понеделник, 15 август 2011 г.

Йога и Аюрведа Част 1,2

Основни познания за Йога и Аюрведа
ИНТЕГРАЛЕН ВЪЗГЛЕД ЗА ВСЕЛЕНАТА И ОТДЕЛНИЯ ЧОВЕК
13
14
Дейвид Фроли
Изпратена на www.spiralata.net от Милен Маринов.
Йога и Аюрведа
15
1
Йога и Аюрведа
НАУКИТЕ ЗА САМОРЕАЛИЗАЦИЯТА И САМОИЗЦЕЛЕНИЕТО
Животът (Аю) е съединяването (санйога)
на тялото, сетивата, умът и прераждащата
се душа. Аюрведа е най-свещената наука за живота, благотворна за
хората и на този, и на онзи свят.
ЧАРАКА-САМХИТА, СУТРАСТХАНА, I.42-43
Йога и Аюрведа
Йога е една от най-необикновените духовни науки, открити
някога от човечеството. Тя е като голям скъпоценен камък с
множество шлифовани стенички, чиято светлина може да
освети дълбокия смисъл на нашият живот в неговата цялост.
Йога е сред малкото духовни традиции с непрекъснато
развитие в цялата си 5000-годишна история. Тъй като обхва-
ща всички аспекти на човека и на природния свят, тя може да
разгърне всички висши сили, които са достижими за нас
вътрешно и външно.
Йогическите методи покриват цялото поле на нашето съ-
ществувание - от физическите, сетивните, емоционалните,
менталните и духовните аспекти до най-висшата
самореализация. Йога прилага всички методи за висша
еволюция на човечеството - физически пози, нравствена
дисциплина, контролирано дишане, овладяване на сетивата,
заявления и визуализации, молитви и мантри, сложни
медитативни техники. Йога води до разбиране на природата и
взаимоотноше-
16
Дейвид Фроли
нията на физическите, фините и безформените вселени в без-
края отвъд времето и пространството и показва как те съ-
ществуват и във всеки отделен човек.
Йога е плодът от ученията на хималайските мъдреци, ко-
ито датират от времето, смятано от йогите за начало на тази
световна епоха или цикъл на цивилизацията - преди около
десет хиляди години. Твърди се, че тя е съхранила и пренесла
традициите на по-ранни, духовно по-развити учения, изгубе-
ни в сегашната цивилизация. Йога е дестилат от мъдростта на
безброй мъдреци през всички векове, наследството от ду-
ховните търсения на човечеството, приспособявано към кон-
кретните потребности на всяка епоха и на всеки човек. Тя е
като дебело баняново* дърво, с разкошна корона, разпрост-
ряло се над нашите висши потенциали, даващо им сила и
подкрепа.
Подобно на Йога, заедно с която тя се развива, Аюрведа
има дълга история - с много пластове, различни измерения и
непрекъснато развитие, - която я прави значима за всички
хора във всички времена. Аюрведа е една от най-забележи-
телните холистични медицински системи в света. Тя обхваща
всички аспекти на здравето и добруването - физическо,
емоционално, ментално и духовно. Включва всички лечебни
методи - от диетата, билките, упражненията и режима до
йогическите практики и медитацията. Благодарение на своето
уникално разбиране на индивидуалната конституция Аюр-
веда дава възможност на всеки човек и на всяка култура да
създадат начин на живот, който е в хармония и с природата, и
с нашия висш Аз. Тя осигурява най-доброто здраве и най-
успешното развитие за всички същества посредством своето
задълбочено разбиране на природните закони.
Вървейки по стъпките на Йога, която вече си е извоювала
място в целия свят, Аюрведа се появи като една от най-
важните световни системи на медицината, основана върху
схващането за единството на тялото и ума. Тя ни показва как
да разбираме езика на природата, езика на живота, така
* Банян (от санскр. ваниджа) - тропическо индийско смокиново дърво (Ficus
benghalensis), често широко разклонено заради многобройните въздушни
корени, които израстват от клоните и се развиват в допълнителни стволове - Бел.
прев.
Йога и Аюрведа
17
че да можем да живеем в хармония с вселената, без да се
развиваме само за наша лична изгода, а и за благото на
всички същества. Аюрведа съдържа тайните не само на
изцелението на отделния човек, но и на възхода на
обществото, на всички същества и на самата планета.
Йога и Аюрведа са науки-сестри, които са се развивали
заедно и взаимно са си влияли през цялата си история. Те са
неразделна част от великата система на ведическото позна-
ние, което казва, че цялата вселена е Един Аз, както и че клю-
чът към космичното знание се намира в нашите умове и сър-
ца. Като ведически дисциплини Йога и Аюрведа работят съв-
местно, за да увеличат своите огромни благотворни ефекти
на всички равнища. Те могат да бъдат обединени със свърза-
ни ведически или йогически науки - астрологията, архитек-
турата, музиката и езикознанието - за формиране на един още
по-широк подход1. Йога е първо и преди всичко наука за
самореализацията (реализацията на Аза). Нейна грижа е ду-
ховната практика, изразяваща се предимно в медитация, да
ни изведе отвъд страданието и невежеството на света. Тя ни
учи как да преминем от нашата външна телесна и стеснена от
егото самоличност към нашия безсмъртен Аз, който обитава
в сърцата ни. Йога дава ключа към духовното развитие, което
във ведическия смисъл е придобиване на знание за нашата
истинска природа отвъд времето, пространството, смъртта и
страданието.
Аюрведа е предимно наука за самоизцелението (изцеле-
нието на Аза), насочена към избавлението от болестите на
тялото и ума. Това не означава, че Аюрведа е просто метод за
самолечение, който не изисква помощ от терапевти или
лекари. Всъщност Аюрведа казва, че медиците са незамени-
ми за справянето със усложненията при болестните състоя-
ния. Именно те трябва да следят развитието на болестта и да
посочват на пациента при промените във всеки един етап как
да се грижи за здравето. Аюрведа като самоизцеление
означава, че тя се грижи за възстановяване на целостта, с
нашия вътрешен Аз като нейна крайна цел, което представ-
лява вид духовно лечение.
1
Вж. Приложение 1 - Ведическата връзка.
18
Дейвид Фроли
Аюрведа се грижи за избавлението от телесните и психи-
ческите болести и постигането на телесно и психическо бла-
гополучие. Все пак крайната цел на класическата Аюрведа,
както и на класическата Йога, е самореализацията - най-вис-
шата форма на самоизцелението. Аюрведа ни показва как да
постигнем оптимално здраве не заради възможността да из-
питваме повърхностни удоволствия, а с цел да ни даде здрава
основа и достатъчно енергия, за да стъпим и вървим по
йогическия път.
Свързващото звено между Йога и Аюрведа е прана, или
жизнената сила. Йога е разумът на прана, търсеща по-висши
еволюционни трансформации, докато Аюрведа е нейната ле-
чебна сила, стремяща се да обедини в едно цяло вече
разработените системи за живеене. Заедно Йога и Аюрведа
образуват една цялостна система за самоконтрол и
самоусъвършенстване, която може да преобрази нашето
съществувание от телесното до най-дълбокото духовно
равнище, като ни дари с неимоверна жизненост и творчески
сили на всички нива.
Йога и Аюрведа на Запад
Йога е вече обичаен термин в съвременния западен свят, в
който йогистки курсове се организират във всеки град или
квартал. Повечето хора отъждествяват Йога с позите, или
асаните, които са най-видимата страна на системата. Макар
че йогическите асани могат да бъдат разглеждани като добър
вход към необятния храм на Йога, те едва ли са цялостната
му сграда или централното божество в него. В крайна сметка
повечето хора, обърнали взор към Йога, ще стигнат до ней-
ните по-обхватни и по-духовни практики, каквито са
мантрите и медитацията.
По същия начин Аюрведа стана известна на Запад като
някаква специална система на природолечение. Днес в пове-
чето градове на Съединените щати има аюрведични центро-
ве, а в почти всеки магазин за здравословни храни могат да се
купят аюрведични билки. Аюрведичните психотелесни ти-
пове бяха представени в голям брой популярни книги и ста-
тии из списанията.
Йога и Аюрведа
19
Обаче физическата страна на аюрведичното лечение чрез
билки и особен начин на хранене е само част от системата.
Нейният вътрешен аспект, изцелението на финото тяло и ума
(което включва йогически практики и медитация), е другата и
може би по-важната половина.
Голям брой йогически центрове предлагат аюрведично
лечение и двете науки обикновено се изучават заедно. Обаче
много хора, които са навлезли в Йога чрез физическата й
страна, може би не осъзнават напълно значимостта на
аюрведичната връзка. Сред тях е възможно да попадат и
различни учители по Йога и йога-терапевти, които не са
обучени в Аюрведа.
Традиционно в Индия Йога се занимава с духовната
страна на живота, която ние представихме тук като пътят на
самореализацията. От друга страна, Аюрведа се грижи за
телесното и психическото здраве, както и за предписанията
относно здравословните начини на живот. Като терапия или
упражнения Йога традиционно се предписва в рамките на
Аюрведа. Класическата йога-терапия е аюрведична и в
теоретичните, и в практическите си страни. Този факт трябва
да бъде вземан предвид от хората, които днес използват Йога
за лечебни цели. Те не трябва да пренебрегват потенциалните
благотворни ефекти от добавянето на аюрведичните
прозрения към йога-терапията. Добре е да се научат да
разбират аюрведичните ефекти от йогическите практики, а не
просто да се опитват да определят йогическото лечение
единствено от гледна точка на модерната медицина или на
модерната психология.
Съвместното изучаване на Йога и Аюрведа е от голямо
значение за всяка от двете дисциплини. То ни помага да раз-
берем целостта на живота, към която и двете науки са ориен-
тирани по толкова задълбочен начин. Възстановяването на
целостта на тялото, ума и духа е онова, което всички ние тър-
сим, както индивидуално, така и колективно.
2
Дхарма и таттва
УНИВЕРСАЛНАТА ФИЛОСОФИЯ НА ЙОГА И АЮРВЕДА
Възхвалявал! Огъня, провидецът,
истината на Дхарма в свещения ритуал.
Безсмъртният Огън на Боговете служи,
тъй Вечната Дхарма не бива нарушавана.
РИГВЕДА 1.12.7; III.. VI
Пътят на Дхарма
Всички велики духовни и лечебни традиции на Индийс-
кия субконтинент се основават на понятието дхарма, или
природен закон. Дхарма е санскритска дума, която
обозначава законите на истината, които управляват
вселената. Дхарма е това, което крепи нещата,
фундаментален принцип, а буквално - стълб. Дхармите са
основополагащи принципи, които поддържат хармонията в
нещата и подкрепят техния висш растеж и развитие. Такива
дхармични принципи, подобно на физическите закони,
трябва да бъдат едни и същи за всички същества. Дхарма
обозначава основата на универсалния закон, върху която
трябва да градим нашите действия, за да получим подкрепа
за тях от вселената. В индуизма това се нарича Сана/пана
Дхарма, или Вечната Дхарма, което сочи, че това е традиция
на природните закони, които не са ограничени от време,
пространство или личност. Будизмът я нарича Буддха
Дхарма, естественият път на просветлението.
Йога може да бъде наречена дхармична духовна практика,
Йога Дхарма. Йога е дхармичен подход към духовния жи-
Йога и Аюрведа
21
вот, който е пътят на самореализацията. Тя ни наставлява как
да следваме нашата висша дхарма, което означава да изос-
тавим повърхностните стремежи, за да познаем истинската си
природа. Всички методологии на Йога са дхармични по
природа и ни помагат да овладеем природните закони и ду-
ховните сили в природата, за да преобразим съзнанието си от
невежество към просветление.
Аюрведа може да бъде наречена дхармична медицина. Тя
представлява дхармичен подход към здравето и всекидневния
живот - природно лечение, основано на естествените закони,
съзнателно лечение, следващо законите на съзнанието.
Аюрведа е науката за здравето, основана на дхармични прин-
ципи, която се стреми да удържа дхармата и в лечението, и в
предлаганите от нея начини на живот. Дхармичният начин на
живот ни дава здраве и щастие, като ни приобщава към
космическите сили на благодеянието. Адхармичният стил на
живот - начин на живот, който е противоположен на дхарма,
носи страдания и дисхармония на всички. Дхармичният жи-
вот е основата на всяко аюрведично лечение и на всички
аюрведични начини на живот. Повечето психически
проблеми и емоционални разстройства водят началото си от
адхармичното живеене - живот, лишен от хармония с
вселената. По-голямата част от болестите на тялото също
произтичат от него.
Най-важният дхармичен закон е законът на карма: както
действаме, така ще трябва да опитаме и плодовете от нашите
действия, не само в този живот, но и в бъдещите. Във все-
лената цари абсолютна справедливост, но тя се осъществява в
течение на множество прераждания и не може да бъде видяна
посредством един бегъл поглед към човешките дела. Това не
е справедливост на повърхностното възмездие и наказание, а
на развитието на съзнанието. Дхармичното действие дава
вътрешен мир и щастие и ни позволява да следваме
духовната практика. Адхармичното действие сковава нашето
съзнание и ни запраща в тъмнината и бурните вихри на ума,
макар да е възможно да ни даде преходни външни печалби.
Най-важната етическа дхарма, понякога наричана върховната
дхарма, е ахимса, често превеждана като „ненасилие". По-
точно тя означава „ненавреждане" - да имаш такава мисловна
22
Дейвид Фроли
нагласа, че да не желаеш да навредиш на никое създание, не
просто на човешко същество, но и на растения, животни и на
целия природен ред. За да бъде пълна, ахимса трябва да се
разпростира не само върху действията, но и да е в сила за
думите и мислите ни.
Ахимса е най-важното правило, което трябва да се съб-
людава в практиката на Йога и основата на душевното спо-
койствие, което не би било възможно, ако в душите ни са се
приютили помисли за навреждане на други същества. Как
можем искрено да се занимаваме е духовни практики, ако
участваме в действия, които са насилствени, разрушителни,
измамнически или манипулативни? Ахимса е основата на
аюрведичния подход към здравето и опората на всяко дейст-
вително изцеление. Здравето и благополучието възникват от
едно състояние на ума и от начин на живот, в който не влизат
замисли за навреждане на други създания.
Ахимса е в основата на аюрведичните предписания за ве-
гетарианско хранене, но тя се разпростира върху всички аюр-
ведични лечебни предписания. Храненето не трябва да се ос-
новава на жестокост. То в крайна сметка е средство за под-
държане на живота. Каква питателност може да се извлече от
храна, която отразява енергията не на любовта, а на експ-
лоатацията? Нашата професия или поминък също трябва да
следват енергията на любовта и да не навреждат на други
създания. За съжаление модерната култура е изградена върху
конкуренцията и прахосническата консумация, в която се на-
нася голяма вреда не само на други създания, но и на самата
планета.
Преди всичко лекарствата не трябва да се основават на
жестокост. Модерната медицина смята, че чрез причинява-
нето на вреди на други същества, както е при изпитанията
върху животни, могат да се постигнат полезни резултати при
лечението на хората. Аюрведа казва, че това е една фалшива
логика. Ние не можем да облекчим страданието на едно съ-
щество, като причиняваме страдание на друго по-безпомощ-
но създание. Страданието поражда страдание. Напротив, гри-
жата за други същества е благотворна за нашето собствено
здраве, дори ако това означава поставяне на по-висшето бла-
го на всички същества над ограниченото благо на нашия соб-
ствен вид. Ние не можем да постигнем успех в живота или
Йога и Аюрведа
23
мъдрост за сметка на света, в който живеем.
Ахимса е основният принцип на душевното здраве, защо-
то премахва основата, върху която в ума избуяват
негативните емоции. Тя е и главният принцип на здравото
общество, защото отрязва корена на социалния конфликт -
насилието, израстващо от омраза, гняв и негодувание.
Ахимса обаче не е просто пасивност или примирение.
Понякога ние трябва да действаме силно и решително, за да
предотвратим някакво навреждане, каквото е действието на
истинския воин и защитник на дхарма. Да защищаваме
другите е още един аспект на дхарма, който често пъти не е
правилно разбиран. Той е основата на Кшатрия Дхарма,
ведическият път на воинския или героичния дух. По тази
причина Аюрведа е възприела силни лечебни методи, като
мерките за пълно пречистване на организма (Панча карма),
за да премахне причиняващите болестта фактори, или пък
хирургическа намеса за спасяване на живота на човека.
И Йога, и Аюрведа учат, че трябва да се молим или все-
кидневно да напяваме универсални молитви за мир, които
излъчват тази мощ на ненасилието и неговата огромна ле-
чебна енергия.
Нека всички същества открият щастието.
Нека всички бъдат здрави.
Нека всички виждат какво е благоприятно.
Нека никой не страда.
ОМ, мир, мир, мир.
Аюрведа споделя дхармичните принципи на Йога, ямас и
ниямас, които са важни принципи на правилното живеене и
ще бъдат обсъдени в главата „Пътищата на Йога". В допъл-
нение към универсалните дхарми всеки човек има своя собс-
твена лична дхарма, или свадхарма, законът на нашата собс-
твена природа, който ни показва каква е особената ни роля и
цел в живота. Йога изисква да намерим подходящия дхарми-
чен духовен път и да разберем мястото си в универсалното
разгръщане на съзнанието. Аюрведа казва, че здравето зависи
от това да разкрием каква е нашата индивидуална дхарма и
да живеем в хармония с нея. В това отношение храненето,
лекарствата, жизнените обстоятелства и духовните практики,
които може би са дхармични за един, е възможно да не бъдат
подходящи за друг.
24
Дейвид Фроли
Този принцип на свадхарма стои в основата на особеното
внимание, което Аюрведа отделя на конституционалните
типове и индивидуализираните начини на живот, а Йога - на
индивидуализираната или персонализирана практика. Върху
тази дхармична основа нека изследваме духовния,
философския и космологичния контекст на тези две велики
системи.
Брахман/Върховната Реалност
Всички дхарми са в края на краищата едно цяло във вър-
ховната Дхарма, която е единството на всичко съществуващо.
Има една Абсолютна Истина, която стои зад вселената, една
вечна, безкрайна и неизменна Реалност, наречена Брах-ман.
Брахман означава Необятността, или този, който носи всичко
и е основата на всички дхармични принципи. Брахман е
основополагащата субстанция на съществуването, про-
явеното и непроявеното, което не е материално, а духовно.
Ние всички се появяваме от Брахмана, пребиваваме в него и
пак в него трябва да се завърнем накрая. Всички тези безк-
райни и неизброими вселени не са нищо друго, освен вълните
по морската шир на този безкраен Брахман.
Брахман е Съществуване-Съзнание-Блаженство (Саччи-
дананда). Съществуващото трябва да е съзнателно, защото
едно несъзнателно същество би било просто вещ, стеснен или
ограничен обект. То не би имало независимо съществуване и
следователно - реално битие. Съзнанието трябва да бъде щас-
тливо, иначе то не ще желае да съществува. Едно клето и ока-
яно състояние на съзнанието естествено би го съсипало с те-
чение на времето. Затова тези три фактора са в действител-
ност един.
Ние познаваме Брахмана, или Абсолютната Истина, само
като станем едно с него, което означава единение със све-
щената основа на Съществуването отвъд измененията на име-
ната и формите във външния свят. Всички ние имаме интуи-
тивно усещане за тази върховна реалност и естествено се
стремим към нея, щом се отдръпнем от своята егоистична
въвлеченост. Мнозина големи мъдреци и йоги са я
реализирали и са станали безсмъртни.
Йога и Аюрведа
25
Атман, Универсалният Аз
Както Брахман пронизва всички неща, така той същест-
вува и вътре в нас като наша истинска същност. Като пър-
вичното състояние на създанията той е и нашата първична
природа. Чистото съществуване е също чисто съзнание. Това
е Атман, или висшият Аз, който обитава в сърцата на всички
същества.
Брахман и Атман, Абсолютът и Азът, не са две. Те са два
начина за вглеждане в една и съща реалност, която е и в ця-
лата вселена, и във всеки отделен човек. Безкрайният Брах-
ман познава себе си като „Аз-съм-това-съм-Аз". Да познаем
наистина себе си, означава да познаем абсолютната истина,
да познаем Брахмана. Но реалният Аз не е личностно или
ментално образувание, не е създание или вещ от какъвто и да
е тип. Той е съществуването на съзнанието, което
трансцендира времето, мястото и индивида.
Да достигнем нашия истински Аз е просто, но не и лесно.
Необходимо е да бъдем спокойни в сърцата си и възприемчи-
ви за неговата вътрешна светлина. Това е основата за меди-
тация. Здравото, чисто и изпълнено с енергия тяло, праната и
умът, са важни инструменти в това търсене. Йога ни показва
как да реализираме Аза. Аюрведа ни показва как да живеем
по такъв начин, че нашите физически и психически действия
да не се отклоняват от него.
Санкхя, космическата наука
Йога и Аюрведа възникват върху определена философска
и космологична основа. И класическата Йога, осмочленният
път (Ащанга Йога), на който учи Патанджали в Йога-сутра, и
класическата Аюрведа, преподадена от Чарака и Сушрута, се
основава на ведическата философска школа Санкхя, пър-
воначално възвестена от мъдреца Капила - личност от дъл-
боката древност. Самата Санкхя представя основните проз-
рения на Ведите и Упанишадите и се среща в някаква степен
във всички ведически и ведантически системи, особено в тех-
ните космологии.
26
Дейвид Фроли
Санкхя е първичната духовна наука, която стои в основата
на Йога и Аюрведа. Йога е технология, предназначена да
реализира великите истини на Санкхя, и затова често се го-
вори за една система, наречена „Санкхя-Йога". Класическата
Йога използва космологията и терминологията на Санкхя и
обикновено е била изучавана заедно със Санкхя2. Светогле-
дът на Аюрведа се основава върху космологията на Санкхя,
тъй като тя използва йогически практики сред своите лечеб-
ни методи. Санкхя определя двадесет и четири основни пър-
вични космически принципи (таттвас), за да обясни всички
процеси във вселената, като двадесет и петия принцип е
чистото съзнание отвъд всяка проява.
Пуруша / Чисто съзнание
Съзнанието е върховният принцип, скрит зад вселената,
която в своя удивителен порядък отразява механизмите на
един висш разум. Чистото съзнание е източникът на всяка
субективност или усещане за Аза, посредством която ние се
чувстваме живи и можем да действаме независимо. Всички
ние се чувстваме като съзнателни индивиди, а не като прости
обекти или инструменти. Това е нашата връзка с Пуруша
вътре в нас, наречен също Атман, или висш Аз.
Външният свят съществува, за да можем да изпитаме Пу-
руша. Светът, по същия начин както обектите (да речем едно
гърне), е наблюдаем феномен, който не може да съществува
сам по себе си, а само за своя възприемател. Светът се осно-
вава на разума; той действа чрез ума и следва схемите на
органичния закон, отразяващ стоящото зад него Чисто Съз-
нание.
Този висш Аз обаче се различава от егото, или представа-
та „Аз съм тялото", която в Санкхя се нарича ахамкара, или
Аз-факторът. Пуруша не е въплътен аз, но чистата Аз-
природа отвъд всяка обективност. Той не е част от
мирозданието и не се състои от каквато и да е форма на
материя - груба,
2
Например изучаването на Йога-сутра от Патанджали обикновено се съчетава с
изучаването на Санкхя-карика от Ишвара Крипта.
Йога и Аюрведа
27
фина или каузална. Той не е нито тялото, нито умът, които са
взаимосвързани части на материята, а чистото съзнание, чрез
което те действат, без то да бъде ограничено от тях. Пуруша е
субстратът или съзнателната основа на всичко проявено,
което сияе посредством неговата отразена светлина. Неговата
светлина, отразена посредством ума, дава възможността за
възприятие.
Макар Пуруша да се нарича фигуративно „той", ние тряб-
ва да помним, че той има своя собствена Шакти, или сила на
виждането, като свой аспект от женски род. Тъй като е съз-
нателен субект, ние не можем да наречем Пуруша „това", ма-
кар че той не е ограничен от род или някакви други външни
разграничения, тъй като е отвъд всяка форма. Целта на Йога е
същата като на Санкхя - възвръщане към съзнанието на
Пуруша. Целта на Аюрведа е да възсъедини нашите тела и
умове с Пуруша, който е истинският източник на щастието и
благополучието. Върховната лечебна сила и първичната пра-
на идват от Пуруша 3.
Бог - космическият Върховен
Господар, Ишвара
Бог, Космическият Господар и Творец, се нарича Ишвара на
санскрит. Ишвара е силата, която сътворява, поддържа и
разрушава света чрез трите форми на Брахма, Вишну и Шива
и техните сили от женски род - Сарасвати, Лакшми и Кали.
Ишвара управлява световете, надзирава действието на меха-
низмите на закона на кармата и подпомага всички души в
тяхната еволюция от невежество към просветление.
Макар Ишвара да е понятие, сходно с Бог в западната
култура, трябва да се отбележи, че Ишвара действа чрез раз-
лични Богове и Богини като Едничкият Творец, който има
разнообразни и особени форми. Ишвара има множество раз-
лични имена, функции и начини, по които да бъде почитан.
Ишвара може да бъде почитан в женския аспект на Ишвари,
3
Тази идея за Прана Пуруша или Прана Атман е обща за всички Упанишади,
вж. например Брихадараняка 1.6.3.
28
Дейвид Фроли
Божествената Майка, която е предпочитаната форма в много
йогически пътища, особено в тантристките.
Ишвара не е изброен сред двадесет и четирите принципа
на класическата Санкхя. Обаче системата Йога, възприета от
Аюрведа, въвежда Ишвара като допълнителен космически
принцип, особен Пуруша, който обладава съвършен инте-
лект4. Ишвара е първоначалният учител, или гуру, за всички
души и източникът на духовните учения на Ведите5. Аюрведа
разпознава Бог като творецът и водачът, към който всички
ние се обръщаме за напътствия и изцеление. Търсенето на
божията благодат е неразделна част от аюрведичната прак-
тика и аюрведичният лекар трябва да се стреми да съдейства
на божествената воля и да й служи.
Двадесет и четирите космични
принципа (Таттви)
Тези двадесет и четири принципа (таттвас) са отговорни за
структурата на вселената на всички равнища. Те са основата
на трите тела, петте коши и седемте чакри на нашето
индивидуално съществуване, което ще обсъдим по-нататък в
книгата.
1. Пракрити / Първоприродата
Има една върховна субстанция зад всичко възприемаемо
във вселената на материята и съзнанието, която е отговорна
за всички качества и енергии, наблюдавани от нас. Тази пра-
материя или световна майка е наречена Пракрити и е основ-
ният субстрат на вселената - и груб, и фин. Пракрити е пър-
вичната форма на материята или обектния свят, непроявената
същност или лишеният от вътрешни саморазличия потенциал
на всичко, което може да се прояви в име, форма и действие.
Пракрити не е материя в грубия смисъл на твърда обектност,
а като възможността за изпитване от ума. Тя е материал в
смисъл, че е инструмент за съзнателното същество, или
Пуруша. Пракрити (Първичната Материя) е неодушевена
(т. е. не обладава съзнание сама по себе си), лишена от
Пуруша вишеша на Йога-сутра 1.24.
4
5
Йога-сутра 1.18.
Йога и Аюрведа
29
съзнателната сила, или шакти, на Пуруша, която да я оживя-
ва.
Като по-фина от ума, който е неин продукт, съществува-
нето на Пракрити, с нейната идеална природа, може да бъде
само логически изведено. Трябва да отбележим обаче, че
Пракрити е различна от Брахман, който е субстанцията не
само на проявения свят, както Пракрити, но и на Чистото
съзнание, Пуруша. Брахман стои и зад Пуруша, и зад
Пракрити, които са силите на съзнателността и
несъзнаваното, вътрешно присъщи нему. По тази причина за
Брахман понякога се говори като за Нара Пракрити, или
Върховната природа, неизменната природа отвъд нашата
изменчива проявеност.
Пракрити означава „първата действаща сила" и нейните
качества насочват цялостното космическо движение. Тя пре-
доставя суровият материал, от който са изградени различните
светове и нашите тела. Освен това е носител на кармите и
санскарите (предразположенията), чрез които живите същес-
тва идват на бял свят, и формира субстрата на техните умове.
Затова Пракрити се нарича също „Непроявена", или Авякта.
Тя съдържа в спяща форма всичко, което може да се прояви.
На равнището на Пракрити всички същества и всички
светове могат да се възприемат като чисти потенциали.
Като майката на света, който е породен от нейната субс-
танция, за Пракрити често се говори в женски род. Пракрити
и нейната проявеност съществуват, за да дадат опитност на
Пуруша, така че той да може да овладее себе си и да стигне
до разбиране на своята собствена природа. Тя е като майка,
която безкористно се грижи за своето дете и му отправя
предизвикателства, за да подпомогне неговия растеж.
Аюрведа разпознава Пракрити като основата на нашето
въплъщение и опит на всички равнища. Всеки един от нас
има индивидуална телесна пракрити, или натура, която се
състои от нашето телесно състояние, и една психическа
Пракрити - състоянието на нашия ум и сърце. Пракрити се
състои от трите първични качества - саттва, раджас и
тамас, качествата на светлината, енергията и
материята, чрез които тя обладава интелекта, жизнеността и
силата да създава материални форми. Тези три качества на
пракрити са основата на всички други таттви. Те са много
30
Дейвид Фроли
важни в контекста на йогическото и аюрведичното мислене и
на тях ще бъде посветена следващата глава.

2. Махат/ Космическият интелект
Всички прояви се осъществяват посредством един осно-
вополагащ органически космичен разум. В началото на сът-
ворението се появява космическият ум, за да сътвори света.
Той съдържа в себе си всичките закони и принципи, дхарми-
те, които проявеността трябва да следва. Тази вселена въз-
никва първо като медитация на космическия интелект и едва
по-късно приема външни форми. Махат, или Космическият
Интелект, следователно е проявената форма на Пракрити,
или Пракрити в действие. Той е Пракрити, оформена чрез
Божията воля.
Махат буквално означава „великият" и обозначава вели-
ките принципи на истината, които стоят в основата на живо-
та. Реалността на Махат е тази на идеално творение, което
трансцендира времето, на номиналното в противоположност
на феноменалната реалност. Махат е Божественият Ум. Чрез
Махат възникват времето, пространството, божественото
Слово и семената па различаването. Той е утробата на цялото
мироздание. Все пак дори Махат, космическият интелект, не
е съзнателен сам по себе си, а действа чрез отразената свет-
лина на Пуруша, или чистото съзнание.
В индивидуалната душа Махат става Буддхи, силата на
интелекта, чрез който ние можем да различим истина от лъ-
жа, правилно от погрешно и вечното от преходното. Буддхи е
ключовата способност на нашата природа, чрез която ние мо-
жем да разкрием истинската природа на нещата извън тях-
ната променлива външност. Той е интелектът на индивиду-
алната душа. Буддхи е частта от ума, която може да стане
просветлена и да разкрие висшия Аз, щом бъде пренасочена
от външните привързаности.
Хармонизирането на индивидуалния интелект (буддхи) с
космическия интелект (Махат) е главният ведически начин за
познание и основата на ведическите прозрения. Йога отделя
внимание на култивирането на буддхи, Буддхи-Йога, за
развитието на безметежност и уравновесеност на ума за це-
лите на самореализацията. Аюрведа набляга на култивира-
Йога и Аюрведа
31
нето на правилен буддхи, или интелект, така че да можем да
научим как умът и тялото функционират, за да ги използваме
правилно. Според Аюрведа основната причина за болест-, та
е погрешното функциониране на буддхи, което се дължи на
влиянието на егото, водещо до погрешни съждения, погреш-
ни ценности и фалшиви убеждения. Махат и буддхи са инте-
лигентната част от ума. В това си значение „умът", или инте-
лектът, е източникът на цялата вселена.
3. Ахамкара/Егото
Целият процес на проявяване протича като разделение,
чрез което се появяват отделни същества и различни обекти.
За да осигури множествеността, космическото мироздание
работи чрез разнообразни отделни единици или
индивидуални самоличности, които са основата на егото.
Ахамкара означава буквално „аз-изфабрикуване", тъй като
егото е процес, а не вътрешно присъща реалност. То е серия
от разделящи мисли, но не и нещо реално само по себе си.
Егото е необходима сила на разделението, вътрешно присъща
на природата, един еволюционен стадий, но не представлява
основополагащата истина или природа на създанията. То
дава възможност на душата да се отъждествява с различни
тела, но не разкрива нашият истински Аз, който е съз-
нателност отвъд всякаква въплътеност.
Чрез егото основните скрити енергии на природата (Прак-
рити) и фундаменталните закони, налични в космичния ин-
телект (Махат), приемат специфични форми. В съответствие
с резкия фокус на егото основните качества на Природата се
разпределят в три групи по пет: петте сетива, петте органа на
действието и петте елемента. Те възникват от ахамкара чрез
трите гуни - саттва, раджас и тамас. Егото създава умът и
сетивата, които са инструментите, предоставящи възможност
на индивида да функционира. Затова егото представлява
външният аспект на ума, докато буддхи, или интелектът, е
неговият вътрешен аспект. Докато обаче не се научим как да
медитираме, буддхи остава във владение на егото.
Под влияние на егото възниква възможността за откло-
няване от природата. Пракрити, или естественото състояние
на нещата, може да стане викрити - болестното, нарушеното,
неравновесното, неестественото или изкуственото състояние.
32
Дейвид Фроли
Заслепението и привързаността, причинявани от егото, са ос-
новната причина за духовните, психическите и телесните бо-
лести (с изключение на породените по естествен път от вре-
мето). Аюрведа силно набляга на разбирането на егото и на
неговите вътрешни предразположения, така че нашите съж-
дения да останат балансирани и действията ни да са за все-
общото благо, което в крайна сметка е и наше собствено бла-
го. Разтварянето на егото лекува всички психически болести,
както и много телесни болестни състояния.
4. Манас/Външният ум
Проявяването на света става чрез различни индивидуални
менталности или насочени навън умове. Когато погледне
навън, егото автоматично проектира един сетивен ум. След
това умът поражда петте сетива и петте органа на действието.
Външният ум е сам по себе си шестият сетивен орган и
шестият моторен орган и неговата работа е да координира
двата вида органи. Трябва да е налице една основна сила на
вниманието, която да позволи координирането на сетивните
и моторните органи. Такава е ролята на манас, който е цент-
рално превключвателно табло за сетивата. Манас означава
формулиращият принцип (от корена „ман", придавам форма)
и е принципът на емоцията, усещането и въображението.
Манас възниква от общите саттвични и раджасични ка-
чества на ахамкара. Той обладава саттва (силата на просвет-
лението), която действа чрез сетивните органи, но също и
раджас (силата на действието), която работи чрез моторните
органи. Това позволява на манас да координира и сетивните,
и моторните органи, които възникват от специфичните сат-
твични и раджасични качества на ахамкара, както са отразени
чрез петте елемента.
Пракрити, Буддхи, Ахамкара и Манас
Тези четири принципа формират субектният аспект на
сътворението.
Йога и Аюрведа
33
Ние имаме една основна психическа природа, един интелект,
едно его и един сетивен ум. Те работят заедно. Докато не
изучим изкуството на медитацията, ние не сме в състояние да
ги различаваме.
Според Санкхя самият ум е нещо материално. Той може
да бъде наблюдаван като обект и не е истинският източник на
съзнанието. Нашите сетивни възприятия е лесно да бъдат
видени като обекти, но ние можем да наблюдаваме и нашите
емоции и мисли, което означава, че по същия начин те са
нещо външно за нашия истински Аз. Дори егото може да
бъде наблюдавано, както когато се вглеждаме в нашата гор-
дост или страх, което показва, че и то е обект и не е нашият
истински Аз, който е само чиста съзнателност. Йога ни по-
казва как да се придвижим от ума и всички негови въвлича-
ния към този винаги свободен вътрешен Аз6.
5-9. Петте Танматри - Сетивните потенциали или
фини елементи
Трите гуни са каузалните енергии на мирозданието, които
стоят зад ума и те се състоят само от качества или идеи
-равновесие (саттва), движение (раджас) и съпротивление (та-
мас). На едно фино равнище те пораждат нова серия от субс-
танции, форми или впечатления. Това са коренните енергии
на звука, осезанието, цвета, вкуса и мириса. Те са наречени
танматри, „първични мери" и получават имената си от сво-
ите съответни сетивни качества.
1) Шабда Танматра - танматра на звука - етер
2) Спарша Танматра - танматра на осезанието - въздух
3) Руна Танматра - танматра на цвета - огън
4) Раса Танматра - танматра на вкуса - вода
5) Тандха Танматра - танматра на мириса - земя
Танматрите са по-фини от нашите обичайни физически
усещания, които извличаме от тях. Те могат да бъдат
изпитани непосредствено в ума като петте главни начина за
познание на реалността.
6
Системата Йога въвежда един четвърти аспект на ума, наречен Читта. С него
се обозначава общото ментално поле като цяло, на което Буддхи, Ахамкара и
Манас са функции. Той може да бъде идентифициран с нашата ментална
пракрити, макар някои мислители да го поставят в полето на Буддхи, а други в
полето на Манас.
34
Дейвид Фроли
На едно фино ниво те се излъчват от всички неща в света. Те
са фините форми на петте елемента преди тяхното
обособяване в груби обекти. По тази причина понякога биват
наричани „тънките елементи". Танматрите са свързани с
прана, жизнената сила, която е фината енергия зад
елементите. В това отношение танматрите са свързани с
дошите на Аюрведа, които отразяват не само грубите, но и
фините елементи.
Танматрите показват базисната петорна структура на кос-
моса. Не може да има шести сетивен орган или шести еле-
мент, защото няма танматра, която да му даде възможност да
се прояви. Такива първични енергии са необходими за оси-
гуряването на координацията на сетивните органи със сетив-
ните обекти. Ние можем да възприемаме различни сетивни
обекти с нашите сетивни органи, защото и органите, и техни-
те обекти са продукти на танматрите, които те излъчват.
Макар танматрите да създават проявените светове, в сво-
ята семенна форма, в която те се сливат обратно в гуните, те
създават каузалния или идеалния свят, светът на идеите,
предхождащи всяко въплъщение.
10-14. Петте сетивни органа (Панча
Джнанендрияни)
Сетивните органи представят петте потенциала за изпит-
ване на външния свят, които са латентни в умовете ни. Те са
не само индивидуални, но и космични и просто се разполагат
в сетивните органи на различните същества. Сетивните
органи пронизват космическия етер и се проявяват в инди-
видуалните същества. Те се обособяват и развиват чрез про-
цеса на космическа еволюция. Всеки съответства на опреде-
лено сетивно качество (танматра) и елемент.
1)
2)
3)
4)
5)
ухо - орган на звука - етер
кожа - орган на осезанието - въздух
око - орган на зрението - огън
език - орган на вкуса - вода
нос - орган на обонянието – земя
Сетивните органи, наречени също органи на познанието,
Йога и Аюрведа
35
са само възприемащи, не и изразяващи. Тяхната дейност се
осъществява чрез съответните органи на действието. Сетив-
ните органи са носителите, чрез които ние възприемаме
танматрите, които ни захранват на едно фино равнище,
фините или външните форми на тези органи съществуват и
отвъд ограниченията на физическото тяло и тяхното действие
поражда свръхсетивното (екстрасензорното) възприятие
(ЕСВ).
15-19. Петте моторни органа - (Панча
Кармендрияни)
Петте органа на действието съответстват на петте сетивни
органа и на петте елемента.
1)
2)
3)
4)
5)
уста (изразяване) - етер-звук
ръка (хващане) - въздух-осезание
ходила (придвижване) - огън-зрение
пикочно-полови органи (изхвърляне) - вода-вкус
анус (отделяне) - земя-мирис
Петте органа на действието, или моторните органи, дават
възможност да се осъществят различните видове действия,
физическите органи са само структури, които им позволяват
да функционират във физическия свят. Тялото е носител,
предназначен да даде възможност определени действия да
бъдат изпълнени, да позволи на ума да натрупа опит. Тези
потенциали за действие се срещат навсякъде в природата и се
проявяват по много различни начини. Телесните различия
между нас е само един от тях. Съществуват и фини или
вътрешни форми на тези органи, които позволяват пряко
действие с ума и психически сили като телекинезата
(действие чрез мисъл или от разстояние).
Моторните органи са само изразяващи, а не възприемащи.
Тяхната способност за възприемане се осъществява чрез
сетивните органи. Моторните органи са свързани повече с
петте груби елемента, чрез които те действат, докато сетив-
ните органи съответстват повече на танматрите, или тънките
елементи. Моторните органи отразяват активността на прана,
или жизнената сила.
36
Дейвид Фроли
20-24. Петте елемента (Панча Махабхутани)
Петте първоелемента са земя, вода, огън, въздух и етер. Те
представят твърдите, течните, лъчистите, газообразните и
етеричните форми на материята, които изграждат външния
свят на опита, включително физическото тяло. Сетивните
органи и органи на действието изпълняват чрез тях съответно
своите възприемателни и действени роли.
Все пак елементите като принципи на плътността се при-
лагат към всички посредници и имат своите действия, свър-
зани с ума, както и с жизнената сила. Земята, от една страна,
е абсолютно плътен посредник, който не позволява видими
движения. От друга страна, етерът е абсолютно фин или въз-
приемащ посредник, който позволява съвършена свобода на
движенията. Между тези два полюса са всички възможни сте-
пени на плътност, даващи възможност за реализиране на пъл-
ния диапазон от преживявания и за проявяването на всички
идеи. Самите пет елемента са също манифестации на идеите.
Те са различни плътности или полета на изразяване на
различни идеи:
1) ЗЕМЯТА манифестира идеята за плътността или ста-
билността, оказвайки съпротивление при действие.
2) ВОДАТА манифестира идеята за течливостта или те-
чението, което осигурява условия за живот.
3) ОГЪНЯТ манифестира идеята за светлината, осигу-
ряваща възможност за възприятие и за придвижване от
място на място.
4) ВЪЗДУХЪТ манифестира идеята за финото движение,
проявявайки идеите за насоченост, скорост и промяна и
давайки основа на мисълта.
5) ЕТЕРЪТ манифестира идеята за връзката, като дава
възможност за взаимообмен между материалните пос-
редници, общуване и самоизразяване.
С други думи, етерът манифестира идеята за пространството,
въздухът - за времето, огънят - за светлината, водата -за
живота, земята - за формата. Подобно на различните линии и
цветове, с които борави художникът, те са различните
посредници, необходими на Космическия Интелект, за да из-
рази себе си.
Йога и Аюрведа
37
Петте елемента могат да означават не само своите груби
форми, но и тънките и каузални форми, техните сетивни съ-
ответствия и основополагащи представи, което позволява на
елементите да обхващат всички сили на манифестирането на
душата, ума и тялото. По този начин петте елемента са модел
за всички субстанции във вселената. Понякога Пракрити бива
разглеждана като състояща се от петте елемента, като
Пуруша или Атман е шестият елемент, елементът на чистото
съзнание.
Двадесет и четирите принципа са не само карти на вселе-
ната, те са карти и на душата. Ще изясним този момент по-
подробно, когато разглеждаме трите тела и петте обвивки.
Космическите принципи: таттвите
Ишвара - Космическият
Господар
Каузално тяло Махат, Буддхи
-индивидуална душа
Външен ум, Манас
Фино тяло
5 прани
5 танматри (тънки
елемента)
Трите Доши
Физическо
тяло
5 груби сетивни органа
Пуруша
Пракрити - 3 Гуни
Его, Ахамкара
5 фини моторни органа
5 фини сетивни органа
5 груби моторни
органа
5 груби елемента
38
Дейвид Фроли

Няма коментари:

Публикуване на коментар