близо до Ведите, отколкото Упаведите, бидейки част от
самите Веди, главните инструменти за тяхното интерпрети-
ране.
1. Джйотиш - астрология
2. Калпа - правила на ритуала
3.
4.
5.
6.
Шикша - произношение
Вякарана - граматика
Нирукта - етимология
Чхандас - метрика
От шестте веданги Джйотиш, или ведическата астроло-
гия, е най-важната. Тя помага на Аюрведа при определянето
на
базисния
здравен
потенциал
на
човека,
предразположеността му към болести и възможностите му за
оздравяване. Това е особено важно при пациенти, страдащи
от тежки болести, както и при болести, които не се повлияват
от нормалните лечебни мерки. Ведическата астрология е
използване и за определяне на правилното време за лечение и
приготвяне на лекарствата. Дори правилната терапия,
изпълнена по погрешен начин, може да не донесе добри
резултати. Астрологията ни помага да разберем психическите
проблеми, които често се виждат от хороскопа. Тя е полезна
при аюрведичните терапии, особено на тези, посочващи
какви скъпоценни камъни е най-добре да носи даден човек.
Ведическата астрология е полезна в Йога за определяне на
индивидуалния духовен потенциал, за определяне на под-
ходящото време за йогическите практики и, особено, за пос-
вещаване в мантрите. Изучаването на хороскопа е важно и за
аюрведическите, и за йогическите занимания и е неразделна
част от един ведически подход към живота. По тази причина
мнозина практикуващи Йога и Аюрведа изучават Джйотиш
или поне си намират добър астролог, за да се посъветват с
него, когато е необходимо.
Четири от шестте веданги се занимават с езика. Те са
основата на санскритския език и неговата точна терминоло-
гия и за Йога, и за Аюрведа. Те са част от пътя на мантра-
йога, която е твърде важна както за Йога, така и за Аюрведа.
Аюрведа използва мантра като свое основно средство за ле-
чение на ума. Йога я използва като главно средство за пре-
чистване на ума и разгръщане на неговите вътрешни сили и
способности. Мантра е най-важният инструмент за Йога,
Аюрведа и Джйотиш и основата на ведическата наука.
Казано накратко, Йога възниква като приложение на ве-
дическата мъдрост за самореализация. Аюрведа възниква ка-
то ведически метод за лечение и правилен начин на живот. И
двете системи могат да бъдат най-добре разбрани в един ве-
дически контекст и ни помагат да разберем принципите на
ведическия начин на живот43. Йога предоставя средства за
пречистване на ума (читта-шуддхи), за да ни даде възмож-
ност да постигнем самореализация чрез Веданта (самопоз-
нание). Аюрведа ни дава възможност за пречистване на тя-
лото (деха-шуддхи) за оптимално здраве и енергия. Васту ни
дава възможност за пречистване на дома (гриха-шанти) за
правилно ориентиране в пространството. Джйотиш осигурява
възможност за пречистване на негативните планетарни
влияния (граха-шанти) за правилна ориентация във времето.
Тази целокупна система на ведическото знание - съчета-
ване на Аюрведа, Йога и свързаните с тях дисциплини - ни
дава достъп до огромен ресурс, който може да преобрази нас
и нашата планета, ако ги прилагаме във всекидневния живот.
Това е един от ключовете за висша еволюция на човечес-
твото, предмет, който изисква много по-голямо внимание в
тази епоха на кризи и преход.
Изпратена на www.spiralata.net от Милен Маринов.
43
За едно изследване на ведическите божества вижте Мъдростта на древните
провидци (Frawley, Wisdom of the Ancient Seers) или Тайните на Веда (Sri
Aurobindo, Secret of the Veda).
Приложение 2
Санскритски речник
Агни - огънят като космически принцип Ананда - блаженство
или божествена любов
Анандамая коша - обвивка от блаженство, сърдечната или
дълбоката чувствена природа
Анна - храна или храненето като космически принцип
Аннамая коша - хранителната обвивка или физическото тяло
Антахкарана - вътрешният орган, умът на всички равнища
Апана - низходяща прана Асани - йогически пози
Астрален план - финият свят на чистите впечатления
Астрално тяло - финото тяло на чистите впечатления и прана
Атман - истинският Аз, чувството на чиста Аз-съм-ност
Ахамкара - его или чувството за обособеност на нашето аз
Ахимса - ненасилие или ненавреждане Аюрведа - йогическа
наука за изцелението
Бандха - йогическа блокада
Басти - аюрведична клизма
Биджа мантра - едносрични мантри като ОМ
Брахман - Абсолютната Реалност
Буддхи - интелект
Бхакти-йога - йога на преданоотдадеността
Вата - биологическата въздушна хуморална основа Ваю -
другото име на прана, или жизнена силата Веданга - член на
ведите
Веданта - аспектът на самопознанието на ведическото учение
Веди - древна индуистка духовна система на Аза и
космическото знание
Виджнанамая коша - обвивка на знанието или мъдростта
Вишну - божествената сила на любовта и закрилата Вяна-
разширяваща жизнена сила
Ганеша - Богът на познанието и закрилата
Гуни - трите първични качества на Природата - саттва,
раджас и тамас
Гуру - духовен водач
Деви - Богинята Джива - индивидуалната душа Джнана-йога -
йога на самопознанието Дхарана - концентрация
Дхарма - законът на нашата природа, принципът на истината
Дхяна - медитацията
Ида - лявата ноздра или лунното нади Индра - ведически Бог
на праната и енергията Ишвара - Бог или Творецът
Ишвари - Божествената Майка, женският аспект на Бога
Йога - наука за възсъединяването с универсалната реалност
Кали - Богинята на енергията и трансформацията
Капха - биологическата водна хуморална основа
Карма - следствието от нашите минали действия,
включително от предишни рождения
Карма-йога -йога на ритуала, работата и служенето
Каузално тяло - тялото на санскарите, гуните или най-
дълбоките наклонности, полето на душата
Каузален план - източникът на мирозданието, областта на
идеалния план на дълбокия сън Коша - тяло, обвивка или
опаковка на душата Кундалини - латентна енергия на
духовното развитие
Лакшми - Богиня на красотата и божията благодат Лая-йога -
йога на сливането в божествения звуков поток
Манас - външният или сетивният аспект на ума
Маномая коша-обвивката на впечатленията или външният ум
Мантра - семенни звукове, използвани за лечение или за
йогически цели
Мармас - чувствителни точки по тялото
Махат - Божественият Ум или космическият Разум
Надита - система от канали на финото тяло Нася -
аюрведично лечение през носа
Нети каничка - малка каничка за вливане на солена вода през
носа Ниямас - йогически правила и принципи на лично
поведение
Оджас - жизнената същност на капха
Панча карма - аюрведични процедури за очистване от
токсините
Пингала - дясната ноздра, или слънчевото нади Питта -
биологическата огнена хуморална основа Пракрити - природа
Прана - жизнена сила, дъх
Пранамая коша - обвивката на прана, или жизнената енергия
Пранаяма - контрол над или разширение на жизнената сила
Прартхана - молитва или търсене на благословия
Пратяхара - контрол над или насочване навътре на ума и
сетивата
Пуджа - индуистки ритуали
Пуруша - вътрешен дух, Аз
Раджа-йога - интегрална йогическа система
Раджас - качеството на действието и възбудата
Раджасичен - с природата на раджас
Самадхи - вглъбеност, погълнатост
Самана - балансираща жизнена сила
Санкалпа - воля, помисъл, решение
Санкхя - философията на 24-те таттви
Санскари - дълбоко заседнали обусловености и мотивации
Саттва - качеството на хармонията
Саттвичен - с природата на саттва
Сканда - Богът на теджас
Сома - божественият нектар или блаженството
Сротамси - системата от канали на физическото тяло
Сушумна - централният канал или нади на финото тяло
Шакти - сила, енергия, особено на най-дълбокото равнище,
Богинята
Шива - божествената сила на мира и трансцендирането
Тамас - качеството на тъмнина и инертност
Тамасичен - с природата на тамас
Танматри - сетивни потенциали или фини елементи (звук,
осезание, цвят, вкус, мирис)
Тантра - енергийна система за работа с нашите висши
потенциали
Таттви - космически принципи на истината
Теджас - огънят на едно жизнено равнище
Удана - възходяща прана
Упаведа - второстепенен ведически текст
Хануман - Богът на праната и предаността
Хатха-йога - йога на асаните, пранаямите и медитацията,
насочена към усилието
Хома - ведическо огнено жертвоприношение
Чакри - енергийни центрове на финото тяло
Читта - общ термин за ума на всички равнища, включително
подсъзнанието; специфичен термин за най-дълбокото ниво на
ума или обвивката от блаженство
Яджна - жертвоприношение или Богослужение
Ямас - йогически ценности и принципи на социално
поведение
Янтри - геометрични медитативни форми
Приложение 3
Ключ за санскритското произношение
14 гласни (някои имат по две форми)
Осем междинни звука
Приложение 4
Библиография
Книги на английски език
Aurobindo, Sri. LETTERS ON YOGA. Pondicherry, India: Sri
Aurobindo Ashram, 1978.
Feuerstein, Georg. THE SHAMBHALA ENCYCLOPEDIA OF
YOGA. Boston and London: Shambhala Books, 1997.
Feuerstein, Georg. THE SHAMBHALA GUIDE TO YOGA
Boston and London: Shambhala Books, 1996.
Feuerstein Georg, Subhash Kak and David Frawley. I N
SEARCH OF THE CRADLE OF CIVILISATION. Wheaton,
Illinois: Quest Books, 1995.
Frawley, David. ASTROLOGY OF THE SEERS: A GUIDE TO
HINDU/ VEDIC ASTROLOGY. Salt Lake City, Utah: Passage
Press, 1990. Frawley, David. AYURVEDA AND THE MIND.
Twin Lakes, Wisconsin: Lotus Press, 1997.
Frawley,
David.
AYURVEDIC
HEALING:
A
COMPREHENSIVE GUIDE. Salt Lake City, Utah: Passage
Press, 1989. Frawley, David. TANTRIC YOGA AND THE
WISDOM GODDESSES: SPIRITUAL SECRETS OF
AYURVEDA. Salt Lake City, Utah: Passage Press, 1993.
Frawley, David.WISDOM OF THE ANCIENT SEERS:
SELECTED MANTRAS FROM THE RIG VEDA. Salt Lake
City, Utah: Passage Press, 1993.
Frawley, David. THE YOGA OF HERBS. Santa Fe, New
Mexico: Lotus Press, 1986.
Joshi, Dr. Sunil. AYURVEDA AND PANCHA KARMA. Twin
Lakes, Wisconsin: Lotus Press, 1997.
Lad, Dr. Vasant. THE COMPLETE BOOK OF AYURVEDIC
HOME REMEDIES. New York City: Harmony Books, 1998.
Morningstar, Amadea. THE AYURVEDIC COOKBOOK. Twin
Lakes, Wisconsin: Lotus Press, 1992.
Morningstar, Amadea. AYURVEDIC COOKING FOR
WESTERNERS. Twin Lakes, Wisconsin: Lotus Press, 1996.
Niranjananda, Swami. PRANA, PRANAYAMA, PRANA
VIDYA.
Munger, India: Bihar School of Yoga, 1994.
Shivananda, Swami. PRACTICE OF BRAHMACHARYA.
Tehri-Garhwal, India: Divine Life Society, 1988.
Simon, Dr. David. THE WISDOM OF HEALING. New York
City, Harmony Books, 1997.
Tarabilda, Ed. AYURVEDA REVOLUTIONIZED. Twin Lakes,
Wisconsin: Lotus Press, 1988.
Tierra, Michael. PLANETARY HERBOLOGY. Santa Fe, New
Mexico: Lotus Press, 1988.
Tiwari, Maya. AYURVEDA: LIFE OF BALANCE. Healing Arts
Press, 1995.
Yogeshwarananda, Swami. SCIENCE OF THE SOUL. New
Delhi, India: Yoga Niketan Trust, 1992.
Yogeshwarananda, Swami. SCIENCE OF PRANA. New Delhi,
India: Yoga Niketan Trust, 1992.
Yukteswar, Sri. THE HOLY SCIENCE. Los Angeles, California:
Self-Realization Fellwship, 1978.
Санскритски текстове
АЩАНГА ХРИДАЯ от Вагбхата
БХАГАВАДГИТА от Шри Кришна
БРИХАТ ЙОГИ ЯДЖНЯВЯЛКЯ СМРИТИ.
ЧАРАКА САМХИТА.
Ганапати Муни. РАДЖА ЙОГА СУТРА.
ХАТХА ЙОГА ПРАДИПИКА от Сватмарама.
МАХАБХАРАТА.
САНКХЯ КАРИКА от Ишвара Кришна.
ШАТАПАТХА БРАХМАНА.
СУШРУТА САМХИТА.
ВАСИЩХА САМХИТА.
188 УПАНИШАДИ.
ЛАГХУ ЙОГА ВАСИЩХА.
ЙОГА-СУТРА от Патанджали.
Азбучен показалец
Абсолют 25, 65, 81, 163
Агни 10, 113, 114, 115, 117,
118, 119, 120,121, 122, 123,
124, 125, 126, 137, 174, 184,
193, 194, 210, 226, 239, 253,
257, 258, 266, 270, 278, 282,
319
Агни-йога 113
Агнихотра 116
Адвайта 303, 3J9, 320
Аз (вж. също Атман и
Пуруша) 9, 16, 17, 25, 26, 30,
31, 33, 41, 47, 71, 74, 78, 79, 84,
96, 98, 114, 118, 125, 128, 130,
132, 141, 145, 157, 158, 159,
161, 172, 203, 250, 258, 295,
301, 303, 304, 310, 312, 314,
320, 326, 330, 338
Алое 195, 196, 198, 199, 200,
202
Алтернативно дишане 124,
167, 257,259
Амрита 103
Анандамая коша 93, 94,
120,325
Аннамая коша 93, 118, 217
Антахкарана 292,325
Апана 88,131,132, 133,134,
135, 136, 137, 138, 139, 140,
153, 158, 164, 187, 196, 198,
199, 208, 212, 217,218, 226,236,
241, 244, 249, 251,252, 253,
254,257, 261, 262, 264
Ароматични билки
Асани 10, 11, 18, 49, 62, 70, 71,
72, 122, 124, 175, 194, 208, 210,
212, 213,214, 215, 216, 219,220,
221, 222,223, 224, 225,227, 228,
229, 231, 232, 233, 234, 247,
248, 268, 269, 276, 277,
280,305,308, 322, 325,327
Астрално тяло 89, 146,176,325
Астрология, ведическа
Атман 25, 26, 27, 37, 60, 78,
140, 155, 156, 157, 163, 171,
294, 320, 325
Атхарваведа 192, 316, 321
Ауробиндо, Шри 129, 319
Ахамкара 26, 31, 32, 33,
84,157, 325
Ахимса 21,22,172,176,178,324
Ашвагандха105,190,195,197,19
8,199,201,204,207,209,251
Ащанга 25,60,332
Аюрведа 7-11, 15-19, 21-29,
31, 32, 34, 40-43, 48-50, 56, 59-
63, 65, 66, 70-74, 77, 78, 82, 86-
88, 90, 91, 113, 114, 121, 127,
131, 137, 144, 155, 156,171-
174,180, 183,185,191,
192,202,209,212, 214,215,222,
234, 251, 255, 257, 272, 278,
279-281, 290, 292, 294-300,
306, 314-316, 318, 321, 322,
323,324, 325
Аюрведична Йога 72
Билки 10, 11, 16, 18, 43, 49, 70,
71, 74, 98, 104, 105, 116, 121,
144, 167, 168, 185, 187, 188,
190, 191, 192, 193, 194, 195,
196,
197,198,199,202,204,205,209,21
0,211,215, 249, 252, 280, 296
Блаженство
24,81,94,120,121,123,125,159,2
49,293,325,327,328
Блатен аир 167, 168, 193, 196,
197, 199, 201, 209, 211
Бог 10, 20, 27, 28, 47, 62, 65,
66,67, 69, 70, 73, 78, 82, 84, 98,
106, 107, 114, 115, 117, 125,
128, 130, 141, 150, 153, 160,
I63-165, 174, 178, 186, 193,
200, 252,276, 286, 288, 289,
293, 296, 297,301,302, 304, 306,
308, 310, 311,313, 316, 319-
321,325, 326,327,328
Бодърстване 92, 106, 149, 157,
163
Божествената Майка 28, 73,
149, 326
Брахман 24, 25, 29, 66, 120,
171,202, 265,305, 320,325,332
Брахмачаря 61, 105
Брахми 118, 167, 168, 195,
197,199,202, 209,211
Буддхи 30, 31, 32, 33,
93,94,103,107,156,293, 325
Будизъм 20
Бхагавадгита 38, 59, 122, 276,
318,332
Бхакти-йога 65, 66, 67, 73, 104,
106,215, 268,300,319,325
Бхасма 116, 206
Бхастрика 124, 236, 265, 267,
312
Васту 322, 324
Вата доша 50,198, 218, 291
Ваю 46, 47, 51, 131, 133, 136,
137,140, 155,159, 200, 205, 208,
217,218, 226, 236, 241, 242,
244, 251,255, 264, 268,292, 325
Веданта 303, 317, 318, 319,
320, 321, 324, 325
Веди 7
Ведическа астрология 71, 302,
322,323
Взаимоотношения 9, 15, 62,
67, 81, 82, 87, 143, 270, 298,
302, 319,320
Виджнанамая коша 93, 94,
119, 325
Визуализация 63, 70, 125, 168,
274,294, 296, 298, 301,308,310,
312
Винясас 220
Вишища 319
Вишну27, 67, 73, 304, 309,310,
319, 325
Вкусове, шест 184, 185
Воля 28, 30, 57, 84, 85, 86, 110,
130, 139, 151, 249,
268,271,279,281, 298, 299,327
Впечатления 33, 51, 63, 89, 92,
93. 94, 97, 101, 119, 122, 123,
125,132, 138, 144, 146, 158,
177, 252,270, 272, 273, 274,
275, 276, 277,279, 281, 296, 325
Връзки, правилни 82, 129
Вяна 134, 136, 137, 1.38, 139,
140, 153, 165, 200, 205, 212,
217, 238, 239, 246, 249,
260,261, 263, 267
Ганапати Муни 11, 319, 332
Ганеша 73, 302, 306, 309, 325
Гаятри мантра 116, 304
Гeнно инженерство 178
Гуггул 195, 196, 199, 203, 205,
206
Гудучхи 195, 196, 198, 203
Гуни 10, 31, 33, 34, 38, 39, 40,
41, 42, 43, 56, 85, 86, 87, 128,
270, 294, 314, 326
Гуру 28, 67, 82, 106, 125, 165,
274,280,297, 301, 304, 308, 320,
326
Гхи 97, 114, 124, 153, 167, 168,
174,180, 182, 183, 188, 193,
195, 197, 198, 209, 211,274,
303, 304, 330
Джатхарагни 116, 118,
119,121, 122,124
Джива 78, 80, 156, 157,
187,326
Джйотиш 71, 322, 323, 324
Джнана-йога 65, 73. 106, 107,
215,268, 300,319,326
Диета 8, 16, 74, 104, 145, 171,
172,173, 174, 175, 176, 179,
182, 183,184,185, 186, 187, 195,
216, 274, 296
Диета, пранична 186
Диета, саттвична 104, 171,
172, 183,186, 2%
Дишане 15, 61, 62, 69, 73, 97,
101,119, 122, 124, 132, 144,150,
161, 167, 217,223, 225, 226,228,
230,235, 236, 238, 241,242, 244,
245, 247, 250, 254-267, 269,
282, 295, 301,308, 310, 312
Дханвантари 73, 306
Дхарана 60, 61, 63, 64, 107,
123, 160, 214, 277, 278, 290,326
Дхарма 11,20,21,23, 24,51,69,
94, 120, 200, 282, 300, 309,326
Дхяна 60, 61, 64, 123, 214, 290,
295,326
Доши 10, 34, 46, 47, 48, 49, 50,
51,53,56, 62, 81, 91, 93, 96, 98,
110, 118, 137, 143, 145, 160,
172, 173, 174, 185, 187, 200,
211, 218, 221, 224,236, 237,238,
240, 242, 251,255,267,291,293,
294, 314
Дурга 309
Духовни типове 56, 57, 58
Душа (вж. също джива) 9, 15,
30, 31, 37, 47, 48, 59, 73, 74,
77-84, 86-89, 91, 92, 94, 96,
102, 103, 113, 117, 118, 131,
140, 156-159, 163,171, 187,
270, 281, 282, 288, 289,292,
296, 299, 301, 316, 318, 319-
321, 326
Дълбок сън 92, 140, 157, 306
Его 17, 24, 26, 31, 32, 33,42,69,
82, 84, 87, 130, 131,
149,150,157, 158, 159, 162, 187,
196, 197, 219, 260, 299, 303,
313,325
Елементи, пет 33, 34, 35,
37,52, 63, 134, 135, 146, 318
Ендокринна система 99
Жен-шен 105, 187, 190,
195,196, 199,208. 251
Жизнено тяло 130, 131
Захар 104, 179, 180, 183, 188,
189, 195, 197, 203, 209, 272
Заявления 15, 144, 298, 299,
308, 310, 312
Звук 35, 89, 125, 256, 257, 260,
266, 270, 275, 280, 281, 282
Знание 7,17,65,70,80,150,
157,295,300,303,314,315,317,32
4,325
Карма 21, 23, 43, 68, 73, 74, 79,
93, 115, 121, 137, 175, 211, 212,
221, 268,271, 276, 296,299,300,
319,326, 327
Карма-йога 65, 68, 70, 73, 268,
276,300,319, 326
Каузално тяло 90, 326
Клизми 168, 211
Концентрация 63, 106, 107,
109, 139, 197, 207, 226, 236,
268, 290, 297, 309, 326
Коши 28, 93, 117, 118, 121
Йогически пози за 213,
215,224, 227,229,231, 325 Йога Крия-йога 62,65,69-71, 288,
7-11, 13, 15-31, 33, 40, 42, 43, 336
46, 48, 49, 56, 59, 60-62, 64-72, Кришна 26, 67, 70, 180,
200,304, 315, 318, 332
73, 74, 75, 77, 78, 82, 86-88,
90,93, 96, 98, 99,103-109, 112, Кундалини 10, 43, 71, 103, 107,
117, 128, 141,142, 146, 149,
113, 114, 117, 121, 127, 129,
150, 153, 154,159, 161, 162,
140, 141, 144, 150,155, 156,
183, 237, 242, 253, 264, 265,
158, 160, 169,171-174, 176,
286, 288,326
178, 180, 182, 183,185, 187,
190, 191, 194, 197, 199, 207-
Лакшми 27, 289, 310, 326
211, 213, 214, 215, 216, 219,
Лая-йога 275, 326
220, 223, 232-234, 249, 250,
Луна 164, 284, 305
268, 269, 271, 275,276-278,
Любов 52, 66, 67, 69, 73, 80,
280, 286, 288,290, 292, 299,
85, 102,120, 125, 149, 151, 171,
300, 303, 314-327,332 На
предаността (вж. също бхакти- 172, 176, 178, 188, 215, 293,
йога) 65-67, 69, 70,109, 319 На 312, 325
знанието (вж. също джнана-
йога) 65, 68,319 На служенето Магнетизъм (на душата) 79,
(вж. също крия-йога) 106, 107, 81, 82, 84, 87
Майка, Божествена 28, 73, 149,
109, 160, 209, 215, 268,319
308, 309, 310, 326
Йони мудра 273
Манас 32, 33, 93, 156, 157, 293,
326
Кадилни пръчици 209, 274
Кали 27,288,289,302, 313, 326 Мановаха срота 156
Маномая коша 93, 94, 119,326
Капалабхати 237, 265, 267
Мармас 285, 326
Капха доша 52
Ида 161, 162, 163,166, 167,
255, 257, 262,326
Извивки 226, 233,234, 245
Имунна система 100, 139, 251
Индуизъм 20
Интелект (вж. също буддхи)
30, 31,32, 36,103, 107,
144,157,293, 325
Ишвара 26, 27, 28, 62, 69, 84,
320,326, 332
Масаж 166, 167, 168, 210, 211,
221, 322
Масла 104, 167, 168, 180, 188,
189, 205, 209, 210, 211
Мантра 46, 59, 63, 70-73, 106-
107, 109, 116-117, 194, 256,
260, 264, 267, 280-290, 294,
301, 304, 306, 323, 325-326
Мантра-йога 70, 73,280,323
Махат 30, 31, 326
Мая 83, 85, 87, 185,288
Медитация 7, 17, 19, 25, 30, 59,
60-62, 64-67, 69-72, 74, 92, 98,
103, 108, 109,111, 121, 125,
145, 158, 172, 175, 178, 186,
194, 197, 202, 205, 212,213,
214, 219, 220, 227, 231, 234,
236, 252, 269, 270, 275, 277,
278,285, 290, 294, 296, 297,
301-313, 317, 319, 322
Месо 71, 173, 176, 177, 178,
189
Млечни продукти 104, 173,
181, 182,188, 189
Молитва 70, 296, 297, 301, 304,
327
Моторни органи 50, 94, 318
Обвивки, петте 9, 37, 78, 93,
94, 95,118
Обърнати пози 232, 240
Огнен ритуал 114, 116, 117
Огъвания назад 226, 232, 234
Огън 20, 33, 34, 35, 36, 47, 48,
51, 97, 103, 107, 110, 113-124,
134, 137, 138, 140,144, 151,
174, 175, 176, 188, 193,217,
228, 261, 262, 289, 293,
311,313, 315
Оджас 10, 11, 81, 96-112, 137,
144, 160,186, 191, 195, 200,
201, 204, 206, 210, 250, 253-
256,262, 288, 302,326
Ом 46, 70, 249, 287, 288, 306
Панча карма 23,43, 74, 121,
137, 175, 211,212, 221,237
Парамаханса Йогананда 319,
320
Пингала 161-163, 166, 167,
255, 257, 262,327
Питта доша 51, 110
Подправки 124, 167, 175, 179,
180,182, 183, 185, 186, 188,
190, 193, 195,196, 272
Пози в стоеж 237-240
Пракрити 28, 29, 30, 31, 32, 33,
Навеждания напред 232-244
Надита 100, 117, 136, 155, 159, 37, 38,39, 85, 128,129,152, 327
Прана 10, 11, 18, 27, 34, 35, 47,
161-167,253, 262,263, 326
62, 63, 67, 69, 73, 81, 88-90,91,
Нася 167, 197, 209,
93, 94, 96-104, 107, 108, 109,
211,212,326
110, 111, 112, 116, 121,122,
Невежество 114, 116, 117
Ненасилие21, 61, 121, 277, 325 124, 127-141,144, 146, 149,
Нервна система 100, 192,218 153, 155, 157, 158-168, 171,
172, 174, 176,186, 187, 188,
Нети каничка 211, 326
190, 192, 193, 194,196-199,
Ниямас 23,326
201, 208, 212, 214, 215, 217,
218, 223,236, 237,249, 250, 251,
252, 253, 254, 255,256, 257,
259, 262, 263, 264, 265,267,
268, 271, 273, 275, 277,
278,281-286, 288, 292-295, 298,
302, 303,308, 317, 321, 325, 327
Пранагни 108, 119, 121, 122,
124,188, 193, 209, 237, 239,253,
254
Пранамая коша 93, 94, 101,
119, 122, 129, 130, 138, 194,
217, 252, 327
Пранаяма 11, 59-62,63,70, 101,
108, 111, 122, 124, 138,145,
162, 168, 172, 174, 175,
186,194, 195, 208, 209, 210,
212-215, 219, 223, 227, 228,
231,233, 234, 236, 250-257,
262, 265,-268, 270, 273, 275,
277, 285,286, 290, 294, 296,
301, 305-308, 310, 312,327
Пратяхара 11, 60,61, 63, 64,
105, 122,125, 150, 160, 168,
236, 269, 270-273, 275-279,
285,327
Преданост (вж. също бхакти-
йога) 52, 67, 69, 70, 73, 103,
104, 106, 109, 125, 151, 200,
311, 312, 313, 319
Пуруша 26, 27, 28, 29, 30, 37,
60, 77, 121, 128, 129, 280, 281,
282,285, 286, 294, 316, 320,
327, 333
Прераждане 93, 102
Раджа-йога10,59-60,65, 71-
74,105,109,121,209,215,268,280
,327
Рама 67, 130, 302, 304, 309,
320
Рамана Махарши 11, 153, 275,
303,319
Реч 89, 106, 151, 163, 260, 317
Ригведа 20, 96, 190,319
Рудракша 304
Самаведа 317
Самана 88, 132, 133, 134, 135,
136, 137, 138, 139, 140, 153,
164, 188, 196,242, 249, 254,
261, 263, 264,327
Самадхи 60, 61, 64, 103, 121,
123, 125,140, 149, 160, 264,265,
277, 290, 320,327
Самообучение 61, 62, 202
Самореализация 7, 8, 15, 74,
126,163, 275, 299, 314, 323, 324
Санкалпа 84, 299,300, 327
Санкхя 25, 26, 27, 28, 33, 89,
133, 156, 318, 320, 321, 327
Санскари 87, 156, 159, 299,327
Санскритска азбука 107, 282,
285-286
Сарасвати 27, 165, 166, 168,
255, 263
Сатсанга 82
Саттва 29, 31, 32, 33, 38, 39,
40,41, 42, 43, 44, 85, 86, 89,
128, 171,172, 185, 270, 326, 327
Саччидананда 24
Раджас 29, 31, 32, 33, 38,
39,40, 41, 42,43, 44, 71, 85, 86, Свадхарма 23
89,128, 130, 185, 187,214, 220, Сетива 31, 32, 61, 65, 79, 88,89,
101, 151, 231, 259, 270,
270, 326, 327
273,274, 275, 277, 285, 295
201, 203, 204,250, 253, 254,
288, 302, 304, 327
Тъкани 47, 48, 50-52, 91, 99,
118, 136, 137, 176, 177, 181,
191, 200, 203, 204, 206, 210,
217, 235, 252, 261, 282, 283,
291, 303
Тонизиращи билки
104,105,190. 198
Тонизиране 167, 255 Трипхала
167, 196, 198, 203, 207,208,252
Тулси 196, 197, 198, 208, 209,
210, 211, 304
Удана 88, 131, 132, 133,
134,135, 136, 137, 138, 139,
140, 153,165, 196,201, 212, 218,
235, 241,249, 254, 255, 260,
263, 264, 268,327
Удджайи пранаяма 257 Ум 9,
29, 30, 32, 33, 41, 47, 60, 65, 66,
74, 79, 86,87,90, 93, 94,
102,109, 119, 121, 123, 129,
144, 149, 156-159, 162,
187,190, 198, 210, 216, 218,
220,. 227,231, 249, 262, 268,
270, 272, 277,282, 284, 285,
290,292, 293, 295,307, 311,
316,318, 326
Тамас 29, 31, 33, 38, 39, 40, 41,
Ума 310
42, 43, 44, 71, 85, 86, 89, 128,
Упаведи 322
187, 270, 326, 327
Упанишади27, 127, 317,332
Танматри 33, 50, 52, 152,327
Физическо тяло 77, 88, 93, 136,
Тантра 8, 70, 71, 321, 327
145,159
Тара 309
Фино тяло (вж. също астрално
Таттви 28,30, 318, 320, 327
Творческа сила 50, 56, 78, 102, тяло) 90, 117, 193, 194
128,207
Хануман 130, 302, 309, 327
Теджас 10, 11, 81, 96-104, 106- Харизма 81
112, 137, 138,144, 151,160, 186, Хатха-йога 65, 71-74, 141, 194,
Сетивни органи 34, 50, 52,
276, 318
Сиддхи 153
Седежни пози 214, 227,
232,233, 234, 235
Сканда 302, 327
Слънце 57, 79, 80, 81, 116, 117,
256,283
Смърт 103, 113, 150, 253
Со'хам пранаяма 256
Сома 105, 142, 190,191,
192,193, 194, 202. 209, 315,327
Сусамово масло 198, 210, 211
Суровоядство 175, 196
Сутри
Сушумна 140, 141,144, 149,
159, 161, 162, 165-168,
236,255, 262, 263, 264,327
Съзнание, чисто 25, 26, 27, 29,
30,37, 47, 77, 113, 118, 128,
129, 146, 157, 303
Сънуване 92, 140, 157
Сърце 29, 47, 59, 80, 81, 103,
108, 109, 156, 157, 159, 284,
295, 302
Съществуване-съзнание-бла-
женство24, 81
215, 268,327
Храносмилателна система 176
Чакри 28, 63, 71, 117, 141-143,
146, 150, 152, 154, 160,
161,163, 167, 194, 253, 275,
288,328
Чанди 289
Чарака 15, 25, 77, 332
Читта 33, 156, 158, 159, 292,
328
Читта-нади 156, 158, 159
Шакти 27, 29, 42, 43, 84, 87,
88, 103, 128, 129, 141,149, 161,
286, 288,327
Шамбхави мудра 273
Шатавари 130, 187, 195,
197,199, 207,209, 251,302, 309,
327
Шива27, 67, 103, 289, 302, 304,
309, 310, 313, 327
Шивананда, Свами 105, 269,
320
Шиладжит 196, 197, 199, 204,
207
Яджна 114, 315, 316, 321, 328
Яджурведа 317, 321
Ямас 23, 328


Няма коментари:

Публикуване на коментар