понеделник, 15 август 2011 г.

Част трета



Практиките на Йога и Аюрведа
ТЕХНИКИТЕ НА ВЪТРЕШНА ТРАНСФОРМАЦИЯ
Забележете, че този раздел описва различни практики,
свързани с психотелесните типове на вата, питта и капха. Ако
по натурата си човек съчетава тези типове, трябва да се
запомни правилото, че се лекува дошата, която в момента е
извън равновесие.
12
Йогическо и аюрведично хранене
СХОДСТВА И РАЗЛИЧИЯ
И той разпозна, че храната е Брахман. От храната всички
същества са родени, чрез храна живеят те и в храна се
превръщат.
ТАЙТТИРИЯ -УПАНИШАД
3.2
Храна, анна, е първата санскритска дума за Брахман, Вър-
ховната Божественост. Всичко във вселената е храна. Вът-
решният Аз, Атман, е консуматорът на храната, която е всич-
ко. Всичко, което виждаме, е храна за душата. Развитието на
душата ни зависи от способността ни да ядем и да смиламе
храната, която е нашият живот. Храната, анна, е основата на
живота, прана. Тя пренася жизнената сила и я поддържа в
тялото.
Типът храна, която търсим, отразява степента на нашата
еволюция. Природата на храната, която даден човек избира,
разкрива на какъв стадий е неговото съзнание. Йога и Аюр-
веда подчертават значимостта на чисто вегетарианското хра-
нене или на т. нар. саттвична диета - хранене, което насърча-
ва развитието на саттва, най-висшето качество на мира, лю-
бовта и просветлеността. Храненето е нашето първо взаимо-
действие с обкръжаващата ни среда. Ако не се основава на
любов и състрадание, всички наши действия ще ни връзват
към страданието.
Аюрведа подчертава правилното хранене като основата на
всички изцелителни методи. Храната е първата и най-важ-
ната лекарствена форма. Без правилен подбор на храните
никой друг лечебен метод не може да бъде резултатен.
Аюрведа. препоръчва саттвична, или чиста храна, защото
саттва поражда уравновесеност, отстранява вредните фактори
и помага за намаляване на всички доши.
Основата на саттва е умонагласата на ахимса (ненавреж-
дане). Саттвичното хранене е преди всичко вегетарианско, с
избягване на каквито и да било продукти, които са добити
чрез убиване или навреждане на животни. Саттвичното хра-
нене допълнително набляга на природните храни - отгледани
в хармония с природата, върху добри почви, израснали по
естествен начин, сготвени по правилен начин и с правилна
нагласа на любов. Такива храна са носителите на прана и
съзнание.
Йогите са сред най-стриктните хора в света по отношение
на тяхното хранене. Не само че са вегетарианци, но те
избягват и преработени с търговска цел храни, пържени хра-
ни, както и храните, които се продават в т. нар. заведения за
бързо хранене. Въздържат се от яйца и чесън. Обикновено
йогите сами си готвят храната или пътуват заедно със свои
готвачи, които познават изкуството на саттвичното готвене.
Ако поканите някой истински йогин в своя дом, той или тя
може да ви покаже как да готвите, като вероятно първо ще
отиде до магазина и ще се погрижи да бъдат подбрани пра-
вилните храни, а след това ще приготви чудесно ястие, което
става почти свето причастие.
Йогическата диета обаче преследва различни цели от аюр-
ведичната и затова двете не могат да бъдат просто уеднакве-
ни. В тях се отразяват различните цели на двете дисциплини:
Аюрведа е устремена към здравето и равновесието на физи-
ческото тяло; Йога иска да ни помогне да надхвърлим телес-
ното съзнание. Докато Аюрведа работи за подобряване на
нашето телесно здраве, Йога ни помага да преминем отвъд
всякакви телесни ограничения. По тази причина повечето
традиционни йогически дисциплини са аскетични по
природа, включват гладуване и леко хранене, сурови храни и
мерки за очистване от токсините, както и оттегляне на
сетивата, пранаяма и медитация. Всички тези фактори не
само са насочени към намаляване на физическото съзнание,
но могат и да разстроят вата, която представлява въздушният
или нетелесният съставен елемент на нашата природа.
Традиционната Аюрведа, от друга, страна, набляга на
сготвените храни, пи-тателното хранене и защитата от
елементите, за да бъдем физически силни и за да се предот-
врати натрупването на дошите, особено на вата.
Сурова и сготвена храна
Много неясноти има днес във връзка със суровоядството в
Йога и Аюрведа, както и във вегетарианството изобщо. Ня-
кои хора отъждествяват вегетарианството със суровоядство-
то. Сготвянето на зеленчуците не ги превръща в месо! Веге-
тарианското хранене включва всички безмесни хранителни
продукти, дори сготвените. Множество храни, като ориз или
картофи, трябва да бъдат сготвени, за да станат смилаеми.
Аюрведа общо взето не препоръчва суровоядството за
поддържане на здравето в дългосрочен план, а само за кратки
периоди с цел очистване от токсините. Така е, защото сурова-
та храна се смила по-трудно и не доставя толкова голям обем
питателни вещества, колкото сготвената храна. Аюрведа пре-
поръчва специални диети за противодействие на нашите до-
ши. Те са основани предимно на цели зърна, бобови храни,
кореноплодни зеленчуци, семена и ядки, като суровите храни
са в малки количества и имат второстепенна роля - те могат
да бъдат наречени „балансирани" или „питателни" вегетари-
ански диети.
Аюрведичното гледище, че сготвената храна е по-добра,
кара обаче някои хора да мислят, че суровата храна е лоша от
аюрведична перспектива. Поради връзката между Аюрведа и
Йога, тези хора могат да сметнат, че суровоядството е не-
йогическо. Обаче ако погледнем традиционните йогически
текстове, ще открием, че в тях се набляга на суровата храна.
Йогическата диета традиционно е наричана диета от плодове
и корени (пхала мула), макар да включва зърнени храни и
млечни продукти. Йогите, оттеглили се от света в природна
среда, живеят чрез диворастящи храни като част от техния
духовен режим и като средство за свързване със силите на
природата.
Суровите храни, трябва да отбележим, увеличават ветре-
ните и етерните елементи в тялото и ума, съставните елемен-
ти на вата. Сготвените храни са по-добри за увеличаване на
земните и водните елементи, компонентите на капха, а също
и за увеличаване на огъня, питта-факторът. Огънят прави
сготвените храни по-лесносмилаеми и по-добри за изгражда-
не на тялото, но суровите храни са по-добри за увеличаване
на фината чувствителност на прана и ума.
Йогическата диета набляга върху развитието на въздуш-
ните и етерните елементи не само за очистване от токсините,
но и за отваряне на ума, чиято природа е предимно въздушна
и етерна. По тази причина Йога препоръчва суровите храни,
както и въздържането от храна. Намаляването на тялото
позволява на ума да се развие и разшири, да се снижи
телесното съзнание и да се увеличи непривързаността.
Йогическата диета взема предвид не само ролята на до-
шите, които са главният фактор в аюрведичната диета, но
също и ролята на праната. Суровите храни са Богати на пра-
на, която йогите се стремят да развият като най-висшата
енергия на ума. Суровите храни доставят прана не само на
тялото, но и на ума. Суровите храни са част от традиционната
йогическа диета за пречистване на надитата, или каналите,
което се извършва чрез увеличаване на праната. Твърди се, че
големите йоги са в състояние да живеят само на въздух или
прана. Други могат да живеят само на вода, а трети -само с
малко плодове, мляко и претопено масло (гхи).
Йогическата стратегия е да се увеличава агни (храносми-
лателният огън) чрез вътрешни практики, така че вата да не
бъде разстроена по време на йогическата практика. Правил-
ното практикуване на Йога, особено на пранаяма, повишава
агни, така че ние сме в състояние да смиламе сурови храни. С
повишената си вътрешна топлина ние вече не сме зависими
от топлината на храната и се чувстваме по-добре с една
охлаждаща диета. Йогинът със силен храносмилателен и пра-
ничен огън може да се справя със сурови храни, с екстремни
температури и други физически дисбаланси, които обикнове-
но водят до разболяване. Аюрведа обаче е насочена към
обикновения човек, който се нуждае от защита от тези
външни резки промени и по-груби аспекти на живота.
Обаче ние, които практикуваме Йога само през част от
времето си и рядко сме аскети, може и да не притежаваме
храносмилателната сила да се справяме със сурови храни,
особено ако ги консумираме по-продължително време. Това е
особено вярно за вата типовете, които имат слаба или про
менлива храносмилателна сила. Те не трябва да забравят, че
традиционната йогическа диета е потенциално вата-
разстрой-ваща. Хората от капха типа с техния нисък
храносмилателен огън и бавна обмяна на веществата могат да
бъдат отслабени от твърде много сурова храна. Дори хората
от питта типа ще намерят суровата храна твърде лека за
дълготрайно поддържане на енергия и жизненост, особено
ако са заети с напрегната физическа дейност.
Все пак за повечето хора може да бъде полезно периодич-
ното суровоядство с цел очистване от токсините, особено
през късната пролет (април или май в зависимост от
климата), която е естественият сезон за детоксикация. Ние се
нуждаем и от известно количество сурови храни в нашата
диета, обикновено десет или двадесет процента, за да си
набавим витамините, минералите и ензимите, които са в
изобилие в тези храни. Добри сурови храни, които могат да
се консумират заедно с ястията, са краставици, репички,
моркови, домати и различни видове кълнове, силантро (свеж
зелен кориандър) и магданоз.
В допълнение тези, които желаят да очистят не само фи-
зическото, но и финото си тяло, могат да го сторят с помощта
на суровоядството, в съчетание с асани, пранаяма, мантри и
медитация. Такава практика може да продължава от един до
три месеца в зависимост от психотелесния тип на конкретния
човек. Всеки, който сериозно желае да започне йогическа
практика, трябва да има предвид подобни предварителни
пречистващи подходи, особено когато те са свързани с
аюрведичната пречистваща програма - панча карма. Тъй като
повечето хора на Запад са затлъстели и с много токсини в
организма си, тези методи за очистване от токсините често са
първите мерки за оправянето на здравето.
За да избегнем опасността от прекалено очистване със
сурови храни можем да прилагаме един прост критерий. Су-
ровоядството не трябва да служи за потискане на нашия хра-
носмилателен огън, за лишаването от здравословен апетит,
който укрепва тялото ни. Заедно със суровоядството се опи-
тайте да следвате режим за увеличаване на храносмилателния
огън с помощта на подправки като джинджифил, лютив
червен пипер, канела и босилек, или с аюрведичната комби-
нация трикату. Човек трябва да приема толкова сурови хра-
ни, колкото позволява силата на храносмилателния му огън.
Въпреки всичко, значението на суровата храна за пречиства-
нето не трябва да бъде подценявано. Когато човек напредва в
духовните практики, той ще може да се справя с повече суро-
ва храна и ще му е потребно все по-малко храна.
Напредналите йоги естествено клонят към суровите хра-
ни, както и към зърнените храни и млечните продукти. Те
предпочитат праничните храни пред нещо, което е било обра-
ботвано и прекалено сготвено, и могат в крайна сметка да се
откажат изобщо от готвена храна. Виждайки природата като
своя майка, те не харесват произвежданите или отглежданите
с търговска цел храни. Духовният процес отразява една
нарастваща чувствителност към храната и изисква хранене,
което съдържа прана и любов като свои главни съставки.
Йога, месо и ахимса
Яденето на месо е нещо, което всеки последовател на Йога
трябва да намали, ако не и въобще да прекрати. Това важи с
особена сила за червеното месо. Главната причина е, разбира
се, че месоядството нарушава йогическия принцип на ахимса,
или ненасилието, който е първият от ямите, или жизнените
принципи на Йогическата практика. Не можем да стигнем
далеч в нашата йогическа практика, ако навреждаме на други
същества.
Човешкото тяло, зъби и храносмилателна система са като
на животните, хранещи се с растителна храна. Растителната
храна доставя идеалните питателни вещества, необходими за
засилване на нашата човешка чувствителност чрез едно
пречистено и астрално тяло. Ние не можем лесно да раз-
градим животинската тъкан така, че тя да се превърне в под-
ходяща съставка за изграждане на нашата човешка тъкан.
Вместо да се смели и преобразува в съответна човешка тъкан,
месото съхранява своите животински енергии и замества
нашите човешки тъкани.
Месото повишава животинския огън в тялото, с което за-
действа санскарите или наклонностите на месоядните жи-
вотни у нас. То поражда гняв, похот, страх и други негативни
емоции. Пламъкът, създаван от една месна диета, е нечист и
излъчва един емоционален дим, който разстройва ума и нер-
вната система. Храненето с месо предава разрушителната
енергия на клетките, което на свой ред усилва процесите на
разболяване и разтление в тях. То внася една фина енергия на
смъртта във финото аурично поле, като намалява притока на
висши прани в тялото. Животът на съществата, които сме
изяли, обременява астралното тяло с техните негативни
емоции и впечатления.
Месото създава тежък или тамасичен тип тъкани, които
задръстват капалите и затъпяват ума. Това не означава, че
духовните практики няма да имат ефект при месоядеца, но
ако те са успешни, което е малко вероятно, има опасност ме-
сото в организма, което е груба форма на гориво, да доведе
до свръхзагряване или да породи особен вид дим, който да
разстрои висшите преживявания. Не само насилието и
престъпленията, но и религиозната нетолерантност
исторически са по-често срещани сред месоядните общества.
Това е не просто морален, а енергиен проблем за тялото, ума
и духа, както на индивидуално, така и на колективно
равнище. Ако добавим и щетите, които консумирането на
месо нанася на планетата чрез унищожаването на
дъждовните гори, замърсяването на почвите и водите и
нарастващата трудност да се изхранва все по-увеличаващото
се население с месна храна, тогава величината на този
проблем не може да бъде прикрита. Ние не можем истински
да еволюираме като вид и да преминем отвъд войните и
престъпленията, докато не спрем да изяждаме нашите
животински братя и сестри.
Много хора днес не са строги вегетарианци, а ядат пи-
лешко и риба. Макар тази животинска плът да е по-малко
вредна от червеното месо, това все пак е животът на друго
живо и движещо се същество. Не само че тези видове храна
са вредни за йогическата практика, те са вредни и за плане-
тата, и за другите същества. Броят на пилетата, отглеждани
днес в птицекомбинатите, се изчислява на много милиарди.
Други вегетарианци ядат яйца, т. нар. лакто-ово-вегета-
рианци. Дори вегетарианците, които не ядат цели яйца, могат
да консумират много яйца чрез други хранителни продукти.
Яйцата обикновено влизат в състава на различни хлебни
изделия, сладкиши, макаронени изделия, майонези и салатни
сосове. Така че е трудно да бъдат избегнати, дори ако човек
не ги консумира пряко. По тази причина трябва да се четат
внимателно етикетите на храните, за да се види има ли в тях
яйца. Макар яденето на яйца да нанася по-малко вреда от
яденето на риба, пилешко и или червено месо, яйцата са все
пак животинска тъкан и тяхната консумация е форма на
експлоатирането на тези същества. В много индуски храмове
хората, които ядат яйца, не се допускат в техните вътрешни
светилища. Усложненията, които отглеждането в условията
на огромни птицекомбинати и генното инженерство причи-
няват на пилетата и яйцата, са друга причина за тяхното из-
бягване.
За съжаление, много последователи на Йога и дори учи-
тели по Йога на Запад включват месо в храненето си, като
понякога сервират пилешко и риба на курсове по йога или
медитация. Трудно е да се разбере защо те допускат подобно
нещо, предвид дхармичните традиции на ахимса, особено
при положение, че набавянето на вегетариански продукти не
е и никак трудно.
Съвременната дилема: епохата на лошата храна
Правилното хранене се определя не само от избрания вид
храни, но и от тяхното качество. Както повечето от нас знаят,
качеството на храната в нашата култура е общо взето ниско.
Ако храната е Бог, то нашият Бог е несъмнено мъртъв, или
най-малкото той се е превърнал в нещо не много по-различно
от бизнес-план за извличане на максимални печалби! Нашата
храна е масово произвеждана, масово приготвяна и масово
консумирана, с малко грижа или внимание и определено с
малко любов или съзнателност. Лошото качество на храните
тръгва от лошите почви, химическите торове и използването
на инсектициди и хербициди върху растенията, чиито
дълготрайни ефекти са неизвестни. Съставни елементи на
лошото качество на храните са преждевременното бране,
изкуствено предизвикваното узряване, дългото транспор-
тиране и дълбокото замразяване, което често унищожава как-
вато и да била реална жизнена енергия, успяла да оцелее в
растението. Върху тях се наслагва преработването на храна
та, което може да включва облъчване, замразяване и консер-
виране, заедно с оцветители и пр. добавки и консерванти от
всякакъв вид. Като че ли всичко това не е достатъчно, та в
съвременното готвене широко се използват микровълновите
печки, прекаленото топлинно обработване и прекомерната
употреба на мазнини, захар, сол и подправки. Резултатът е, че
не толкова ние ядем храната, колкото тя изяжда нас, като ни
доставя не толкова питателни вещества, колкото служи като
хранителна почва за токсините.
Колкото и нещата да стоят зле сега, вероятно те ще се
влошат още повече. Генното инженерство днес прибавя гени
от бактерии, вируси, други растения и животни върху изпол-
званите за храна растения. Дори използваните семена в наше
време са генетично модифицирани. В соята например има
гени от бактерии, ядки и цветя. В доматите пък са прибавени
гени от риба и свиня. Основната причина за подобни проме-
ни е да се подобри търговския вид на храната, да се удължи
срокът, в който е възможно тя да бъде съхранявана, или да
стане по-устойчива на хербициди и пестициди, така че те да
могат да бъдат използвани в по-големи количество върху нея.
Но не и да се направи храната действително по-питателна.
Тези генетични промени не се посочват върху етикетите
на продуктите. По-голямата част от соята е вече генетично
манипулирана, което създава затруднения на вегетарианците,
тъй като соята присъства като съставка в много вегета-
риански продукти. Естествено, че за всеки, който се опитва
да следва чиста йогическа диета, подобни промени са печал-
ни. Тъй като ние не можем да избегнем тяхната употреба и,
особено при пътуване, можем да бъдем принудени да ги
ядем, то можем да се надяваме само да намалим
количеството лоша храна, която консумираме.
Тази съвременна дилема относно храненето ни принуж-
дава да се замисляме повече какво да включим в нашето хра-
нене. Трябва да се учим как сами да отглеждаме нашата хра-
на, да подкрепяме местните градинари, особено тези, които
се стараят да произвеждат екологично чисти храни, както и
да станем политически активни по проблемите на обкръжа-
ващата ни среда. Храната е свещеният корен на живота. Ако
ние я излагаме на риск, само излагаме на опасност собстве-
ното си здраве и щастие. За съжаление идващият век ни обе-
щава не само лоша храна, но и лоша вода и лош въздух. Поне
можем да си набавяме добра бутилирана вода. Въздухът и
храната крият повече рискове и зависят от волята на други.
Затова осъзнаването на проблемите, свързани с храната, е
важна част от всяка екологична стратегия за спасяване на
планетата.
Един истински йогин трябва да бъде на предната линия в
движенията за защита на животните и на планетата Земя. Ако
действаме днес, все още много неща могат да се подобрят,
ако не фундаментално да се променят описаните негативни
условия. Самата Земя, подобно на човешкото тяло, има
невероятни сила за възвръщане на жизнеността, ако се нау-
чим да съдействаме на тази лечебна сила да действа безпре-
пятствено.
Млечните продукти и Йога
Йогическите традиции на Индия разглеждат млечните
продукти като превъзходна храна, особено за хора, поели по
духовния път. Макар млечните продукти да не са препоръчи-
телни за всички типове, особено за хората от типа капха, те
играят важна роля не само за поддържане на здравето, по и
съдействат за дълголетието. Древната ведическа цивилизация
се развива около кравата, която дава прясно и кисело мляко,
сметана, масло. През цялата история тези храни са били
предпочитани от йогите, които не намират млечните
продукти да са вредни за тяхното здраве. Сред историите за
детството на Кришна е и тази за неговия апетит към прясно
избитото масло, което някоя доверчива домакиня е оставила
без наблюдение.
Аюрведа използва млечни лечебни препарати, особено за
повишаване на съпротивителните сили срещу някоя болест и
за подобряване и възстановяване на здравето. Сред тях са
млечни отвари, лечебни масла и различни видове гхи (пре-
чистено масло). Млечните продукти се препоръчват не само
за младите, но и за възрастните, а и за всеки, който е омало-
мощен или се нуждае от подсилване. Мнозина йоги се хранят
предимно с мляко в течение на продължителни периоди.
Прясно свареното мляко, с подправки и сурова захар, се
смята за
превъзходна храна.
Обаче това зависи от доброто качество на млякото от кра-
ви, които са били добре гледани - връщаме се към спомена-
тата съвременна дилема. Такова мляко рядко може да се на-
мери в търговската мрежа. Иначе казано, лошо приготвените
млечни продукти от лошо гледани крави повишават слузта в
организма и спомагат за появата на хранителни и синусни
алергии и кандидоза.
Млечните продукти пораждат голям брой здравни проб-
леми, които ние трябва да разберем, за да ползваме тези про-
дукти по правилния начин. Някои хора са лишени от ензими,
необходими за смилане на млечните продукти, тъй като ет-
ническата група, към която принадлежат, не е ползвала млеч-
ни продукти в своята история. Възрастните, които не са били
кърмени като деца, също могат да имат проблеми. Други
проблеми възникват не от самите млечни продукти, а от
тяхното
неправилно
приготвяне.
Точно
както
пълнозърнестото пшенично брашно е твърде различно от
избеленото бяло брашно, така натуралните млечни продукти
са твърде различни от тези, които обикновено се продават в
супермаркетите.
В Индия на кравата се позволява да захрани с млякото си
първо своето теле. Само останалото мляко, което често е в
значителни количества, се ползва от хората. Ако телето се
отбие от майка си, нейното мляко губи много от своята хра-
нителна стойност. Млечната индустрия отделя телетата от
майките им и ги праща в кланиците. Ние убиваме детето на
животното и след това пием млякото, което е било предназ-
начено за него. Как би се почувствала една човешка майка
при подобни обстоятелства? Когато една крава чуе мученето
на своето теле, тя незабавно започва да отделя мляко. Крава-
та усеща кога отвеждат телето й, за да го убият, и нейният
дистрес води до отделяне на токсини, които се секретират в
млякото й.
Лошото гледане на кравите има много аспекти, включи-
телно вкарването им в клетки и доенето с машини. Днес има
хибридни животни, заченати чрез изкуствено осеменяване,
генетично манипулирани да дават далеч повече мляко, от-
колкото е здравословно за тях. Те са хранени с неорганично
зърно, с прибавки на хормони и антибиотици. Химическите
остатъци се отлагат в техните тъкани и се концентрират в
млякото им. Пастьоризацията, хомогенизирането и дългос-
рочното замразяване на млечните продукти също отслабват
техните полезни свойства.
Аюрведичните текстове много подробно разясняват
свойствата на различните млечни продукти. В тях се казва, че
качеството на месото или на млечните продукти от вързани
на кол или затворени в клетки животни е много по-ниско, от-
колкото от животни на свободна паша. Затова не можем да
поставим знак на равенство между млечните продукти от
съвременните кравеферми и тези, за които се говори в аюрве-
дичните текстове. Очевидно ние трябва да се постараем да си
намерим сурови или натурални млечни продукти, или да
внимаваме в ползването на млечни продукти изобщо.
От всички млечни продукти прясното мляко и пречисте-
ното масло (гхи) са превъзходни за йогическата практика.
Млякото е най-добре да се пие току-що сварено с подправки
като джинджифил, канела и кардамон. Киселото мляко е по-
добре да се смеси с вода и да се превърне в напитка (индийс-
ка мътеница, или ласи). Иначе то е малко тежко и слузотвор-
но, а не е храна, която помага за сваляне на излишните ки-
лограми, както си мислят някои.
Повечето сирена се правят със сирище от кравешки черва.
Стриктните вегетарианци следователно трябва да използват
само сирене, което е произведено с вегетариански ензими.
Такава сирена се продават в повечето магазини за здра-
вословни храни. Иначе изварата, сирената, направени от мля-
ко и сметана, и домашното сирене от пресечено мляко (ин-
дийците го наричат панир) са много добри.
Йога и подправките
Тъй като в индийската кухня в повечето случаи се изпол-
зват много подправки, някои хора смятат, че и йогическата
диета включва употреба на много подправки, включително
много лют червен (кайенски) пипер или чили. Това съвсем не
е така. Хората, които от деца са свикнали със силно подп-
равена храна, каквито са индийците, могат да понесат и по-
големи количества подправки, включително и в йогическата
диета. Обаче по принцип храненето на йогите не трябва да
включва много подправки, защото в повечето случаи те са
раджасични и възбуждат нервите. Трябва да се наблегне вър-
ху сладки подправки от рода на джинджифил, канела, карда-
мон, босилек и резене, които са саттвични.
Много от пикантните храни, особено в ресторантите, се
приготвят с нискокачествени мазнини. Това не е добра ком-
бинация. Ако включвате много подправки в храненето си,
трябва да сте сигурен, че използвате висококачествени нату-
рални подправки, заедно с висококачествени мазнини от рода
на гхи. Трябва да се използва качествено гхи, произведено от
сурово или натурално екологично чисто масло, а не от оби-
чайно продаваното в търговската мрежа масло.
Йога и захарта
Някои хора са на мнение, че духовната диета изключва
захарта напълно. Това се дължи главно на опасностите, които
крие бялата захар. Бялата захар е преработена и рафинирана
храна и по тази причина трябва да бъде избягвана. Все пак
всички ние се нуждаем от известно количество натурални
захари, от рода на пчелния мед или нерафинираната захар
(джаггари) в храненето си. Това важи особено за децата,
Също така, когато кундалини се развие чрез духовна практи-
ка, може да е необходимо да се консумират чисти захари за
поддържане на баланса в обмяната на веществата. По тази
причина натуралните подсладители в умерени количества са
част от йогическата диета.
Саттвична диета
За да следваме една саттвична диета, трябва да сме наясно
с шестте вкуса. Сладкият е първичният саттвичен вкус,
защото е захранващ, балансиращ и приятен за ума и сетивата.
Обаче под сладък вкус Аюрведа разбира естествените сладки
неща, не преработената захар, още по-малко пък изкустве-
ните подсладители. Сладък вкус имат захари, нишестета, въг-
лехидрати и мазнини, каквито се намират в плодовете, зър-
нените храни,зеленчуците, семената и ядките.
Лютивият, киселият и соленият вкус са раджасични, за-
щото имат стимулиращи свойства. Макар именно по тази
причина те да са полезни за подобряване на храносмилането
и за други лечебни цели, същевременно са и потенциални
дразнители на нервната система. Лютивият или пикантният
вкус има гореща и разширяваща се природа, която може да
тласне нашите енергии твърде надалеч, ако се използва
прекомерно, като по този начин причини изтощение. Солта
може да задръсти артериите и каналите поради нейното
минерално съдържание, така както солите разяждат
водопроводните тръби. Киселият вкус, подобно на алкохола,
може да предизвика ферментация в тялото.
Горчивият и стипчивият вкус са тамасични поради техния
дългосрочен редуциращ ефект, който макар и полезен за
очистване от токсините и сваляне на килограми, има потен-
циални странични ефекти. Горчивият вкус, с неговите студе-
ни и леки свойства, пречиства от токсини, но отслабва агни и
разстройва вата (причинява нервност). Стипчивият вкус,
който е свиващ, може да доведе до задържане на отпадъчни
продукти в тялото и също повишава вата.
Все пак всеки вкус може да бъде саттвичен, раджасичен
или тамасичен в зависимост от това как се използва. Всичко е
въпрос на пропорции. На нас ни е необходим правилен ба-
ланс на всичките шест вкуса. Той се изразява в диета, основа-
на на храни с предимно сладък вкус, с използване на лютиви,
солени и кисели съставки като добавки, както и на горчиви и
стипчиви вкусове за пречистване от токсините, когато това е
необходимо.
Шестте вкуса
ВкусЕлементДошаГунаСладъкземя и водаВП-К+СаттваСоленвода и
огънВ- КП +РаджасКиселземя и огънВ- КП +РаджасЛютивогън и
въздухК- ПВ+РаджасГорчиввъздух и етерПК-В+ТамасСтипчивземя
и въздухПК-В+Тамас
Твърде много сладки храни, дори натурални, стават та-
масични или затъпяващи и могат да задръстят каналите. Из-
куствено произведените или преработените подсладители го
правят в каквото и количество да ги ядем. Сладките подп-
равки, като джинджифил, канела и мента, са саттвични, как-
вито са и киселите плодове като лимона и кръглото кисело
лимонче (лим, Citrus aurantifalia). Някои горчиви билки, от
рода на готу кола, са саттвични, защото горчивият вкус с не-
говия въздушен и етерен елемент помага да се разшири ума.
Преяждането с какъвто и да било тип храна може да го пре-
върне в тамасичен и да причини задръстване. От друга стра-
на, недояждането или следването на твърде лека или прека-
лено стимулираща диета повишава раджас. Само правилната
диета и подходящото количество храна е саттвично. Сат-
твичната диета е приятна, но равномерно балансирана по
вкусове, съдържа известно количества от всичките шест вку-
са и количеството храна при нея запълва половината от сто-
маха.
Саттвични диети за дошите
Аюрведа предписва диетични режими за различните до-
ши. В това отношение три вкуса повишават, а други три
-намаляват всяка от дошите, както беше посочено в таблица-
та. За тези, които се интересуват от по-подробна информация
по тези въпроси, има няколко добри аюрведични готварски
книги28.
Тъй като Аюрведа се грижи главно за физическото здраве,
нейните кулинарни и диетични методи не винаги се зани-
мават с проблема за саттва. Затова в тях се ползват и някои
храни, които не са саттвични по своята природа. От друга
страна, с наблягането си върху саттвичната диета Йога може
да включва храни, които са в състояние да разстроят опреде-
лени доши. За един оптимален диетичен режим трябва да се
28
Вж. раздела „Литература" за аюрведични книги, особено тези на Амадеа
Морнингстар, която има и книга под заглавие Аюрведично готвене за западняци.
Вж. книгата на Мая Тивари за по-задълбочено изучаване на духовните аспекти на
аюрведичната диета.
съчетае саттвична диета с подходяща диета за всеки дошов
тип. Съществуват множество саттвични храни, подходящи за
всеки от психотелесните типове. Човек може да вземе спи-
съка със саттвичните храни, приведен по-долу и да съобрази
кои храни са подходящи за неговия тип.
Саттвичната диета се изразява в хранене в подходящо вре-
ме, както и в подбор на храните. Трябва да се избягват теж-
ките или слузотворните храни сутрин или вечер, тъй като по
това време е много вероятно те да задръстят организма. Ос-
новното хранене трябва да бъде на обед, последвано от пери-
од на почивка или релаксация, или пък рано вечер. Хранене-
то късно вечер, с изключение на някаква лека храна като
плод или мляко, обременява тялото и ума.
Човек трябва също да помни особените дисбаланси, които
е вероятно да настъпят по време на йогическите практи-
ки.Тъй като йогически практики от рода на пранаяма и ме-
дитация е по-вероятно да разстроят вата, затова при тези
практики трябва да бъдат подбирани вата-успокояващи хра-
ни. Вижте също информацията за оджас в главата, посветена
на прана, теджас и оджас. Диетата, която увелича оджас, има
важна роля в повечето йогически подходи.
Пранична диета
Йогическата диета е не просто саттвична, но и пранична
диета, изпълнена с жизнената сила, необходима за зареждане
с енергия на ума и финото тяло. В това отношение различ-
ните храни са свързани с различни видове прана. От петте
вида прана пранични храни са главно зелените листни зелен-
чуци и кълнове, които растат бързо, особено пролетно време,
когато праната е в изобилие. Те са стимулиращи, охлаждащи
и пречистващи. Суровоядството с много Богати на хлорофил
храни увеличава прана, особено ако се съчетае с меки арома-
тични подправки като джинджифил, кориандър или различ-
ните видове мента.
Апаничните храни са тези, които растат под земята, глав-
но кореноплодните зеленчуци, като картофи, моркови и слад-
ки картофи. Към тази група спадат и гъбите, които израстват
от земята. Тези храни увеличават силата, издръжливост-
та и оджаса, но могат се окажат малко тежки. Тъй като ду-
шата, или джива, на растенията обитава земята, корените
могат да съдържат много жизнена енергия. В тази категория
влизат особено мощни коренови билки като жен-шен или
ша-тавари, включително тоници за половата система, която
е управлявана от апана.
Саманичните храни са главно целите зърна, които имат
балансиращ ефект (когато са добре понасяни), особено ори-
зът. Ето защо целите зърна трябва да бъдат основата на по-
вечето диети. Млечните продукти, които са частично прера-
ботени храни, също спадат към тази група, както и пчелният
мед и суровите захари. Такива храни са питателни, но не и
тежки, освен ако не се прекалява с тях. При това са и леснос-
милаеми.
Вяничните храни са тези, които растат разпрострени по
земята, каквито са тиквичките, пъпешите, ягодите, доматите
и бобовите растения. Те са подсилващи и стимулиращи и по-
магат за разширяването на нашата енергия. Обикновено се
консумират заедно със зърнени или саманични храни.
Уданичните храни са плодове и ядки, които растат по дър-
вета. Съдържанието на етерния елемент в тях е по-високо и
подхранва дълбокия ум и сърцето. Те могат да бъдат консу-
мирани самостоятелно и са много здравословни, леки и ба-
лансиращи.
Йога набляга на храните със саттвична прана. Тя се среща
предимно в храните, които растат над земята, като плодове и
ядки. Храните, които растат по земята, като домати и ягоди,
показват склонност да развиват раджас. Храните, които
растат изпод земята, клонят към тамас, какъвто е случаят с
чесъна, кромида и гъбите. Но те са само второстепенни фак-
тори. Има също и много саттвични корени и зеленчуци.
Йогическата диета се състои предимно от уданични хра-
ни, например плодове, които спомагат за увеличаване на пра-
ната, и от саманични храни, като ориз и мляко, които под-
държат равновесието в нас. Но и храните с другите видове
прана също са добри. Трябва да се стремим да включваме в
менюто си храни с всичките пет вида прани и с шестте вкуса.
Докато се храни с пранични храни човек трябва да вни-
мава да държи дошите си в равновесие. Вата типовете се
нуждаят от питателна храна, която подсилва апана и затова
са им потребни повече кореноплодни зеленчуци или
коренови билки. Всички дошови типове имат полза от
храните, отнасяни към самана, като цели зърна, които са
балансиращи по природа. Освен това може да са потребни
подправки за подсилване на храносмилателния огън и огъня
на прана (пранагни), особено ако човек яде храни предимно
със студена природа, към каквато клонят праничните храни.
Прана преобладава във въздушния и етерния елемент и
затова се нуждае от топлината на огъня, стабилността на
земята и овлажняващото свойство на водата, за да се
поддържа равновесието.
Добри храни за йогическата практика
• Всички видове плодове, особено със сладка природа,
консумирани пресни и цели
• Всички зеленчуци, с изключение на прекалено много
кромид и чесън лук
• Всички видове цели зърна, особено ориз, пшеница и
овес
• Бобови храни в умерени количества, с изключение на
• Тези, които не са твърде тежки по свойства, като мунг-
дал, боб адуки или тофу, които могат да се ядат без
ограничения
• Ядки и семена, като бадеми, кокосови орехи, орехи, пи-
кани (вид североамерикански орехи) и сусамово семе,
които не бива да бъдат прекалено препечени или осолени
• Доброкачествени натурални растителни масла от всич-
ки видове, като сусамово, слънчогледово и маслинено
(зехтин), също масло и гхи (пречистено масло)
• Млечни продукти от добре гледани крави, особено мля-
ко, гхи, кисело мляко и извара
• Натурални
захари,
като
нерафинирана
захар
(джаггари), мед, кленов сироп и меласа
• Сладки подправки - джинджифил, канела, кардамон,
резене, кимион, кориандър, куркума, мента, босилек,
сминдух
• Билкови чайове, минерална вода и плодови сокове (осо-
бено вода с лимон или лим)
• Храни, сготвени с любов и грижовност
Храни, които трябва да бъдат
намалени или избягвани
• Всички видове месо и риба, както и яйца
• Изкуствена, преработена и долнопробна храна от
всички видове
• Консервирани храни, с изключение на натурално кон-
сервирани плодове и домати
• Нискокачествени растителни масла, животински маз-
нини и маргарин
• Млечни продукти от големи кравеферми
• Чесън, кромид и прекалено пикантни храни
• Всички видове пържени храни
• Бяла захар и бяло брашно
• Изкуствени подсладители и добавки в храната
• Всякакви прекалено сготвени храни, стара, баята или
два пъти готвена или подгрявана храна
• Алкохол, тютюн и други стимуланти
• Чешмяна вода или каквито и да било изкуствени на-
питки
• Всички облъчвани храни, готвени на микровълнова
печка
• Генетично манипулирани храни
• Храни, консумирани в разстроена атмосфера или
изяждани твърде бързо
13
Приготвяне на сома
БИЛКИ ЗА ЙОГИЧЕСКАТА ПРАКТИКА
Растения, вие Царици на Солата,
многобройни, със стократна възприемателна сила. Приемам
ви като най-доброто за сбъдването на сърдечните желания.
Растения, вие Царици на Сомата, разпръснати из
цялата Земя, породени от Божествения Баща,
влейте жизненост в тази билка.
РИГВЕДА Х.97.18-19
Билките оказват мощна подкрепа в йогическа практика.
Те са полезни не само за лечението на болести и за подм-
ладяване, но и за пробуждане на всичките наши висши спо-
собности. Всеки, който практикува Йога, трябва редовно да
взема благотворни билки. Обикновено йогите вземат билки,
за да подпомогнат своята практика и за да стимулират както
прана, така и висшия ум.
Много от източните тонизиращи билки, станали в наше
време широко известни в целия свят, като жен-шен и ашва-
гандха, са превъзходни за йогическата практика, защото те
увеличават нашите дълбинни жизнени енергии (чи или пра-
на). Такива билки притежават всеобхватни подсилващи
свойства за мускулите и нервите, особено полезни са за
вегетарианци, на които може би е потребна една по-
подсилваща форма на хранене. Но дори и обичайни, широко
ползвани билки и подправки, като например джинджифил,
куркума или сладник, са ценни за йогическата практика.
Билките са важни помощници, по чиито сили е да
катализират процеси, които
иначе може би трудно биха били осъществени.
Всички ние можем да извлечем полза от .всекидневната
употреба на билки. Възможно е те да бъдат важни за нас
колкото насъщния ни хляб. Ефектите от билките обаче не се
проявяват незабавно. Както и при храненето, благотворните
ефекти от билките се натрупват с течение на времето, като
при това трябва да бъдат подкрепяни от правилно хранене и
начин на живот. По тази причина ние трябва да осигурим на
билките подходящите условия, в които те да действат, а не
просто да ги разглеждаме като лечебни средства. В тази глава
няма да обсъждаме основите на аюрведичната наука за
билките, приготвянето на билките и пр. Информация по тези
въпроси може да се намери в други книги по Аюрведа29. Тук
ще съсредоточим вниманието си върху значимите за йоги-
ческата практика билки.
Билки и сома
Според ведическите възгледи сокът на билките съдържа
мощна жизнена есенция, наречена сома. Сомата от растени-
ята може да се комбинира с оджас, който е сомата или жиз-
неният екстракт на тялото, и да го издигне на по-високо рав-
нище на дейност. Тази лечебна есенция на растенията влиза в
реакция с хранителния сок, или химус (раса), в тялото, съз-
давайки една висша форма на химус за захранване и подмла-
дяване на другите тъкани. Тя има ободряващ ефект, който
подпомага лечебните и трансформативните процеси на всич-
ки равнища.
Немалко ботаници са търсили оригиналното растение со-
ма, като че ли то е било само една отделна билка. Сбъркали
са. Ведическите текстове споменават множество различни со-
ма-растения, а сомата е есенцията на всички растения. В тях
обикновено сомата се приравнява към пчелния мед (мадху),
който сам е произведен от нектара на растенията чрез техния
прашец. Следователно сомата обозначава различни особени
есенции (сома расас), които се срещат в едни растения
29
Вж. Йога на билките.
повече, отколкото в други, но съществуват в цялото растител-
но царство.
Класически аюрведични текстове като Сушрута Самхи-
та споменават двадесет и четири сома-растения и осемнаде-
сет сома-подобни растения30. Атхарваведа31 споменава сред
отделящите сома растения зърнени храни като ечемика, бил-
ки като дурва и въздействащи върху централната нервна сис-
тема растения като канабиса (бханг). Куща (Saussurea lappa) е
друго растение, което обичайно се споменава наред със со-
ма32. Ефедрата (ма хуан) е била използвана като заместител
на сома, особено от древните персийци, които изповядват
сходна религия с ведическите индуси. Сомата е обща за
растенията есенция, не е някакъв отделен вид растения.
Съставките от типа на сомата са най-често срещани в
тонизиращите и повлияващите върху нервната система
билки. По традиция в Индия за тази цел са били използвани
различни представители на семействата на лилията и
орхидеята,
поради
техните
силни
питателни
и
нервовъздействащи свойства и отделяния изобилен сок.
Някои съставки се срещат най-често в растения, които
виреят в планините, особено край потоци и езера. Кашмир и
неговото езеро Манаса (Дал), горното течение на Инд около
Ладакх, връх Кайлас и езерото Манасаровар в Тибет са смя-
тани за най-добрите сома-области. Високата надморска ви-
сочина придава особена прана на растенията, която им поз-
волява да предават космически и астрални влияния, които са
по-достъпни в планинските области. Всички растящи в пла-
нините растения имат повече сома или животворен сок. Това
е добре известно в повечето традиции на народната меди-
цина.
Сомата обаче е твърде летлива субстанция. Тя се съдържа
главно в прясно набрани диворастящи билки. Аюрведа
винаги е смятала, че пресният сок от растенията има най-
силните лечебни свойства. Така е, защото в него се съдържа
30
Сушрута-самхита, Чикитса-стханам 29 и 30.4.
Атхарваведа XI.6.15.
32
Атхарваведа XIX.39.5.
31
повече сома. Дори растения, които съдържат сома-съставки,
могат да ги изгубят, ако те не се поемат в прясно състояние
или не бъдат така обработени, че да се съхранят по-дълго
време. Това е важен проблем в билкарството, защото диво-
растящи билки трудно се намират и също толкова трудно се
съхраняват техните свойства. С оглед на сомата качеството
на билките е толкова важно, колкото и тяхната специфична
природа.
Сома растения са приготвяни първо чрез смачкване и из-
стискване на сока. После той е смесван или варен заедно с
мляко, гхи, кисело мляко, ечемик, мед или сок от захарна
тръстика. Понякога е оставян и да ферментира - съществуват
множество различни начини за приготвяне на препарати от
сома. В тяхното изготвяне понякога се използват и метали ка-
то златото, също както при аюрведичните билки в Индия
днес. Такива алхимични соми стават основата на по-късните
алхимични и тантрични лекове. Някои от тях са били
предназначени да преобразуват евтиния метал на нашата
светска природа в златото на духовността. Това не е просто
символичен израз. Евтиният презрян метал е физическото
тяло; златото е пречистеното фино тяло. Сомата е използвана
за подпомагане на пробуждането и зареждане с енергия на
финото тяло. Някои препарати от сома са били използвани за
духовни цели, други - за лечебни, а трети - и за двете.
Растенията съдържат и една особена форма на агни или
растителен огън, който им позволява да смилат светлината
чрез фотосинтезата. Агни на растенията, които са пранични
създания, се свързва с пранагни, агни на прана в човешкото
тяло, затоплящата и стимулиращата жизнена сила. Общо взе-
то, билките, които се използват за подправки, с техните ес-
тествено загряващи качества, съдържат повече агни енергия,
особено подправни нервовъздействащи растения като блатен
аир, пипли или шанкха пушпи. Комбинацията от билки, отли-
чаващи се с високо съдържание на агни и Богати на сома, има
добро действие за вътрешното развитие. Билките с пре-
обладаване на агни в тях помагат да се пречистят, извлекат и
смелят сома растенията.
Съществуват много форми на сома, както и на агни. Всяка
коша има своя собствена сома или нектар, която е най-
добрата храна за нея. Билките доставят сома за тялото и
праната, като предизвикват отделянето на особени мозъчни
секреции, които носят задоволство и подхранват висшите мо-
зъчни центрове. Тази секреция е разглеждана като специална
форма на слюнка, отделяна по време на пранаяма.
Сома есенцията на растенията се предава по-добре, ако
билките се приготвят заедно с ритуали, мантри и медитация,
които създават носител на астралната енергия на растението.
Мантрата е друга форма на агни, която помага да се ката-
лизират сома съставките в растенията.
Билки и прана
Билките работят главно на равнището на пранамая коша,
жизнената енергия или праничното тяло. Техният ефект е на
едно по-фино ниво, отколкото на храната, и на едно по-тежко
равнище, отколкото менталните и сетивните влияния.
Следователно билките свързват тялото и ума в едно посредс-
твом праната. Те стимулират потока на прана през каналите и
надитата. Самото фино тяло с неговите многобройни чакри е
като дърво с различни клони. Билките улесняват движението
на енергията по него. Те действат като катализатори на
праничните процеси и на растежа, и на отделянето. Билките
подпомагат прана в нейната дейност -да ни поддържа здрави,
силни и съзнателни.
Билки за тялото и хатха-йога
Всички билки, които работят за физическото здраве, имат
някаква потенциална употреба в Йогическата практика. Тук
ще се съсредоточим върху най-важните типове, които подпо-
магат практиката на асаните.
1. Билки за повишаване на гъвкавостта, усилване на кръ-
вообращението и стимулиране на движението на енергията.
Такива билки подпомагат правилното изпълнение на асаните
чрез подобряване на мускулно-скелетното функциониране и
координация. Те обикновено са класифицирани като анти-
ревматични или антиартритни средства. Това са главно билки
за хатха-йога.
Типични билки: гуггул, шаллаки, смрика, ниргунди, курку-
ма, шафран, сибирски жен-шен, ангелика, кава кава,
дашаму-лаа (аюрведична рецепта).
Те се вземат обикновено с мед и топла вода или със сти-
мулиращи подправки като джинджифил и канела, които по-
вишават тяхната ефективност. Действат по-добре, ако са до-
пълвани с маслени масажи, особено с лековити формули със
сусамено масло, или с изпотяващи терапии и сауни.
2. Билки за повишаване на физическата енергия и жизне-
ност. Засилват оджас и чрез него увеличават сомата, която е
по-висшата форма на оджас или нашият животворен екст-
ракт. Те са обикновено тонизиращи и подмладяващи средст-
ва, със силни питателни свойства, които засилват и полова-
та система. Изграждат издръжливост и жилавост, осигуря-
ват стабилност в йогическите пози и в пранаяма.
Типични билки: ашвагандха, амалаки, шатавари, бала,
ви-дари, жен-шен, ямс, капикаччху, лотосови семена,
сладник, серона (Sabal serrulata), фо ти (Polygonum
multiflorum).
Те обикновено се вземат с мляко, нерафинирана захар, гхи
и други подхранващи вещества, които катализират техните
подсилващи ефекти. Съчетават се добре със суров (не-
загряван) мед, особено ако той е пресен (до шест месеца от
изваждането му). Най-добри са в комбинация с питателна
вегетарианска диета (каквато е например анти-вата диетата).
Към тях могат да бъдат добавени някои подправки, като
джинджифил и канела, за да се подпомогне тяхното смилане
и усвояване от организма, тъй като те са тежки по свойства.
3. Билки за охлаждане и пречистване на тялото. Те пре-
махват токсините от кръвта, тъканите и вътрешните органи.
Обикновено са горчиви или стипчиви на вкус и могат да съ-
държат големи количества хлорофил.
Типични билки: алое гел, гудучхи, жълта тинтява, кисел
трън, готу кола, брахми, жиловлек, глухарче, листа от
черен оман, коприва, бял равнец, киселец.
Тези билки се вземат заедно с гхи, алое гел, мед и други
а
Дашамула отскоро се продава в билковите аптеки у нас. - Бел. прев.
редуциращи
средства.
Често
се комбинират
със
суровоядство, сокове от листни зеленчуци и други мерки за
очистване от токсините.
Билки за петте вида прана
Ключът към лечението на вътрешно равнище е поддър-
жане на правилното движение на петте вида прана. Билките
помагат в този процес. По-долу са изброени типичните билки
за стимулиране на петте вида прана. Някои билки са подобри
за един, отколкото за друг вид прана. Тези категории
частично се припокриват с билките за ума и тялото, защото
прана работи и на двете равнища.
Прана: Подправки и билки с потогонно действие, които
увеличават силата на вдишването, отпушват главата и сину-
сите, стимулират ума и сетивата, подобряват апетита: канела,
салвия, блатен аир, мента, мащерка, тулси, евкалипт, ефедра,
карамфилчета, пипли, шиладжит.
Апана: Билки с меко слабително действие, които повиша-
ват излъчването на отпадъчни продукти от тялото и прочис-
тват низходящите канали, подпомагайки усвояването на Пра-
на посредством дебелото черво: трипхала, харитаки, псили-
ум, ленено семе, рициново масло, алое гел, каскара саграда,
асафетида, хингащак (аюрведична рецепта).
Самана: Подправки и билки, които подпомагат хранос-
милането и усвояването чрез тънкото черво: кардамон, резе-
не, джинджифил, кайенски пипер, синапено семе, кимион,
босилек, черен пипер, индийско орехче, трикату (аюрведична
рецепта).
Вяна: Подправки и горчиви билки, които усилват цирку-
лацията през сърцето, кръвоносната и мускулно-скелетната
система: канела, ниргунди, арджуна, бял оман, гуггул, шаф-
ран, куркума, гудучхи, сибирски жен-шен, ангелика, кава ка-
ва.
Удана: Предимно подправки и стипчиви билки, които за-
силват гласа и спират кашлицата, а също повишават жизне-
ната сила и усърдието. Повечето билки за прана работят доб-
ре и в този случай, особени тези, които спират кашлицата:
блатен аир, мирика, бял оман, лобелия, тулси, харитаки, лю-
тива мента, лопен, васа, подбел, вишнева кора, сладник.
Билки за ума и медитацията
Много билки повлияват нервната система и въздействат
върху ума. Те могат да бъдат разделени на няколко главни
категории и да бъдат използвани във висшите стадии на Йо-
га.
1. Билки за стимулиране на ума и сетивата и за подобря-
ване на възприятието. Те отпушват каналите, повишават цир-
кулацията в главния мозък и отстраняват слузта от главата.
Повишават възприятието и способността за различаване,
улесняват процеса на прозрение и медитация. Подобни са на
билките, които раздвижват прана.
Типични билки: блатен аир, тулси, босилек, пипли, мири-
ка, ефедра (махуан), салвия, бял оман.
Тези билки се вземат с топла вода и пчелен мед (по-спе-
циално мед, който е по-отлежал, тъй като той има по-изсуша-
ващи свойства) за подобряване на тяхната ефективност. Това
са главните билки, използвани в нася-терапията.
2. Билки за повишаване на съзнателността и интелекта.
Те са специални тонизиращи и градивни средства за ума и
нервната тъкан, подобни на тониците за тялото. Повишават
сомата в нервната система, помагат ни да добием концент-
рация, удовлетвореност и радост, тъй че да преодолеем стра-
данието.
Типични билки: шанкха пушни, брахми, готу кола, ашва-
гандха, харитаки, шатавари, бала, капикаччху, арджуна,
семена от лотос, шиладжит.
Тези билки, подобно на тониците за тялото, които те на-
подобяват, обикновено се вземат заедно с топло мляко, нера-
финирана захар, суров мед, гхи и други питателни съставки,
които катализират техните подсилващи свойства.
3. Билки за успокояване на ума. Те са меки нервоуспокои-
телни и болкоуспокоителни средства, но също забавят актив-
ността на ума при медитацията. Те са по-малко питателни
от тониците за ума и по-добри за намаляване на тревожност-
та и нервната възбуда.
Типични билки: джатаманси, дилянка (валериана),
индийско орехче, пасифлора (страстниче), кава кава,
превира, венерин чехъл, семена от хинап.
Тези билки могат да бъдат взети заедно с други омекотя-
ващи средства, като гхи или алое гел, за подобряване на тех-
ните успокоителни свойства. За най-добра сред тях се смята
джатаманси.
Дошови типове и йогическа практика
Вата тип: хората от този тип страдат от липса на гъвка-
вост, сухота и скованост и обикновено развиват артрит. Бла-
готворно им влияят билки за подобряване на гъвкавостта,
както и редовните маслени масажи със сусамово масло и не-
говите лечебни разновидности. Ватите страдат също от ос-
къдна енергия. Те извличат полза от тонизиращи билки за
подобряване на енергията, особено от ашвагандха.
Ватите трябва да се грижат да поддържат апана в равно-
весно състояние, което често изисква използване на меки сла-
бителни като трипхала. Обаче тъй като вата доша е склонна
да изважда от равновесие прана, билките за петте вида прана
могат да бъдат полезни за ватите, особено праничните
регулатори като тулси (свещен босилек). Хората от типа вата
лесно биват изваждани от равновесие и дестабилизирани. По-
лезни за тях са всички видове тоници, особено въздейства-
щите върху нервите тоници, заедно с билки за успокояване
на ума като джатаманси и ашвагандха. За тях е най-добре да
вземат билките с топло мляко или със суров мед.
Питта тип: хората от този тип обикновено имат сгореще-
на и токсична кръв, която трябва да бъде отстранена от тяло-
то, за да може то да бъде излекувано. Полезни за тях са ох-
лаждащи и очистващи от токсините билки като алое гел, гу-
дучхи и кисел трън, заедно със зелени билки и храни.
Самият ум е обиталището на огъня на едно фино равнище.
Затова умът и мозъкът лесно биват прегрявани. Хората от
питта типа трябва да поддържат ума и емоциите си хладни,
да избягват емоции като гнева, който прегрява ума. В това
отношение най-добри са нервоуспокоителните охлажда
щи билки - готу кола, брахми, шатавари и джатаманси. Най-
добре за тях е да вземат билките с мляко или с алое гел.
Капха тип: С оглед на наклонността им към застой, кап-
хите се повлияват добре от билки за подобряване на кръвооб-
ращението, особено гуггул, смрика и куркума, които
противодействат на обичайни капхични оплаквания като
сърдечни болести, диабет, астма и затлъстяване. Най-добрите
тоници за тях са тези, които не са твърде тежки, като
шиладжит, макар че те могат да имат полза и от ашвагандха и
жен-шен, ако енергията им е много слаба.
Капха, във формата си на слуз, задръства каналите и на-
дитата на главата и финото тяло. Хората от този тип се пов-
лияват благотворно от билки, които стимулират ума и сети-
вата. В този случай се препоръчват различни ароматни билки,
особено блатен аир, джинджифил и пипли, заедно с из-
пълняване на очистващата процедура нети и наса-терапия.
Тъй като тяхната прана лесно бива блокирана от слузта, кап-
хите имат полза от билки за петте вида прана, с възможно
изключение на билките за апана. Най-добре за тях е да вземат
билките с топла вода или пчелен мед (изваден преди повече
от шест месеца).
Специални билки за йогическата практика
По-долу са изброени специалните, предимно индийски
билки за йогическата практика. Те могат да бъдат намерени в
много билкови или аюрведични магазини. Билката е описана
заедно с нейния първичен вкус (раса), топлинен ефект (виря)
и вкус след храносмилането (випака). С буквите ВПК се
обозначава действието върху Вата, Питта и Капха: + означава
повишава, - означава намалява, а = значи балансиращ или
неутрален ефект. За повече информация, включително от-
носно дозировката и приготвянето на билките, вж. книгата
Йога на билките.
Арджуна / Tenninalia arjuna
стипчив/охлаждащ/лютив
ПК-В +
Арджуна a е тонизираща и подмладяваща за сърцето, като
усилва вяна ваю и повишава праната. Тя спомага за разви-
ване на преданост и ни дава допълнителна смелост и енергия
за нашата духовна практика, точно както Арджуна е бил в
състояние да воюва за дхарма на страната на Бог Кришна.
Амалаки / Emblica officinalis
всички вкусове освен соления/
сладък
охлаждащ/
Амалакиb е тонизираща и подмладяваща за всички тъкани.
Тя балансира дошите и повишава оджас. Взета под формата
на едно желе, наречено Чяван Прашc, тя е великолепна храна
за йогическата практика и добър енергиен подсилва-тел. Тя е
първостепенен тоник за малки деца, бременни жени,
възрастни и всеки, който има потребност от допълнително
сила и издръжливост.
Алое вера
горчив, стипчив, сладък/ охлаждащ/ сладък
ПК-В+
Алое е само по себе си цяла домашна аптечка. В йогичес-
ката практика то има превъзходно действие за пречистване на
химуса, кожата, кръвта и черния дроб, на всичките основни и
пранични системи. Има подмладяващ ефект върху женската
полова система.
a
Арджуна влиза като поддържаща билка в състава на някои от продаваните у нас
аюрведични хранителни добавки на компанията „Хималая драгс", като ЛИВ 52,
Абана, Ментат, Герифорте и др. Същата компания я предлага и като отделна
билка (на таблетки), но у нас засега не се внася. - Бел. прев.
b
Амалаки влиза в състава на хранителните добавки Абана, Ментат и Септилин;
все още не внася като отделна билка. - Бел. прев.
c
Чяван Праш в концентрирана суха форма е основната съставка на аюрведичната
хранителна добавка Герифорте, продавана във всички билкови и повечето общи
аптеки у нас. - Бел. прев.
Ашвагандха/ Withania somnifera
горчив, сладък/ загряващ/ сладък
ВК-П +
Ашвагандхаа е най-добрият аюрведичен тоник както за
тялото, така и за ума.Тя засилва и подхранва мускулите, су-
хожилията, костите и нервите, формира оджас и теджас, ук-
репва имунната система. Добра е при болки в ставите и нев-
рологични оплаквания и особено за снижаване на тревож-
ността. Противодейства на безсънието, успокоява ума и спо-
мага за концентрацията, медитацията и дълбокия сън. Аш-
вагандхата е превъзходна в спортната медицина за повиша-
ване на издръжливостта и защита на костите и ставите от
травми.
Мирика/ Myrica nagi
лютив/ загряваш/ лютив
КВ-П+
Мирика е превъзходна билка за изчистване на капха от
главата и гърлото и за стимулиране на ума и сетивата. Тя
подсилва прана и удана и помага за противодействане на
настинки, грип и гърлобол. Може да бъде използвана заедно
с или вместо блатен аир за изчистване на главата и синусите.
Блатен аир/ Acorus calamus
лютив, горчив/ загряващ/ лютив
КВ-П+
а
Ашвагандха се продава във всички билкови аптеки у нас под формата на сухи
таблетки, които съдържат по 300 мг екстракт от билката. Тя също е сред
основните съставки на аюрведичните хранителни добавки Ментат (по 52 мг в
таблетка), Терифорте (по 30 мг ), Тентекс форте (по 65 мг) и др. - Бел. прев.
Блатният аир, известен и като акорус, е стимулант за ума
и сетивата. Той изчиства слузта от главата, гърлото и белия
дроб. Подобрява храносмилането, но в големи дози се прев-
ръща в еметик (предизвиква повръщане). В Аюрведа той се
използва главно за изчистване на фините канали от токсини,
слуз и задръствания. Блатният аир повишава речевите
възможности, разума и интелигентността и изостря разли-
чаването. Той е превъзходен при практикуване на мантри и
медитация. Подпомага духовното самообучение и увеличава
знанието за върховния Аз.
Готу кола/ Брахми /
Горчив, сладък/ охлаждащ/ сладък
ПК-В+
Брахмиа е близък родственик на готу кола и е за предпо-
читане, но когато липсва, вместо нея може да се използва
готу кола. Брахми успокоява нервите, отпуска мускулите и
облекчава болките. Тя има диуретични, кръвоспиращи и въз-
становяващи здравето свойства при болестни състояния
вследствие на токсична кръв. Противодейства при умора,
причинена от нарушено функциониране на надбъбречната
жлеза. Помага при контролирането на гнева и привързаността
и за охлаждане и успокояване на ума. Нейното санскритско
име, брахми, идва от употребата й за увеличаване на
знанието за Брахман, космическата реалност.
Брахми и сродните й билки са диворастящи в много тро-
пически области, включително Индия и Хаваите. Сокът от
брахми, взет със сок от алое, е превъзходно средство за очис-
тване от токсините в тялото и ума. Пресни листа от брахми,
съхранени в суров мед, са добро средство за извличане на со-
ма.
а
Брахми (Васора monnieri) и готу кола (Centella asiatica, Hydrocotile asiatica)
засега се продават у нас само като съставки на различни билкови таблетки,
например в индийската хранителна добавка Ментат, във всяка таблетка на която
има по 136 мг екстракт от брахми и 70 мг от готу кола, подсилени с още 80 мг
стрита на прах брахми. От българските фитотерапевти д-р Димитър Пашкулев
също използва готу кола в препарата си „Биостил-2". - Бел. прев.
Гудучхи (Амрит)/ Tinospora cordigolia
Горчив, стипчив, сладък/ загряващ/сладък
впк=
Гудучхи а премахва токсините и горещината на дълбочин-
но равнище в тъканите и нервите. Тя охлажда и пречиства
ума. Билката е обновяваща за питта и балансира теджас. Гу-
дучхи е превъзходен тоник за имунната система, особено
важна
при
противодействието
на
хронични
нискотемпературни състояния или тежки инфекциозни
болести от вируса на Еп-щайн-Бар до СПИН. Тя повишава
нашата
положителна
енергия
при
състояния
на
омаломощеност - като синдрома на хроничната умора.
Гуггул/ Commiphora mitkul
Лютив, горчив, стипчив, сладък/ загряващ/ сладък
КВ-П=
Гуггул b увелича гъвкавостта на мускулите, лигаментите и
костите и е основно лекарство против артрит. Той засилва
също сърцето, снижава холестерола и предпазва от сърдечна
недостатъчност. Държи кръвта чиста и саттвична, така че да
може да зареди с жизненост всички тъкани. Гугул регулира
кръвната захар и противодейства на диабета (обичайно за-
боляване при йогите, чиято обмяна на веществата преминава
през необичайни колебания). Той се съчетава добре стрип-
хала като превъзходен очистител на химуса и кръвта.
Джатаманси/ Nardostachys jatamansi
Горчив, стипчив, сладък / охлаждащ / сладък
впк=
a
Гудучхи влиза в състава на аюрведичните профилактични добавки Ментат,
Диабекон, Абана, Диарекс, Румалая, Септилин, Тентекс форте. -Бел. прев.
b
Гуггул влиза в състава на редица продавани у нас аюрведични препарати, като
Септилин, Диабекон, Румалая, Абана, Пайлекс, Аюрслим и др. - Бел. прев.
Джатаманси е най-добрата аюрведична успокояваща бил-
ка, с облекчаващи и засилващи свойства за мозъка и нервната
тъкан. Може да се съчетае с ашвагандха като мозъчен тоник
за вата и с очистващи средства като готу кола за охлаждане
на умаa. Макар да е родствена на валерианата, тя е по-
балансираща билка и по-лесно се ползва. Подобрява функци-
онирането и остротата на ума, а не просто го успокоява.
Капикаччху/Ммашя pruriens
Горчив, сладък/ загряващ/ сладък
КВ-П+
Капикаччхуb е мощна тонизираща билка, засилваща и од-
жас, и теджас, както и по-дълбоките тъкани на нервната и
половата система. Тя успокоява вата, особено при тремори
или парализа, дължащи се на омаломощаване.Билката е на-
турален източник на леводопаc, използвано при лечението на
паркинсонова болест. Тъй като е бобово растение, от него
може да се приготви приятно и ободряващо ястие в съчета-
ние с ориз.
Кава кава/ Piper methysticum
Лютив, горчив/ загряващ/ лютив
ВК-П+
Кава кава подобрява кръвообращението и облекчава бол-
a
Именно това съчетание на трите билки се използва в продавания у нас
аюрведичен продукт Ментат. Билката влиза в състава и на Абана и Румалая. -
Бел. прев.
b
Влиза в състава на продаваните у нас аюрведичен стимуланти Спимен, Спимен
форте, Тентекс форте (в съчетание с ашвагандха и шиладжит), както и в
Ментат. - Бел. прев.
c
Леводопа (наричано също ел-доп) е лекарство, което се взема орално и успява да
премине „кръвно-мозъчната бариера", след което се превръща в допамин, чиито
ниски нива в мозъка се смятат за причина на Паркинсоновата болест. Продава се
под търговските названия Допар, Лародопар, Синемет. - Бел. прев.
ките както в мускулно-скелетната, така и в нервната система.
Тя противодейства на вата, съдейства на вяна и улеснява
отпочиването, съня и дълбоката медитация. Помага за пос-
тигане на една по-високо равнище на гъвкавост и безстрас-
тие в тялото и ума.
Смрика/ Commiphora myrrha
Горчив, лютив, стипчив, сладък/ загряващ/ сладък
КВ-П+
Смриката, подобно на гуггула и шалаки, е превъзходна за
подобряване на кръвообращението в мускулите, ставите и
костите, за спиране на болките и лечение на травми. Тя също
очиства кръвта и химуса, улеснява менструацията и засилва
женската полова система.
Ниргунди/ Vitex negimdo
Горчив, лютив/ загряваш/ лютив
ВК-П+
Ниргундиа е превъзходна билка за аюрведични масажни
масла и за изпотяваща терапия, тъй като стимулира вяна и
ваю. Тя разхлабва токсините в костите и ставите и помага за
тяхното изхвърляне от тялото, противодейства на болките и
сковаността, намалява отоците. Полезна е заедно с гуггул и
други билки за подобряване на гъвкавостта и кръвообраще-
нието.
Филантус/ Phyllanthus niruri
Горчив, стипчив, сладък/ охлаждащ/ лютив
ВПК=
Филантус е тонизираща и подмладяваща билка за черния
дроб и кръвта. Смята се, че е полезна при лечението и на
а
Влиза в състава на продаваната у нас добавка Пайлекс, както и в кремовете
Химколин и Антисептичен. - Бел. прев.
хроничен, и на остър хепатит. Тя е добра в случаите на
дълбоко заседнали токсини в органите, които ни влияят на
фино ниво и причиняват хронически болести.
Правал/ Прах от червен корал
Сладък/ охлаждащ/ сладък
ПВ-К+
Правала е стритият на прах червен корал, приготвен или
като оксид (бхасма), или пулверизиран с розова вода (пищи).
Има отлични свойства за засилване на костите, зъбите, вен-
ците и косата. Противодейства на питта и укрепва оджас.
Шилаки/ Boswelliu serata
горчив, сладък, стипчив/ охлаждащ/ лютив
ВПК=
Шалаки е смола, подобна на гуггула и смриката. Използва
се за сходни цели - очистване на кръвта и противодействие на
артритни болки и скованост. Помага при лечение на травми
по меките тъкани. Нейната охлаждаща природа я прави
особено добра за възпалени и отекли стави, в които случаи е
замесена питта.
Шанкха Пушпи/ Evolvus alsinodes
стипчив/ загряващ/ сладък
ВПК=
Шанкха пушпиb е превъзходен стимулант и тоник за ума.
Тя подобрява паметта, концентрацията и възприятието; по-
мага за подмладяването на мозъка. Стимулира нашите
a
b
Като бхасма влиза в състава на Диабекон, а като пищи - в Абана. - Бел. прев.
Влиза в състава на Ментат (по 52 мг в таблетка). - Бел. прев.
лигентност и творческа сила. Сарасвата чурна - едно прахче,
приготвено с тази билка, се използва широко при разстройс-
тва на способността за концентрация и предотвратява загу-
бата на памет.
Шатавари/ Asparagus raccemosus
Сладък, горчив/ охлаждащ/ сладък
ПВ-К+
Шатавариa успокоява сърцето и повишава любовта и пре-
даността. Подобно на ашвагандха, тя е основен тоник за обща
употреба, но има по-специфично действие върху женския
организъм. Билката повишава качеството на химуса и пред-
пазва от обезводняване. Противодейства на болестни състо-
яния с висока температура и киселинност (ацидитет).
Шиладжит
Стипчив, лютив, горчив/ загряващ/ лютив
КВ-П +
Шиладжитb е минерална смола от Хималаите и носи це-
лебната сила на тази велика планина. Шиладжит притежава
огромна лечебна сила и се смята, че е в състояние да излекува
множество болести, особено тези, свързани с процеса на
стареене. Тя е важно подмладяващо и тонизиращо средство,
особено за капха, вата и бъбреците, както например при хора,
които от дълго време боледуват от диабет и астма. Може да
бъде вземана като общоукрепващо средство и е добра за тези,
които извършван напрегната умствена работа или практику-
ват Йога.
Трипхала
Всички вкусове, освен соления/ неутрален/ сладък
ВПК=
a
Влиза като съставка в Герифорте, Абана, Диабекон. Все още не се внася като
отделна билка. - Бел. прев.
b
Шиладжит, известен у нас като индийско мумийо, отдавна се продава във всички
билкови аптеки. - Бел. прев.
Трипхалаa е важна аюрведична слабителна комбинация,
също толкова значима и в Йога. Тя контролира апана ваю,
низходящият въздух, и подпомага усвояването на прана в де-
белото черво. Помага за балансиране на обмяната на вещес-
твата и подхранва костите и нервите. Трипхала улеснява пог-
лъщането и усвояването на чиста прана от храната, като ни
дава възможност за една по-цялостна практика на пранаяма
или развитие на жизнената сила.
Тулси (Свещен босилек)/ Ocimum sanctum
Лютив, сладък/ загряващ/ лютив
КВ-П+
Тулси е вид босилек, който е важна билка за пречистване
на ума и мозъка и за увеличаване на мъдростта и преданост-
та. Тя увеличава нашите висши прани и е превъзходна при
настинки, грип и синусови алергии. Добре е да се слага малко
тулси във водата за пиене.
Видове жен-шен
Сибирският жен-шен (Eleuthrococcus senticossus), известен
и като елеутерокок, е широко използван за подобряване на
атлетичната форма, за увеличаване на еластичността на ста-
вите и сухожилията, за предпазване от травми по време на
тренировки и за противодействие на артрита, особено хро-
ничния и дегенеративния. Тези негови приложения го правят
много полезен за практикуването на асаните.
Корейският жен-шен увеличава чи (прана или силата на
дъха) и дава допълнителна издръжливост, както и повишава
цялостната адаптивност на тялото и ума. Съдейства за дъл-
голетието и подпомага подмладяването. Това го прави добър
за задълбочени йогически практики, но някои хора го
намират прекалено стимулиращ и трябва да внимават с него.
Американският жен-шен може да бъде за предпочитане
пред ориенталския, тъй като е по-малко вероятно да прегрее
a
Трипхала се продава отскоро в билковите аптеки у нас. - Бел. прев.
организма. Помага за предпазване от обезводняване и е добро
средство против умора. Добре е да се взема през лятото или
от хора, спадащи към питта типа.
Рецепта за натурална сома
Ашвагандха, шатавари, капикаччху, арджуна - по 1 част
от всяка билка
Брахми, блатен аир, тулси, сладник - по 1/4 част от всяка
билка
Сварете две чаени лъжички от стритите на прах билки в
две чаши топло мляко, заедно с 1 чаена лъжичка захар и 1
чаена лъжичка гхи. Пийте по една чаша сутрин и вечер с при-
бавка на 1/4 чаена лъжичка кардамон на прах. Или смесете
стритите на прах билки със суров мед и ги оставете за седми-
ца. След това вземете половин чаена лъжичка сутрин и вечер,
или колкото ви е потребно, за да се противопоставите на по-
нижената енергия и на умората.
Ароматични билки, масла и
кадилни пръчици
Ароматичните билки имат мощно въздействие върху ума и
праната, като активизират висшите мозъчни центрове. Други
ароматични растения помагат за успокояване на ума и за
откриване на сърцето. Могат да бъдат използвани под фор-
мата на чайове, етерични масла, за инхалиране, нася-терапия
или като кадилни пръчици33.
Подправните ароматни растения, като различни видове
джинджифил, мента и салвия, са по-добри за стимулиране на
ума и за усилване на проницателността и възприятието, което
ги прави подходящи за йога на знанието или за раджа-йога.
Те помагат за прочистване на главата и синусите и сти-
мулират потока на праната. Повишават пранагни или агни на
праничната обвивка, което е благотворно за пранаяма.
33
Моля проучете книгата ми Аюрведа и умът за повече информация по тази
интересна тема. Вж. библиографията.
Ароматите на цветя като жасмина и розата са по-добри за
откриването на сърцето за преданоотдаденост. Ароматите на
цветята успокояват външния ум и облекчават неговото
емоционално и сетивно претоварване, като ни свързват с ед-
но по-дълбоко равнище на чувстване. Те изграждат оджас на
едно фино равнище.
Подправни ароматни растения: камфор, евкалипт,
лютива мента, салвия, мащерка, канела, джинджифил,
масло от чаено дърво, гаултерия, тулси.
Сладки цветни аромати: жасмин, роза, шафран, сандало-
во дърво, чампак, перуника, лотос, червеи жасмин, орлови
нокти.
Маслен масаж и Йога
В допълнение към билките ние не трябва да забравяме
ценността на външното приложение на маслата, особено на
сусамовото масло, за противодействие на сковаността на ста-
вите и мускулите и за подхранване на дълбоките тъкани на
тялото. Аюрведичните лечебни масла, приготвени чрез сва-
ряване на специални билки в сусамово масло, са особено
важни в това отношение. Те не само подпомагат
изпълнението на йогическите пози, но лекуват и болести на
костите и на нервната тъкан. Масленият масаж може да ни
даде възможност да изпълним и асани, които иначе биха
били непосилни за нас. Той може да помогне в заземяването
на праната, така че нашата практика на пранаяма да не
изсуши нервната система. Повечето от нас могат да извлекат
полза от редовния маслен масаж като част от начина на
живот, особено хората от вата типа.
Сусамовото масло има вата-противодействащи свойства.
То подпомага потока на праната през надитата и каналите и
повишава оджас.
Кокосовото масло има питта-противодействащи свойства.
То е особено полезно за налагане върху главата, която се е
прегряла.
Синапеното олио има капха-противодействащи свойства.
То е особено полезно за налагане върху гръдния кош и
областта на белите дробове, където се натрупва капхата.
Гхи противодейства на питта и на вата. То се използва
главно при кожни сърбежи със суха или възпалителна приро-
да, които биха могли да бъдат утежнени от други масла, кои-
то обикновено са загряващи по свойства.
Нася и нети
Нети се прави с малка каничка с тесен чучур, който се
пъха последователно в едната и в другата ноздра, така че ко-
гато главата се наведе, водата да изтича през противополож-
ната ноздра. Прибавя се и малко сол, приблизително 1/8 чае-
на лъжичка, в каничката с хладка вода. Могат да бъдат доба-
вени и билки и масла за някакво по-специално или засилено
въздействие. Тук могат да се споменат сусамовото олио и
повлияващите на нервите билки като брахми, блатен аир,
тулси и джинджифил.
Може също да се смъркат стрити на прах билки като
джинджифил или блатен аир за очистване на синусите. В
ноздрите е възможно да се вкарват и аюрведични масла,
например сусамово масло, в което са варени различни билки.
Те са в състояние да излекуват множество синусови алергии
и също да противодействат на синусовите главоболия,
световъртеж,
главозамайване
и
мозъчна
умора.
Последователите на Йога трябва всекидневно да използват
аюрведичните нася-масла. Те могат да го правят след нети
или вместо него.
Панча карма
Панча карма означава „петте пречистващи практики".
Състои се от терапевтични клизми (басти), вземане на сла-
бителни (виречана), на еметици, или средства, предизвиква-
щи повръщане (вамана), вкарване на лечебни средства в носа
(нася) и кръвопречистване (ракта мокша), чрез които се
излъчват излишните доши от тялото. Тяхното прилагане е
след подготвителни практики като маслен масаж (снехана) и
изпотяваща терапия (сведана), които разхлабват токсините и
ги връщат обратно в храносмилателния тракт, откъдето да
бъдат отстранени.
Слабителните повишават праната (низходящото движе-
ние) за намаляване на питта. Еметиците стимулират удана
(възходящото движение) за намаляване на капха. Нася от-
пушва главата за по-лесното протичане на праната. Кръвоп-
речистването стимулира кръвния ток чрез вяна, за да се на-
мали питта. Басти или клизмите успокояват апана, за да уми-
ротворят вата. По този начин панча карма работи върху всич-
ките пет вида прана.
Панча карма радикално отстранява токсините не само от
физическото тяло, но и от финото. Тя има мощен очистващ и
подмладяващ ефект върху костите, мускулите и нервите,
сетивата и ума. Затова панча карма е полезна процедура за
всеки, стъпил на пътя на йогическата практика, не само за
асаните, но и за пранаяма и медитация. Панча карма може да
бъде правена като част от една програма за очистване от
токсините, за да се започне по-задълбочена практика, или
като редовна мярка да предпазване от натрупване на
токсини34.
34
За повече информация вж. книгата на д-р Сунил Джоши Аюрведа и Панча
карма.


Няма коментари:

Публикуване на коментар