понеделник, 15 август 2011 г.

5


Пътищата на Йога
Йога е унищожаването на контакта с онова,
което причинява страдание.
Йога трябва да се прилага проницателно
и с необезпокоено сърце.
БХАГАВАДГИТА VI.23
Раджа-йога, интегралният път
Системата на класическата Йога е представена от Па-
танджали в Йога-сутра и се основава на по-стари традиции,
датиращи от ведическата епоха. Наричана раджа-йога, или
царската Йога, тя обхваща целият диапазон от йогически
практики - от асана и пранаяма до мантра и множество
форми на медитация. Тази интегрална Йога се развива
паралелно с една интегрална Аюрведа, която по същия начин
се занимава с всички аспекти на нашата природа - от тялото
до душата, и с всички възможни лечебни методи - от храната
до медитацията.
Според Патанджали „Йога е пълният контрол над дей-
ността на съзнанието”9. Тези действия на съзнанието, наре-
чени вриттис, включват всички наши ментални дейности от
най-дълбоките подсъзнателни спомени до най-висшите
свръх-съзнателни прозрения. Патанджали не говори за
контрол над ума в обичайния смисъл, а за пълно овладяване
на всички равнища на съзнанието, включително на
подсъзнателните и космичните пластове, които не са познати
на обичайното съз-
9
Йога-сутра I.2
нание или дори на съвременната психология.
Само от такъв контрол на съзнанието може да възникне
познанието за нашия истински Аз (Атман или Пуруша) отвъд
проявеността10, което е крайната цел на йогическата прак-
тика. Спокойният ум се превръща в огледало, което разкрива
нашият истински Аз, чиято природа е чистата съзнателност.
Това е състоянието на освобождение (мокша), в което ние
преминаваме отвъд времето, пространството и кармата и нав-
лизаме в безкрая, вечен и съществуващ сам по себе си. Все
пак, за да достигнем този контрол на съзнанието, ние трябва
да овладеем тялото, сетивата и праната, както и външните
аспекти на нашия личен и социален живот. По тази причина
Йога не пренебрегва дори обичайни фактори като начина на
хранене и подчертава значимостта на Аюрведа.
Осемте члена на Йога
Раджа-йога предоставя един интегрален осмочленен под-
ход или осем члена (ащанга) за развитието на съзнанието. Те
са като членовете на тялото и действат съвместно по различ-
ни начини. Всеки има своя присъща нему роля, необходима
за правилното развитие, макар че не всички са с еднаква зна-
чимост.
Осемте члена на Йога
1) Яма - правила за социално поведение
2) Нияма - правила за лично поведение
3) Асана - телесни пози
4) Пранаяма - управление на жизнената сила
5) Пратяхара - контрол над сетивата
6) Дхарана - правилно внимание или контрол над ума
7) Дхяна - медитация
8) Самадхи – поглъщане
Първите пет члена - от яма до пранаяма - съставляват
външния аспект на Йога. Те са подготвителни по природа,
10
Йога-сутра – I. 3
полагащи основите за по-дълбока практика. Първите два (яма
и нияма) означават правилни мисловни нагласи, ценности и
начини на живот, необходими за Йога. Те са нейната нравс-
твена основа. Следващите три (асана, пранаяма, пратяхара) са
предназначени за управление на външните аспекти на нашата
природа - тяло, дишане и сетива. Последните три (дхарана,
дхяна и самадхи) се наричат саняма, или обединяване. Те
естествено вървят заедно. Вниманието естествено води до
медитация, която с времето води до вглъбяване или единение
на възприемателя с възприеманото. Те ни носят знанието за
нашия истински Аз.
Аюрведа хармонизира тялото и праната, за да ни даде
възможност да се занимаваме с вътрешния процес на меди-
тация. Тя е главно част от външните помощни средства на
Йога. Обаче аюрведичното лечение на ума включва също
вътрешните аспекти на Йога, каквито са мантрите и
медитацията. Затова Аюрведа има същият обхват като Йога,
но с различна ориентация и цели.
1-2. Яма и Нияма:
Дхармичната основа на Йога и Аюрведа
Видовете яма, или дхармичните принципи на социално
поведение, са ненасилие (ахимса), правдивост (сатя), конт-
рол над сексуалната енергия (брахмачаря), некрадене (астея)
и непривързване (анабхинивеша). Те установяват правилно
взаимодействие с други хора и с нашето външно обкръжение.
Адекватното социално поведение е важно за здравето,
психическото благополучие и духовното развитие. Ако ние
следваме тези правила, няма да упражняваме пакостно
въздействие върху света и няма да бъдем въвличани във
външни усложнения на погрешни връзки или погрешни
притежания. Ямите са също и лекарски кодекс: не
причинявай вреда, казвай истината на пациента, не влизай в
сексуални отношения с пациентите, не искай прекалено
голямо заплащане за лечението и не бъди привързан към
своята практика или нейните резултати.
Ниямите, или дхармичните принципи за лично поведение,
са удовлетвореност (сантоша), чистота (шауча), самоо-
бучение (свадхяя), самодисциплинираност (тапас) и самоот-
даденост на Бога (Ишвара пранидхана). Това са принципи за
начина на живот, необходими за установяване на лична йо-
гическа жизнена практика. Те са също основата на аюрве-
дичните режими, прилагани за балансиране на дошите. Чис-
тотата се изразява във вегетарианско хранене и телесно очис-
тване от токсини. Отдадеността на Божеството е ключът за
поддържането на всички тези практики. Последните три
-самообучение, самодисциплина и самоотдаденост на Бога
-са основата на крия-йога, йога на вътрешното действие, чрез
която се постига самадхи11.
Яма и нияма съставляват дхармичната или нравствената
основа на всяко правилно живеене, включително на лечеб-
ните практики на Аюрведа. Тези два набора от принципи
вървят заедно. Ако не сте почтен в социалните си взаимоот-
ношения, не би могло да се очаква, че ще бъдете такъв в лич-
ните си отношения, както и обратно.
3. Асана
Асана означа правилна поза или поза в хармония с нашето
вътрешно съзнание. Нейната цел е овладяването на стабилна
и удобна седежна поза, в която по-лесно да се практикува
медитация. Асаните носят равновесие и хармония за фи-
зическото тяло, особено за мускулно-скелетната система, ко-
ято е опората на тялото. Асана е част от аюрведичната ле-
чебна система за физическото тяло. Позите могат да бъдат
използвани за повишаване на жизнеността или за уравнове-
сяване на дошите. Те могат да бъдат приспособени за въз-
действие върху определени органи или за укрепване на слаби
места в тялото. Асана е предмет на отделна глава в книгата.
4. Пранаяма
Пранаяма означава не просто управление на дишането, а
контролирано увеличаване на жизнената сила. Тя не е потис-
кане на дъха, което е вредно, а влизане в контакт с висшите
източници на прана в нас и около нас. Пранаяма се изразява в
задълбочаване и разширяване на праната, докато тя доведе
11
Йога-сутра – II.1-2
до състояние на покой. Когато праната е умиротворена, жиз-
нената сила и чрез нея сетивата, емоциите и умът са в покой.
Пранаяма е друг важен аюрведичен метод за повишаване на
енергията и жизнеността и за увеличаване на силата на лече-
нието. Проблемът за прана и практикуването на пранаяма ще
бъде разгледан в няколко глави.
5. Пратяхара
Пратяхара не е просто отдръпване на сетивата, а правил-
но управление на сетивата и способността да се преминава
отвъд тях. Тя не е потискане на сетивата, а тяхна правилна
употреба, която включва способността да бъдат умиротворя-
вани. Според Аюрведа всички болести се дължат на погреш-
на употреба на сетивата. Начинът, по който използваме се-
тивата си, определя вида енергия, получавана от външния
свят за захранване на нашите умове, която или ги подкрепя,
или ги разстройва.
Техниките на пратяхара се състоят или в изключване на
сетивата, като затваряне на очите и ушите, или използването
на сетивата със съсредоточеност, а не разсеяно. Тук се
включват и различни форми на мантра или визуализация. От
вътрешните сетивни източници може да се черпи както от
вътрешните звуци (нада), които ни снабдяват с фини видове
впечатления. Специална глава е посветена и на пратяхара.
6. Дхарана
Дхарана е контрол над ума, който се изразява в правилна
съсредоточеност. Тя е способността да насочваме волево ця-
лата си ментална енергия към всяко нещо, което трябва да
изследваме. Дхарана се състои в развитие и разширяване на
силата на нашата концентрация. Техниките на дхарана се из-
разяват в различни начини за насочване или управление на
вниманието, като концентрацията върху определени обекти
или представи. Обичайните техники на дхарана включват
концентрация върху петте чакри и техните управляващи
елементи. Един втори метод е да се съсредоточи умът в
сърцето. Трети метод е да се концентрира външното
пространство във
вътрешното пространство, което обитава вътре в сърцето.
Дхарана се споменава в различни контексти по-нататък в
книгата.
7. Дхяна
Дхяна е медитацията, която е нашата способност да удър-
жаме вниманието си без разсейване. Медитацията ни дава
възможност да отразяваме реалността и обективно да възп-
риемаме истината за нещата. Медитацията може да бъде вър-
ху някакъв външен обект, от рода на океана, небето или ста-
туята на някое божество. Тя може да бъде и върху вътрешен
обект, който ние визуализираме - като божество или янтра.
Може да бъде върху представа или принцип на истината, ка-
то безкрайността или единството. Може да бъде без форма
изобщо и напълно открита. Може да бъде активна, следваща
някаква линия на мислене или търсене, или пасивна, просто
наблюдаване.
Медитацията в най-висшия смисъл не е техника. Медита-
тивните техники е по-правилно да бъдат отнесени към пра-
тяхара или дхарана. Истинската медитация е естественото
състояние на съзнателност, не е метод. Изисква се обаче из-
вестна подготовка, за да бъде то постигнато, както се вижда
от другите степени на Йога. На медитацията ще бъде посве-
тена отделна глава.
8. Самадхи
Самадхи, което можем да наречем поглъщане, е способ-
ността на станем едно с обекта на нашето възприятие. То е
единението на възприемателя и възприеманото при непос-
редствено възприятие, чрез което природата на върховната
реалност може да бъде ясно позната. Самадхи е нашата спо-
собност да се сливаме с обекти в съзнанието, които показват
нашата радост и удовлетвореност в живота. То ни води към
основополагащата Божествена природа във всички неща. То е
естественият резултат от истинската медитация. Самадхи или
единението е целта на всичко, което ние търсим. Йога го
осъществява вътрешно, така че да можем да бъдем в едине-
ние с всичко.
Пътищата на Йога
В Йога не се набляга на това, че всички хора трябва да
следват един или друг път. Йога ни насърчава да следваме
пътя, който е най-привлекателен за сърцата ни. Има множес-
тво различни пътища и стилове на Йога, отнасящи се до раз-
лични индивидуални предразположения и различни аспекти
на нашата природа. Сходен е случаят с Аюрведа, която пре-
поръчва различни начини на хранене и живот съобразно раз-
личните психотелесни типове. Тези пътища на Йога могат да
бъдат обобщени в пет различни сфери. Раджа-йога включва
всичките основни йогически пътища, но те могат да бъдат
следвани и поотделно.
1) Джнана-йога - йога на знанието
2) Бхакти-йога - йога на предаността
3) Крия-йога, включително хатха-йога - йога на техниката
4) Карма-йога - йога на служенето
5) Раджа-йога - интегрална Йога, която съчетава с себе си
останалите четири
1. Йога на знанието, джнана-йога
Йога е преди всичко стремеж съм знание, търсене на ис-
тината за живота, аза, Бога и вселената. Все пак това е особен
вид търсене, което не се извършва с външния ум и сетива, а с
вътрешния ум и сърцето. Йога на знанието не е предимно
практика на мислещия ум, макар че започва с дълбоко
вглъбяване в първичните въпроси на живота и изисква строга
рационалност. Тя е начин на медитация, който изисква умът
да пребивава в състояние на спокойно съзерцание, за да
разкрие истината - не чрез мислене, а чрез възприятие.
Йога на знанието е проста в своята формулировка, но трудна
за практикуване. Тя казва, че Бог или Абсолютът е нашият
истински Аз. Всичко, което трябва да направим, за да от-
крием Бога, е да прекъснем обвързаността си с външния свят,
да изоставим всички мисли и да постигнем покоя в сърцата
си. Щом го сторим - ние сме Това! Неин основен метод е
размишлението за Аза (Атма-вичара), проследяващо източ-
ника на нашите мисли до Аз-мисълта, която възниква от сър-
цето като коренът на всички мисли. Тя също използва раз-
лични други методи на разсъждаване, различаване и потвър-
ждаване, включително специални мантри като Ахам Брах-
масми, „Аз съм Бог".
Поради нейната директност йога на знанието се препо-
ръчва главно за последователи от най-високото равнище.
Нейната основа е пълното отричане от света и изключителен
аскетизъм, какъвто е по силите на малцина, особено от
нашата чувствена и материалистична култура. Обаче
повечето от нас могат да извлекат полезни резултати от
практиките на йога на знанието, например от безмълвната
медитация върху Брахман или изследването на Аза, дори ако
не сме на най-висшето равнище. Все пак ние трябва да ги
поддържаме с други йогически дисциплини, за да обезпечим
нашето цялостно развитие. Преди всичко йога на знанието
изисква пълен контрол над сетивата и праните, който се
основава на чисто хранене и самоконтрол, а по отношение на
тях Аюрведа би била твърде полезна.
Йога на знанието е особено привлекателна за питтите, или
хората от огнен тип, тъй като се основава на ясна съсре-
доточеност на ума и непоколебимо прозрение, каквито пред-
ставителите на този тип е най-вероятно да притежават из-
между всички други. Обаче ватите, или хората от въздушен
тип, също са понякога привличани от нея, поради тяхната
способност за експанзивно мислене и откъсване от тялото.
Капхите, или хората от воден тип, от време на време стават
нейни последователи, защото стабилността на техния ум им
позволява да достигнат до дълбок покой и вътрешно спокойс-
твие.
2. Йога на предаността, бхакти-йога
Предаността е път на божествената любов, посредством
която ние се стремим да се слеем в Бога, който е в сърцата
ни. Тя се състои в почитане на Божествения Възлюблен като
висшата реалност, външно и вътрешно.
Предаността приема различни форми според това как из-
бираме да се доближим до Божеството. Йога ни дарява с пъл-
на свобода да изберем онази форма на Бога, която най-много
допада на нашите сърца. Това произтича от същото призна-
ване на индивидуалните различия и психотелесните типове.
Йога предлага различни избрани от отделния човек божества
(ища девата), като Шива, Вишну или Богинята, или „низ-
хождания" (въплъщения) на Бога (аватари) като Рама, Криш-
на или Буда. Понякога учителят или гуру, който символизира
божествения учител, може да стане обект на преклонение.
Божествата могат също да отразяват аюрведичните енергии и
да бъдат използвани за уравновесяване на прана и ума. Ли-
шената от форма преданост или предаността към божестве-
ните качества и атрибути е друг подход.
Съществуват множество практики на преданоотдаденост -
изпълнението на ритуали (пуджа), пеене на религиозни пес-
ни (киртан), напяване на имената на Бога (джапа), медита-
ция върху някаква форма на Божеството (упасана) или възп-
риемане на различни нагласи или настройвания за почитане
на божеството. Тези практики са твърде разнообразни, но
обикновено до тяхното прилагане се стига спонтанно. Бхак-
ти-йога допуска определена свобода, която е силата на вдъх-
новението; затова тя не е така структурирана, както другите
видове Йога. Обаче за по-голям напредък се изисква чистота,
посвещаване и жертване на себе си в името на Божествения
Възлюблен.
Йога на предаността е най-доброто средство за изцеление
на сърцето и на нашата емоционална природа, която в съвре-
менния свят, с всичките му проблеми във взаимоотношения-
та, често е наранена или разстроена. Аюрведичната психоло-
гия набляга на това изцеление на сърцето.
Предаността привлича главно капхите, които са най-емо-
ционалните от трите типа. Капхите се отличават с естествена
любов, която намира своя най-добър израз чрез предаността.
Хората от Питта типа също могат да бъдат преданоотдадени,
но тяхната преданост е по-непоколебима и осветена, подобна
на тази на воина, който служи на своя крал или кралица.
Ватите са най-малко склонни към предаността, но извличат
най-голяма полза от нея, защото тя е най-доброто средство за
успокояване на сърцето и за облекчаване на страха и
тревожността, от които е по-вероятно да страдат именно те.
3. Йога на служенето, карма-йога
Карма-йога означава йога на работата или делата и тя е
двустранна. Нейната първа част са молитви и ритуали за са-
мопречистване и за възхода на света. Втората част е служене
на живи същества. Всички духовни учения говорят за
необходимостта да помагаш на света и да допринасяш за
въздигането на човечеството. От повечето последователи на
Йога се очаква да вършат някаква работа като служене,
наречено се-ва на санскрит. То може да се изразява в
осигуряване на храна или дрехи за бедните или нуждаещите
се, работа в училища или болници, или разпространяване на
книги и учения. То не се ограничава в подпомагане на хора, а
се разпростира и до помощ за животни, растения и за самата
планета, включително различни форми на социална и
политическа активност. Повечето йогически пътища започват
с участието на ученика в някаква форма на карма-йога или
служене, от рода на работата в кухнята на ашрама, неговото
почистване или административна работа до изграждането на
училища или болници.
Двата аспекта на карма-йога са взаимосвързани. Всяка
форма на служене е божествен ритуал. Всеки ритуал цели
възвисяване на живите същества. Всички видове Йога израст-
ват от корена на карма-йога. Духовната практика трябва да
бъде служене на всички същества, иначе ползата от тях е
малка. Дори освободените души не са освободени от
практиката на карма-йога, което ги кара да се връщат в света,
за да помагат на невежите. Карма-йога е началото и краят,
най-низшата и най-висшата от всички видове Йога. Тези,
които я пренебрегват, не ще уловят истинския дух на Йога.
Капха типовете предпочитат карма-йога, която се изра-
зява в грижи и отхрана на други същества. Питта типовете
предпочитат социална или политическа дейност в помощ на
промените в света. Вата типовете предпочитат карма-йога,
която ангажира ума, като писане или преподаване. Карма-
йога е важен аюрведичен инструмент за психологическо ле-
чение и основата на аюрведичните начини на живот. Ако
това, което вършим, не е някаква форма на служене, то е об-
речено да подхранва телесните и психологически разстройст-
ва.
4. Крия-йога, йога на техниките
Йогическата наука има своя собствена технология, която
се състои от различни методи и техники, засягащи тялото,
дишането и ума; те са разработени
в помощ на разгръщането на нашето висше съзнание.
Всички те спадат към йога на техниките или на вътрешното
действие (крия-йога). Крия означава действие, процес или
движение, по-специално вътрешното разгръщане на прана и
ума за постигане на пречистване и преобразяване, така че да
се подготвим за задълбочена медитация.
Крия-йога се състои от три части: тапас, или самодис-
циплинираност, свадхяя, или самообучаване, и Ишвара-пра-
нидхана, отдаденост на Бога12. Самодисциплинираността съз-
дава вътрешна топлина, която подпомага съзряването или
узряването на нашите духовни въжделения. В нея се включва
всичко - от гладуването до медитацията - като средство за
развитие и насищане с енергия на нашата волева сила. Са-
мообучаване означава също да следваш собствената си дхар-
ма, което предполага и да познаваш към кой аюрведичен пси-
хотелесен тип принадлежиш. Самоотдадеността на Бога оз-
начава не само да бъдеш предан, но и да се научиш да кана-
лизираш божествената енергия за самоусъвършенстване, така
че нашата практика да не бъде стеснена от ограниченията на
егото.
В йога на знанието и йога на предаността техниките са
подчинени на едно по-първостепенно самонаблюдение или
отказ от себе си и уповаване на Божията благодат. Но пове-
чето последователи, особено в съвременния свят, се нуждаят
от много работа и пречистване, за да станат годни за истин-
ски прозрения или за божествена любов. Много трудно е да
се върви пряко към Бога или към Аза, дори за най-добрите
хора в най-добрите времена. Да действаш без техники може
да означава, че си избрал тежкият път, все едно да вървиш
пеш, когато разполагаш с добро превозно средство, което би
ускорило придвижването ти. Някои хора обаче надценяват
техниките, които без познание или преданост си остават по-
12
Йога-сутра – II.1.1
върхностни и безплодни. Техниките трябва да бъдат смесени
със знание и преданост, защото това е най-добрият начин за
тяхното извършване и при това те трябва да бъдат изпълня-
вани като форма на служене.
Крия-йога привлича предимно ватите, които обичат дви-
жението и действието. Обаче хората от питта типа, които
обичат да работят с жар и енергия и имат наклонност към
науката, също могат да бъдат привлечени. По-малко вероятно
е това за принадлежащите към капха типа, но те извличат
голяма полза от повече действие и енергията на движението,
която то дава. Йога на техниките има много аспекти. По-долу
изброявам някои от основните подходи.
Мантра-йога: включва всички форми на молитва, реци-
тация и пеене във възхвала на Бога. Тя е свързана с музиката,
поезията, символологията и митологията, които са все
различни равнища на мантра. Всички йогически пътища из-
ползват в някаква степен матричния подход. Йога на зна-
нието използва мантри като Ахам Брахмасми, или „Аз съм
Бог". Йога на предаността използва имена на Бога, от рода на
Ом Намо Бхагавате Васудевая или „Поклон на Кришна".
Карма-йога се изпълнява, докато се напяват религиозни ман-
три. Йогическите техники наблягат на мантрите, рецитирани
заедно с пранаяма или медитация.
Мантра е може би главният метод на йога на техниките.
Тя е по-важна от асана и може да бъде наречена асани за ума.
Всяка йогическа и аюрведична практика трябва да започва и
да завършва с мантри, както и да използва мантри между
началото и края на всяка техника. Аюрведа смята мантрите за
своя най-важен лечебен метод след билките, затова всички
практикуващи Аюрведа трябва да изучават мантра-йога.
Вижте специалната глава за мантрите.
Тантра: буквално означава технология и обозначава раз-
лични техники или методологии на Йога, включително ман-
тра, янтра, визуализация и религиозно поклонение, сред кои-
то и разнообразните форми на храмови Богослужения. Това
не са просто сексуални пози, които са само аспект от Тантра
и една от нейните най-низши форми. Тантра е енергиен под-
ход, който ни учи как да работим с енергията на едно по-
фино равнище. Следователно Тантра е главно път на раджа-
йога, поради своята интегрална природа, и, второ, път на
крия-йога, поради своята практическа страна. Тантричната
йога е най-преобладаващата форма на раджа-йога в Индия от
средновековието насам. Тя използва всичките осем части на
раджа-йога, като прибавя свои специфични форми и
практики.
Сексуалната Тантра е част от вамачара или Тантра на
„лявата ръка", която прилага практики, които не са смятани
за дхармични, или чисти, тъй като включват секс, консума-
ция на месо и риба. Смята се за подходяща за хора, които не
са напреднали дотам, че да са годни за висшите йогически
практики и са все още обзети от страст и подчинени на сети-
вата си (раджас и тамас). Тъй като повечето хора в съвре-
менния свят са на такъв етап на развитие, подобен род Тантра
е много привлекателна за тях и затова не е лишена от някаква
възможна ценност. Винаги е важно да започнеш от
положението, в което се намираш в момента. Но подобна
Тантра не трябва да се бърка с висшите йогически практики,
които се състоят от мантра и медитация и следват пътя на от-
ричането от света.
В Тантра ние откриваме най-ясното описание на финото
тяло, на неговите енергийни центрове (чакри) и висшите си-
ли, като кундалини, която действа чрез тях. Кундалини-йога е
част от Тантра. Тантричните методи често се съчетават с тези
на Аюрведа, особено с оглед на изцелението на финото тяло
и подмладяването на физическото тяло. Аюрведичната
алхимия, използването на специално приготвени минерални
и ментални препарати и подмладяващи билки, е част от тан-
тричния подход. Употребата на скъпоценни камъни свързва
не само Аюрведа и Тантра, но и ведическата астрология
(Джйотиш). Тантра съчетава в себе си Богатството на техни-
ки, които са твърде полезни за физическото и психологичес-
кото лечение.
Хатха-йога: най-общоизвестната от всички разновиднос-
ти на йога на техниките. Тя буквално означава йога на уси-
лието или силата. Макар да е налице тенденция да бъде отъж-
дествявана с физическата йога или с практикуването на аса-
ни, тя е нещо повече.
Класическите текстове на хатха-йога, като Хатха-йога-
прадипика и Гхеранда-самхита, са тантристки и учат не само
на асани, но и на целия набор от тантрис-тки методи на
пречистване, мантра и медитация.
Практикуваната на запад Йога, в която преобладават аса-
ните, понякога се нарича хатха-йога, защото в текстовете на
този вид Йога ние срещаме много подробни описания на раз-
лични асани. В това отношение може да се каже, че най-доб-
рите учители по асани и може би най-голямото развитие на
аспекта асана могат да се открият днес на Запад. В Индия
основният йогически път е предаността и към асаните обик-
новено се отнасят повърхностно.
Западната хатха-йога обаче рядко навлиза в медитативните
части на класическата хатха-йога. Затова не е съвсем
коректно да я наричаме хатха-йога. Класическата хатха-йога
е път за отшелници, изисква голям телесен аскетизъм. Тя
прилага мощни методи за вътрешно пречистване, които изис-
кват много специални условия на живеене. За хатха-йога се
казва, че води към раджа-йога или висшата йога, в която се
практикува главно медитация.
Благодарение на нейната обвързаност с физическото тяло,
хатха-йога е тясно свързана с Аюрведа и описва асаните с
аюрведични термини. Аюрведа пък използва асаните на хат-
ха-йога като един от своите главни лечебни методи. Тя пре-
поръчва също различни очистващи средства от арсенала на
хатха-йога за лечебни цели. Хатха-йога е особено полезна за
хората от вата типа, за които е потребно да бъдат по-заземе-
ни във физическото тяло, но тя е полезна и за другите аюрве-
дични типове. По-мощните практики обаче трябва да бъдат
изпълнявани предпазливо, тъй като могат силно да разстроят
вата.
Аюрведична Йога
Самата Аюрведа е форма на Йога. Тя може да бъде наре-
чена Йога на изцелението. Аюрведа прилага аспекти от всич-
ки видове Йога, в зависимост от равнището, темперамента и
конституцията на индивида, за да го подпомогне в лечението,
правилния начин на живот и духовното развитие.
Следователно един човек, който наистина практикува
Аюрведа, е също и йогин. Той или тя овладява не само физи-
ческото тяло, но и видовете прана и ума, с познаване на
финото тяло и на душата. Всеки истински лекар изцелява
чрез жизнената сила, а не чрез своята лична енергия. Умът на
истинския лечител е в хармония с божествения или
вътрешния Аз.
Аюрведа трябва да бъде практикувана като карма-йога,
като форма на служене на живи същества. Тя трябва да бъде
извършвана за благото на другите, не само за лична или ма-
териална изгода. Без този смисъл на служене духовната стра-
на на Аюрведа не може да намери почва за растеж в отделния
човек.
Адептът на Аюрведа трябва да има добри познания по
хатха-йога и нейното разбиране за позите, дишането и съзна-
нието. Все пак Аюрведа прилага също техниките на раджа-
йога за лечението на финото тяло и душа. Тези, които изуча-
ват Аюрведа, би следвало да изучат и Йога-сутра, да позна-
ват системата и сферите на нейното приложение.
Аюрведа използва мантра-йога като средство не само за
лечение, но и за излъчване на всякакви лечебни енергии.
Аюрведичните лекарства по традиция се приготвят с
използване на мантри, което се прави с цел те да бъдат
наситени с енергия на едно фино равнище. В допълнение
аюрведичните терапии традиционно се съпровождат с
рецитация на мантри. Заедно с Аюрведа човек трябва да
изучи поне елементарно санскрит и науката за мантрите, така
че да може да се възползва от тази страна на ученията.
Аюрведа препоръчва бхакти-йога или предаността като
едно от основните средства за изцеление на сърцето. Всички
хора, които сериозно претендират да разбират Аюрведа,
трябва да признаят върховната сила на предаността и
божествената любов за по-дълбинно лечение. В това
отношение практикуващите Аюрведа трябва да си изберат
някаква форма на Бога, която да почитат и която ще отразява
тяхната преданост и вяра в божественото изцеление. Тази
форма може да бъде Дханвантари, Богът на аюрведичната
медицина, който е форма на Вишну, но може да бъде всяко
едно от имената и формите на Бога или на великите учители
на човечеството. Сред практикуващите Аюрведа е популярен
и Богът Ганеша. Мнозина пък предпочитат формите на
Божествената Майка.
Аюрведа препоръчва джнана-йога или Йога на знанието
за лечение на ума, което изисква медитация. Аюрведа е само-
изцеление, което е възможно само чрез самопознание. После-
дователите на Аюрведа трябва да я използват като инстру-
мент за самоизследване, дори ако това изисква болезнено
проучване на нашите собствени грешки и ограниченост.
Разбира се, от един практикуващ Аюрведа лекар не може
да се очаква да бъде експерт по всички видове Йога, но той
или тя трябва да знае за тях и да бъде в състояние да насочва
хората към учители, които могат да им помогнат да вървят по
тези пътища. Само един голям аюрведичен учител ще знае
всички видове Йога и ще бъде лекар не само на тялото, но и
на ума и на душата.
Йога също трябва да включва Аюрведа, за да бъде цялос-
тна. Хатха-йога е непълна без аюрведичното гледище за тя-
лото. Раджа-йога е непълна без аюрведичното разбиране на
ума. Всички йоги трябва да признаят важността и ценността
на правилната диета и билките като йогически инструменти,
а аюрведичните средства за пречистване от рода на панча
карма - като инструменти за подготовка на тялото за Йога.
Обаче обикновено Аюрведа работи като лечение и пре-
чистване на тялото и ума, докато Йога цели да ни изведе до
самореализация, което зависи от едно пречистено тяло и ум.
По този начин основата на Йога трябва да бъде Аюрведа и
плодът на Аюрведа трябва да бъде Йога.

Няма коментари:

Публикуване на коментар