понеделник, 15 август 2011 г.

Уводни бележки



Йога и Аюрведа са две тясно свързани духовни или све-
щени науки, чиито корени са във ведическата традиция на
Индия. Аюрведа е ведическата наука за изцелението на тяло-
то и ума. Йога е ведическата наука за самореализацията, ко-
ято може да бъде постигната при условие, че тялото и умът
работят както трябва. Двете дисциплини са се развивали съв-
местно и винаги са били прилагани заедно. Затова тези, които
се интересуват от едната, ще имат полза от изучаването и на
другата. Обаче повечето книги за Йога, издавани на Запад,
говорят малко за Аюрведа. И макар че всички аюрведични
книги отделят място на своите страници за Йога, досега на
Запад не е публикувана отделна книга, посветена на
взаимоотношенията между Йога и Аюрведа - оттук и необ-
ходимостта от настоящото издание.
Йога и Аюрведа са нещо много повече от физкултура или
лечебни системи за тялото, както сме склонни да ги виждаме
днес, колкото и важни да са тези аспекти. И класическата
Йога, и Аюрведа разглеждат човека като цялост, която не се
състои само от тяло, но и от ум и душа. И двете се грижат за
всичките ни потребности - от физическото здраве и благопо-
лучието до разгръщането на нашето висше съзнание. Затова
ориентацията на тази книга е съобразно един по-широк въз-
глед, който може да бъде наречен „интегрална Йога" и „ин-
тегрална Аюрведа". Традиционно това се нарича панча коша
Йога и панча коша Аюрведа, което означава Йога и Аюрведа
на петте обвивки - физическото тяло, праната, умът, инте-
лектът и душата, както и нашият висш Аз. Тази интегрална
наука се определя също като Йога и Аюрведа на трите тела
(физическо, астрално и каузално) или тяло, ум и душа.
Йога и Аюрведа е посветена на нашата цялостна природа,
на по-висшия ни живот като духовни и космически същества.
Тя изследва Аюрведа в един по-широк план, който включ-
10
Дейвид Фроли
ва не само физическото, но и психическото здраве, както и
подготовката за духовен живот. По същия начин книгата
гледа цялостното поле на Йога, науката на раджа-йога и
нейните осем части, от асаните до медитацията. На асаните е
посветена една основна глава, но в бъдеще планирам едно по-
цялостно изследване на Аюрведа и асаните.
Книгата е предназначена за тези, които желаят да преми-
нат към по-задълбочено равнище на знания от онова, което
обикновено се дава от въвеждащите книги по тези предмети.
Разгледани са много детайли относно фините и каузални тела
и тяхната енергетика, включително се дава информация,
която досега не е била публикувана на английски език. Става
дума за теми като седемте вида агни, трите жизнени
екстракта на прана, теджас и оджас, надитата и чакрите,
както и за практическите методи, чрез които тези енергии се
разгръщат. Особено съм наблегнал на петте вида прана,
защото прана (жизнената сила) е основната връзка между
Йога и Аюрведа.
Тази книга е замислена като допълнение и продължение
на моята последна книга в тази област - Аюрведа и умът,
която се занимава с психологическите аспекти и възгледите
за ума в Йога и Аюрведа. Аюрведа и умът съдържа значима
информация за мантрите и другите йогически практики, коя-
то не се повтаря в настоящата книга и е полезна за търсещи-
те повече информация в тези области. Йога и Аюрведа има
допирни точки също и с Тантрическата Йога и Богините на
мъдростта: духовните тайни на Аюрведа, която дава
допълнителна информация за финото тяло и почитането на
божествата. Другите ми книги за Аюрведа - Аюрведичното
лечение и Йога на билките (съвместно с д-р Васант Лад) - се
занимават повече с външните и физически аспекти на
Аюрведа, но на места говорят и за Йога.
Йога и Аюрведа е разделена на три части:
1. Първият раздел дава основната рамкова информация
за Аюрведа и Йога заедно с техните и взаимосвързани
космологични принципи и светогледи, включително
разбирането за дошите и гуните
2. Вторият раздел изследва възгледите на двете системи
относно енергиите, като се набляга на финото тяло и
праната, включително кундалини, чакрите и на-
Йога и Аюрведа
11
дитата.
3. Третият раздел показва съвместните практики на Йога и
Аюрведа от храненето и билките до асаните, пранаяма,
мантрите и медитацията, така че да можем да приложим на
практика наученото от предишните два раздела.
Подобно на моите предишни книги, и тази черпи много
знания от непубликуваните ръкописи на Га напати Муни,
главният ученик на Рамана Махарши, а също голям йогин и
учител по Аюрведа. Тези ръкописи, които ми предаде
ученикът на Ганапати - К. Натесан, се оказаха безценни при
разкриването на йогическите тайни на Ведите. Книгата се
опира в голяма степен и върху трудовете на Свами
Йогешварананда. Няколко глави са написани въз основа на
предишни мои статии, публикувани в превъзходното
списание Yoga International, включително тези за пратяхара,
прана, теджас и оджас, и за чакрите.
Бих искал да благодаря на различни хора, които ми по-
могнаха за книгата. Сандра Козак има принос при писането
на главата за асаните и продължава да работи с мен по темата
за аюрведичното разбиране на практикуването на асаните,
което се надяваме да представим в следваща книга. Николай
Бахман състави таблиците и упътването за санскритско-то
произношение, дадено в приложението. Гери Крафтсоу и
Марго Гал ми дадоха полезни препоръки относно асаните и
пранаяма, а Амадеа Морнингстар - за храненето. От Рудолф
Балантайн получих множество полезни съвети относно стила
на книгата. Коментарите и предложенията на Лени Бланк
също бяха от значение за мен.
Искам да посветя книгата на моя главен учител не само в
Аюрведа, но и в дхарма - д-р Б. Л. Баща от Бомбай и Пуна,
Индия (1919-1997), един голям аюрведичен лекар, създател
на аюрведични продукти, писател и журналист, който над де-
сет години ръководи моята работа и изследвания.
Д-р Дейвид Фроли
(Вамадева Шастри)
Санта Фе, щата Ню Мексико
Октомври 1998 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар