понеделник, 15 август 2011 г.
3
Трите гуни и психическата природа
Саттва, раджас и тамас,
качествата, породени от Природата,
обвързват в тялото въплътения и неизменен дух.
БХАГАВАДГИТА XIV.5
Изначалната природа и трите гуни
Изначалната природа, Пракрити, не е еднородна субстан-
ция, а плодородната почва на множествеността. Тя е като
опашката на пауна, която, когато бъде събрана, се губи в ед-
наквостта или униформността, но щом бъде разгърната, раз-
крива всички цветове на небесната дъга. Пракрити удържа в
себе си всички форми на мирозданието, които се проявяват
чрез нейните три основни качества - гуните саттва, раджас и
тамас.
Раджас е действената, стимулиращата или позитивната
сила, която слага началото на измененията, като по този на-
чин нарушава старото равновесие. Тамас е пасивната, възп-
репятстващата или негативната сила, която запазва постиг-
натото от предишната дейност. Саттва е неутралната или
балансиращата сила, която хармонизира положителното и от-
рицателното, надзирава и наблюдава. Всичките три сили са
необходими за обичайната дейност, но те имат и духовни из-
мерения.
Саттва е качеството на светлината, любовта и живота,
висшата или духовната сила, която дава възможност на съз-
нанието ни да се развива. Тя дарява дхармичните добродете-
ли на вярата, почтеността, самоконтрола, смиреността и
правдивостта. Раджас е качеството на залеза, страстта и
възбуда-
Йога и Аюрведа
39
та, междинната или жизнената сила, на която й липсва ста-
билност или последователност. Тя поражда емоционалните
колебания на привличането и отвращението, страха и жела-
нието, любовта и омразата. Тамас е качеството на тъмнината,
безчувствеността и смъртта, низшата или материалната сила,
която ни завлича в невежеството и привързаността. Тя
причинява затъпяване, инертност, натежалост, емоционална
привързаност и застой.
Неманифестираната пракрити удържа тези три качества в
равновесие, при което раджас и тамас са се разтворили в
саттва. При проявяването трите качества се обособяват, като
саттва поражда ума, раджас - жизнената сила, а тамас създава
формата и субстанцията, чрез които се появява физическото
тяло.
Законите на гуните
Има два основни закона на гуните, които са от решаващо
значение за разбирането на тяхната работа. Първият е „зако-
нът на редуването". Трите гуни са винаги в динамично взаи-
модействие. Всичките три сили остават взаимопреплетени,
като си влияят една на друга по различни начини. Раджас и
тамас съществуват в полето на саттва, тамас и саттва се сре-
щат в полето на раджас, а саттва и раджас се движат из поле-
то на тамас. Същината на трите качества е в тяхното взаи-
модействие. Рядко виждаме чист тамас, чист раджас или чис-
та саттва. Винаги трябва да бъдем готови за промяна в гуни-
те.
Вторият закон на гуните е „законът на постоянството".
Гуните се стремят да удържат своята особена природа за оп-
ределен период, щом те добият превъзходство. Субстанциите
се стабилизират на равнището на една от трите гуни. Макар
първоначално да е трудно на тамас да се превърне в раджас
или на раджас да стане саттва, щом веднъж го сторят, те
продължават да запазват същото качество.
Ние можем да наблюдаваме двата закона във всяко дви-
жение на времето. Нощта като тъмнина принадлежи на тамас,
изгревът и залезът на слънцето като преходни периоди се
отнасят до раджас, а денят като светлина съответства на
40
Дейвид Фроли
саттва. Тези три части трябва винаги да се редуват. Нощта
дава път на зората, която на свой ред дава път на деня, който
от своя страна по здрач дава път отново на нощта в един
непрестанен цикъл. Това е законът на редуването.
Обаче щом се оформи дадена конкретна фаза, тя ще трае е
малки изменения за определен период. Нощта продължава
известно време, преди да се превърне в ден, който на свой
ред има своя продължителност. По време на тези съответни
периоди определени състояния се запазват. Например ние
сме активни през деня и спим през по-голямата част от
нощта.
В това отношение тамас и саттва се отличават е по-голя-
мо постоянство от раджас. Раджас, който по самата си при-
рода е неустойчив, не може да задържа своето собствено със-
тояние за дълго време и трябва да се върне към тамас или да
напредне към саттва. Раджас е преходен и управлява взаимо-
действието между гуните. Въпреки това е възможно хората
да останат на равнището на раджас като доминиращо качес-
тво през по-голямата част от своя живот. Такова е състояни-
ето на съвременното общество, което е предимно
раджасично, активно и променливо. Но за да се запази този
раджас, трябва да има непрестанно движение и стимулиране.
Тъй като гуните са относителни състояния, ние трябва да
помним, че това, което е саттва на едно равнище, може да
стане съответно раджас или тамас на друго ниво. Всяко не-
що, което възвисява съзнанието на един човек, е саттва за
него. Онова, което го завлича надолу, е тамас. Това означава,
че колкото повече напредваме по духовния път, това, което
преди е било саттвично или полезно, може би ще трябва да
бъде изхвърлено като тамасично, когато достигнем едно ново
равнище.
Култивирането на саттва
Йога и Аюрведа наблягат развитието на саттва. В Йога
саттва е висшето качество, което осигурява възможността за
духовен растеж. В Аюрведа саттва е състоянието на равнове-
сие, което осъществява изцелението.
Йогическата практика има два стадия: развитието на сат-
тва и преминаването отвъд саттва. Развитие на саттва озна-
Йога и Аюрведа
41
чава пречистване на тялото и ума. Преодоляването
(трансцендирането) на саттва означава преминаване отвъд
тялото и ума към нашия истински Аз, който е отвъд
проявеносттта. Общото правило е, че ако някой не е развил
саттва, не може да премине отвъд нея. Ако нямаме
съответната саттва или чистота в тялото и ума си,
включително в нашите емоции, ще бъде преждевременно за
нас да се стремим към някакво по-висше просветление.
Развитието на саттва се осъществява чрез правилно хранене,
телесно очистване, контрол над сетивата, управление на ума,
мантри и преданоотдаденост. Трансцендирането на саттва се
постига с по-висши медитативни практики.
Саттва е също ключът към аюрведичното лечение. Аюр-
веда казва, че за саттвичното тяло и ум е по-малко вероятно
да пострадат от болести и по-възможно да съхранят равно-
весното си състояние. Болестта, особено хроничната, е
тамасично състояние. Тамас предизвиква натрупването на
токсини и отпадъчни продукти на физическо равнище и на
отрицателни мисли и емоции на психическо ниво. Здравето е
саттвично състояние на равновесие и приспособяване, което
предотвратява всякакво излизане извън нормата. Раджас е
движението или от здраве към болест, или от болест към
здраве, в зависимост от неговата насока на развитие. Острите
болестни състояния спадат към раджас, който е болка.
Не трябва обаче да забравяме смесеността на гуните. Има
един по-висш раджас и тамас в полето на саттва и една по-
низша саттва в полето на раджас и тамас. По същия начин
има раджасични аспекти в тамас и тамасични аспекти в ра-
джас. Тук ще дам няколко кратки описания.
Раджасична Саттва: активната или преобразяваща сила
на саттва, силата на духовното стремление, която си пробива
път нагоре, винаги търсейки по-голям растеж и разгръщане.
Тя е също енергията на лечението, която носи обединяване и
цялостност.
Тамасична Саттва: разрушителната сила на саттва, която
елиминира негативността. Тя е също вътрешно присъщата
устойчивост на саттва, нейната способност да се съхранява
при сблъсъка с всякакви препятствия. Тя е способността на
едно равновесно състояние да се запазва и да предпазва
42
Дейвид Фроли
от болести или неуравновесеност.
Саттвичен Раджас: типът религиозност, духовност или
идеализъм на раджасичните хора. В него има следи от агре-
сия, външна експанзия и стремеж към власт. Религиите, ос-
новани на войнственост, претенции за изключителност и не-
толерантност, отразяват това качество.
Тамасичен Раджас: инертността на раджасичните типо-
ве, съпротивата, която оказват на всяка по-висша сила и при-
държането към тяхната собствена лична власт и импулси,
независимо от последствията за тях или за другите.
Саттвичен Тамас: религиозността, духовността или
идеализмът на тамасичните хора. В него има тамасични
следи от разрушителност, тъмнина и заслепение. Това е
равнището на тъмните култове и суеверията.
Раджасичен Тамас: агресията и насилието на тъпите и
невежи хора. Това е може би най-разрушителното гунично
качество. Тамасичните типове буквално прегазват другите и,
тъй като са лишени от чувствителност, изпитват удоволствие
от навреждането и разрушението. Мрачните сексуални
перверзни се появяват на това равнище.
Висшата раджасична сила
Висшата раджасична сила, или раджасичната саттва, е
може би ключовата сила и в духовността, и при лечението.
Низшата раджасична сила е раджас, който води до тамас,
както здрачът се превръща в нощ или есента преминава в
зима. Висшата раджасична сила е раджас, който води към
саттва, подобно на зората, която води към деня, или на про-
летта, преминаваща в лято. В човешкото поведение низшият
раджас е егоцентрична дейност, водеща до изтощение или
страдание (тамас). Висшият раджас е духовна практика,
която води до мир (саттва).
За духовен растеж е потребна тази висша сила на раджас.
Тя е реалната шакти, или преобразяваща енергия. Чрез нея
човек става духовен воин и може да изпълнява духовни прак-
тики с голяма енергия и мощ. Йога е не само развиването на
саттва, но и развиването на висшата раджасична сила, за да
се появи саттва. По същия начин Аюрведа може да използва
Йога и Аюрведа
43
силни лечебни методи, като мощни билки или панча карма,
за възстановяване на здравето. Тази висша сила на раджас,
или активната енергия на преобразяването, е с решаващо зна-
чение за постигане на здраве или духовен растеж. Висшата
сила на раджас (саттвичен раджас) генерира кундалини
шакти, или змиевидната сила, която пробужда финото тяло.
Кундалини систематично разтваря всичко в чиста саттва.
Тамасичната саттва, противодействащата сила на саттва
гуна, понякога също е полезна. В духовния живот тя ни пома-
га да се противопоставяме на всякакви усилия да бъдем отк-
лонени от пътя. При лечението тя подкрепя имунните функ-
ции и на тялото, и на ума.
Менталната конституция
съобразно трите гуни
Аюрведа и Йога използва трите гуни за определяне на
индивидуалната ментална или духовна природа. Обикновено
в нашата натура преобладава една гуна. Обаче всички ние
имаме духовни, или саттвични моменти, раджасични, или не-
уравновесени периоди, и тамасична, или временна затъпя-
лост, които могат да бъдат по-кратки или по-дълги в зависи-
мост от нашата природа. Имаме също саттвични, раджасични
или тамасични фази в живота си, които могат да траят месеци
или дори години.
Гуните показват нашето ментално или духовно състоя-
ние, чрез което ние можем да измерим предразположеността
си към психически проблеми. Следващият тест е добър пока-
зател за тези качества и за начина на тяхното действие в
живота и характера ни. Отговорите отляво показват саттва, в
средата - раджас, а вдясно - тамас. Моля попълнете тази
бланка внимателно и честно. След като сам отговорите на
въпросника, добре е след това някой, който ви познава добре,
да кажем съпруг(а) или близък приятел, да ги попълни вмес-
то вас. Отбележете различията между това как сам се възп-
риемате и като какъв ви виждат другите.
При повечето от нас отговорите ще попадат в средната
или раджасичната част, която е основното духовно състояние
в нашата съвременна активна и светска култура. Ние се
Дейвид Фроли
44
сблъскваме с различни психически проблеми, но обикновено
можем да се справим с тях. Саттвичната природа показва
една духовна нагласа с малко психически проблеми. Силната
саттвична натура е рядкост във всички времена и е характер-
на за светеца или мъдреца. Тамасичният човек е заплашен от
тежки психически проблеми, но изглежда невероятно той да
попълни схемата или дори да прочете книга като тази. Об-
ластите в нас, които можем да подобрим от тамас към раджас
и от раджас към саттва, ще подпомогнат умиротворява-нето
на ума ни, както и нашето духовно израстване. Трябва да
направим всичко възможно, за постигнем тези промени.
Схема на психическата конституция
Начин на
хранене
Наркотици,
алкохол,
стимуланти
Сетивни
впечатления
Потребност
от сън
Сексуална
активност
Контрол над
сетивата
Вегетарианско С умерено
количество
месо
Никога От време на време Често
Спокойни,чисти Смесени
C много месо
Разстроени
Малка Умерена Голяма
Ниска Умерена Висока
Добър Умерен Слаб
Скучна,
монотонна,
отегчителна
Ниска
Мързел
Често
Често
Реч Спокойна и
умиротворяваща Възбудена
Чистота Висока Умерена
Работа Безкористна За лични цели
Гняв Рядко Понякога
Страх Рядко Понякога
Желания Малко В умерена степен Много
Йога и Аюрведа
Гордост
Потиснатост,
депресия
Насилническо
поведение
Привързаност
към парите
Удовле-
твореност
Великодушие
45
Умерена Известна
Суетност
егоцентричност
Никога Понякога
Често
Никога Понякога
Често
Слаба Известна
Голяма
Обикновено Отчасти
съм
Никога
Лесно
прощавам
Добра
Добра
Силна
Концентрация Всекидневно
Памет
Волева сила
Правдивост,
прямота
Честност,
почтеност
Умиротво-
реност на ума
Творческа сила
Духовно
самообучаване
Мантра,
молитви
Медитация Всекидневно
Служене Голямо
СБОР Саттва........
Винаги
Винаги
С усилия
Умерена
Умерена
Променлива
През повечето
време
През повечето
време
Отмъстителен
съм и
злопаметен
Слаба
Слаба
Слаба
Рядко
Рядко
Винаги Частична Рядко
Висока Умерена Ниска
От време на
време
От време на
време
От време на
време
В известна
степен
Раджас......
Всекидневно
4
Никога
Никога
Никога
Никакво
Тамас........
46
Дейвид Фроли
Танцът на дошите
АЮРВЕДИЧНА КОНСТИТУЦИЯ и ЙОГА
Вата, Питта и Капха се наричат трите опори.
Като познаят тази тричленна група като свещената
троична мантра Ом, мъдрите постигат освобождение.
БРИХАТ ЙОГИ ЯДЖНАВАЛКЯ СМРИТИ
II.25
Трите велики космически сили
Цялата вселена води началото си от трите първични сили
на енергията, светлината и материята. Науката ги разглежда
като физически сили, управляващи външния свят, но от
ведическа гледна точка те са силите на самото съзнание.
Енергията е източникът на жизнената сила, която е най-мощ-
ната от всички сили. Светлината е източникът на ума, чрез
която можем да виждаме, познаваме и различаваме. Мате-
рията е основата на тялото, посредством която ние притежа-
ваме форма и субстанция във времето и пространството.
Тези три сили действат чрез трите основни елемента.
Енергията и животът действат посредством елемента на
въздуха, който е активен по природа, подбуждащ всички
неща към движение. Въздухът или вятърът е не просто
атмосферна сила, а съществува из цялата природа като
различни течения и привличания, възникващи през
пространството. Пространството не е празно, а изпълнено с
активни енергии на едно незримо равнище. Съществува
например слънчев вятър7, как-
7
Ведите говорят за това как Ваю, или космическият въздушен принцип, възниква
от Слънцето.
Йога и Аюрведа
47
то и междузвездни газове и техните потоци. Нервната сила в
тялото е вид вятър и силата на ума също се разпространява
като освежителен полъх.
Светлината и интелектът функционират чрез елемента на
огъня, който дава просветление. Съществуват много форми
на светлината - от галактиките, звездите и планетите във
външния свят до светлините на сетивата и зрителната сила на
ума. Материята, особено на биологично ниво, е доминирана
от елемента на водата, която осигурява стабилност и под-
държа телесните тъкани. Въплътеният живот възниква във
вода и е подхранван от нея. При това на всички равнища една
водна или на сцеплението сила служи за удържане на
целостта на нещата.
Тези три сили, когато са наситени с прана, или жизнената
сила, създават трите доши: Вата, Питта и Капха, въздушната,
огнената и водната хуморални основи. Вата, с природата й на
вятър, придава енергия, живот, движение и изразяване.
Питта, с качествата й на огън, създава топлина и светлина,
чрез които ние имаме възможността да виждаме, да смиламе
храната и да се преобразяваме. Капха, в естеството й на вода,
подкрепя и захранва другите две сили като жива тъкан.
Енергията в основата си е силата на Бога, Божествената
Воля, която управлява всички действия във вселената. Тя не е
просто сляпо или неодушевена сила, а самата сила на съз-
нанието. Светлината е Божественият Разум, който става ос-
нова за индивидуалната душа или съзнателният Аз в същес-
твата. Този живот и ум се въплъщават в света чрез посредни-
чеството на водата, световете или областите на опита, в които
се ражда душата. Енергията е духът, който е безформен.
Светлината е душата, която добива форма в зависимост от
едно гориво - водата, която изгражда тялото.
Един ранен йогически текст съобщава този факт8. Възду-
хът е Бог, духът или чистото съзнание, безформената сила и
прониква във всички неща. Огънят е въплътената душа, скри-
та в тялото, така както огънят се съдържа в латентно състо-
яние в дървото. Духовният живот се изразява в пробуждане
на светлината на огъня, разумът на душата в нашето сърце,
8
Брихат Йоги Яджнавалкя Смрити 9.5: „Ваю и Агни, обитаващи сърцето, са
наречени Бог и душата."
48
Дейвид Фроли
и въздигането й от ограничената телесна сфера до безбреж-
ните простори на Духа, сливайки нашия индивидуален огън с
космическия въздух и пространство.
Трите доши
Нашето биологическо съществуване е танц на трите до-
ши - вата, питта и капха. Животът е многоцветен гоблен,
избродиран от тяхното движение в различни отношения на
равновесие и неравновесие, събиране и разделяне. Тези три
сили оцветяват и определят нашите състояния на растеж и
стареене, здраве и болест. Доша означава недостатък или де-
фект и обозначава факторите, които носят болест и разстрой-
ване на здравето.
Дошите ни въздействат на две основни равнища. Първо,
те са факторите, които създават физическото тяло и са отго-
ворни за субстанцията, от която е направено, както и за фун-
кционирането му. Нашите тъкани са главно капха, или водни,
по природа. Храносмилателната система е главно питта, или
огнена. Нервната система е предимно вата, или ветрена.
Второ, една от трите доши преобладава у всеки човек и става
основата, която определя неговата особена конституция, или
психотелесен тип. В това отношение Аюрведа говори за
хората като за вата типове, питта типове и капха типове,
съобразно техните индивидуални привички и наклонности -
от телосложението до емоционалната реактивност.
В практиката на Йога са важни и двете равнища на до-
шите. Първо, разбирането на дошите ни позволява да преце-
ним ефектите на йогическата практика както върху грубите,
така и върху фините тела. Йогическите възгледи по анатомия,
физиология и психология първоначално са били форму-
лирани от гледна точка на дошите. Дошите ни казват как
работят различните органи и системи на тялото от йогичес-
ката перспектива на праната. Те ни дават ключа към нади-
тата и чакрите на финото тяло. По същия начин дошите ни
помагат да разберем как функционира умът, както и неговата
връзка с душата, която следва същите енергии като тялото,
но на по-дълбоко равнище.
Второ, разбирането на аюрведичните психотелесни
типове ни помага да приспособим йогическите практики
Йога и Аюрведа
49
съобразно индивидуалните потребности. Асаните,
пранаямите и медитативните практики, които са подходящи
за един дошов тип, могат да не бъдат полезни за друг.
Аюрведа ни дава възможност да персонализираме
йогическите практики съобразно уникалните енергийни
характеристики на различните психотелесни типове. Това не
само осигурява благоприятното въздействие на йогическите
практики върху нашето здраве, но и дава възможност да
реализираме
цялостния
си
човешки
потенциал.
Последователите на Йога трябва да знаят своя аюрведичен
психотелесен тип, за да могат правилно да прилагат
практиките. Учителите по Йога следва да имат познания по
Аюрведа, за да могат да препоръчват разнообразни практики
съобразно индивидуалните потребности.
Аюрведичното лечение се осъществява на две сходни
равнища, свързани с дошите. Първото е лечението на
болестта, което ни помага да се справим със специфичните
оплаквания - от обичайните болежки до заплашващите
живота болести. На това равнище Аюрведа прилага
специални лечебни практики за намаляване на една или друга
прекомерно увеличена доша. Тези терапии, примерно
предписването на мощни билки, обикновено се прилагат от
аюрведичния лекар. Второто равнище е управлението на
начина на живот. Аюрведа ни казва как да живеем в
хармония с нашия психотелесен тип не само за да се
предпазим от болести, но и за да използваме пълния си
душевен потенциал. На това равнище Аюрведа се занимава с
правилата за живеене, които трябва да прилагаме и следваме
в нашия всекидневен начин на живот - нещо, което зависи в
по-голяма степен от нас самите.
Йога има своето място и на двете равнища на аюрведич-
ното лечение. Йога е терапевтичен инструмент на Аюрведа
както за лечението на болестите, така и за управлението на
начина на живот. Йогическите пози и дихателни упражнения
лекуват множество заболявания, особено структурни проб-
леми или състояния, при които енергията на човека е ниска
или изчерпана. Йога е с превъзходно действие и при психи-
чески и ментални заболявания поради нейното специфично
въздействие върху ума чрез медитацията. Обаче Йога е
50
Дейвид Фроли
вероятно по-важна в частта за начина на живот, отколкото за
лечението на болестите. Йогическите пози, пранаямите и
медитацията са сред най-добрите инструменти за удържане
на дошите в равновесие.
Книгите по Аюрведа разискват с големи подробности фун-
кционирането на дошите и те могат да бъдат търсени за
справки в това отношение. Тук ще разгледаме дошите от
гледище на йогическите практики.
Вата доша
Вата, което буквално означава вятър, е главната
доша, или биологична сила. Тя е мотивиращата сила,
стояща зад останалите две доши, които са сакати или
неспособни да се движат без нея. Вата е предимно
етер по субстанция и въздух по движение. Тя
съществува под вида на въздуха, който се задържа в празните
места из тялото ни, каквито са кухите органи, ставите и
костните кухини, особено тазобедрените и в долната част на
гърба. На вътрешно равнище вата е и жизнената сила, и
енергията на мисълта, която се движи в пространството на
ума.
Сетивни органи на вата са ушите и кожата, а нейни мо-
торни органи са речта и ръцете, които са свързани с етерните
и въздушните елементи и танматри. На вътрешно ниво вата
управлява сетивното, емоционалното и менталното хармо-
нично равновесие и съдейства за гъвкавостта на мисленето и
схватливостта. Вата ни дарява с положителни черти на твор-
ческа сила, ентусиазъм, бързина, гъвкавост и реактивност,
които ни дават възможност да постигнем жизнените си цели.
Основното местопребиваване на вата е кръговидното черво
(колонът). Вата присъства като положителен фактор в енер-
гията, произвеждана чрез смилането на храната. Като токси-
чен или болестотворен фактор тя се появява във вид на обра-
зувалите се в резултат на дефектно храносмилане прекомер-
ни количества газове. Извадената от равновесие вата причи-
нява ментални, нервни и храносмилателни заболявания,
включително оскъдна енергия и отслабване на всички телес-
ни тъкани.
Все пак вата не съществува отделно от другите доши.
Подобно на вятърът, който се движи през облаците в небето,
вата съдържа в себе си фини частици от вода и потенциала на
огъня под формата на електричество. В края на краищата,
именно промените в температурата (огън) и атмосферното
налягане (вода) карат вятъра да духа. Облаците от вата про-
извеждат светкавицата, или огъня, който поражда питта, и
водните частици, или дъжда, създаващ капха. Вата е източ-
никът на останалите две доши. Правилният баланс на вата
зависи от правилното количество питта и капха, удържани в
нея, точно както количествата топлина и вода във вятъра
определят как той ще духа.
Ключът към управлението на всичките доши е да се грижим
за вата. Космическата вата, или Ваю, зарежда с енергия и
поддържа дхарма, или космическият закон. По същия начин
правилният контрол над вата внася дхарма, или естествен
порядък, в работата на тялото и ума.
Питта доша
Питта означава „силата на храносмилането или
сготвянето" - това, което кара нещата да съзреят и
узреят. Тъй като огънят не може да има
неопосредено съществуване в тялото, питта
съществува чрез посредничеството на маслени и
киселинни секреции и затова се казва, че нея се съдържа и
аспектът на водата. Питта е отговорна за всички форми на
храносмилане и преобразуване в тялото, от клетъчното ниво
до работата на стомашно-чревния тракт. Питта управлява
смилането и на ментално и духовно ниво - нашата
способност да асимилираме впечатления, емоции и
представи, за да достигнем до възприемане на истината.
Питта ни дарява с положителните черти на интелигентността,
смелостта и жизнеността. Без нея ние губим решимостта или
мотивацията да постигнем нашите цели.
Питта се намира в тънкото черво и стомаха измежду ор-
ганите, в потните и мастните жлези, в кръвта и лимфата сред
групата на телесните тъкани. Неин сетивен орган са очите, а
моторен - ходилата, които спадат към елемента и танматра-та
на огъня. Мястото, в което тя се натрупва, е тънкото черво
под формата на киселинност. Питта бива генерирана като
положителната енергия или топлината на кръвта. Като
болестотворен фактор тя се изявява чрез прекомерно
увеличена или токсична кръв, която води до възпаление и
инфекция.
Питта зависи от вата за своята инервация и движение и от
капха за своето поддържане, точно както огънят изисква
кислород (вятър) и гориво, за да гори както трябва. Тя съдър-
жа в някаква степен вата, или нервна енергия, в себе си и
взаимодейства с подходящата капха, или вода.
Капха доша
Думата капха, насочваща и към слуз или флегма,
значи "това, което слепва нещата" и обозначава
силата на сцеплението. Капха служи като телесно
вместилище за питта и вата, или енергията и
топлината. Самата капха, като вода, се удържа чрез
посредничеството на земята, кожата и слизестите лигавици,
което й позволява да стане и един вторичен земен елемент.
Капха е установена в гръдния кош, гърлото и главата в
горната част на тялото, местата на отделяне на слуз, но също
и в панкреаса, страните и стомаха от средната част на тялото,
където се натрупват тлъстини, както и в лимфата и в мас-
тните тъкани изобщо. Нейни сетивни органи са вкусът и ми-
рисът, носът и езикът, а моторните й органи са пикочно-по-
ловите и отделителни органи, които са свързани с водните и
земните елементи и танматри. Капха ни дарява с емоции и
чувства. Дава ни любов и грижовност, преданост и вяра, кои-
то ни поддържат в хармония вътрешно и ни обединяват с
другите около нас. Капха ни позволява да съхраним постиг-
натото чрез нашите усилия.
Основното телесно местонахождение на капха е стомахът,
в който се отделя слуз, която прелива в белите дробове и в
лимфната система. Капха се произвежда чрез хранителния
химус, който е основната тъкан на капха, осигуряваща ов-
лажняване и захранване на всичките тъкани. Като болестот-
ворен фактор капха се проявява чрез излишък на химус, кой-
то се превръща в слуз. Това причинява наднормено тегло,
отоци, белодробни болести, подути жлези и други капхични
разстройства.Капха зависи от вата за своето стимулиране и
движение. Тя се нуждае от питта за своето затопляне. Макар
че тялото е изградено основно от вода (капха), това е една
особена форма на вода, в която се съдържат топлината
(питта) и жизнената енергия (вата). Вода, която е студена и
неподвижна, не може да поддържа живота.
Дошите като конституционални фактори
Дошите създават три различни първични психотелесни
типове. Нито един от тях не е по-добър или по-лош от други-
те. Всеки има своите предимства, както и слабости. Капхич-
ните типове имат най-силното телосложение, но е възможно
да им липсва мотивация и способност да се адаптират, за да
го използват както трябва. Ватичните типове имат най-сла-
бото телосложение, но най-голямата способност за промяна и
адаптиране, която ги пази. Питта типовете имат умерена
физическа сила, но голяма умствена и емоционална мощ.
По-долу е даден един прост тест, чрез който можете да
определите коя доша преобладава у вас. Никой не спада само
към един тип, така че очаквайте някакво съчетание от черти.
Преобладаващата черта ще определи вашия водещ тип.
Схема на аюрведичната конституция
ВАТА
(ВЪЗДУХ)
ПИТТА
(ОГЪН)
КАПХА
(ВОДА)
Обикновено
нисък, но може
Висок или
Височина
Среден на ръст
да бъде висок и
много нисък
едър
Мършав,
Умерено, с добре Едър,добре
Телосложение
кокалест
развити мускули развит
Слаб, трудно
Пълен, трудно
Тегло
натрупва
Умерено тегло
отслабва
килограми
Матова, без
блясък или
мургава
Структура на Суха, груба,
кожата
тънка
Блясък на
кожата
Румена, Бяла или бледа
червендалеста,
лъскава
Топла, мазна Студена, влажна,
дебела-
Големи, бели
Очи Малки, Пронизващи,
неспокойни лесно
възпалими
Коса Суха, тънка Тънка, мазна
Зъби
Нокти
Стави
Кръво-
обращение
Апетит
Жажда
Криви, зле
оформени
Груби,
чупливи
Сковани,
лесно
скърцат
Лошо,
променливо
Променлив,
нервен
Слаба,
оскъдна
Дебела, мазна,
къдрава,
лъскава
Умерено големи, Големи, добре
кървящи венци оформени
Меки, розови Меки, бели
Хлабави Твърди, едри
Добро Умерено
Силен, Умерен, но
прекомерен постоянен
Силна Умерена
Потене Оскъдно Обилно, но не Слабо в
продължително началото, но
усилващо се
фекалии Твърди или Меки, редки Нормални
сухи
Обилно, жълто Умерено,
бистро,
прозрачно
Уриниране Оскъдно
Чувстви- Студ,сухота, Горещина,
телност към: вятър
слънце, огън
Студ, влага
Имунни Слаби, Умерени, Силни
функции променливи чувствителност
към горещина
Наклонност Болки, Треска, отоци Задръстване
към болести възпаление
Тип болести На нервите На кръвта, Активност Висока, Умерена Слузни,
черния дроб неспокоен белодробни
Ниска,
раздвижва се
бавно
Издръжливост
Сън
Сънища
Слаба, лесно Умерена, но
се изтощава концентрирана
Лош,
Променлив
нарушен
Умерени,
Чести, цветни
романтични
Памет Бърза, но
разсеяна
Реч Бърза, честа
Прекомерен
Редки,
разстроени
Запаметява
Бърза, ясна
бавно, но
стабилно
Бавна,
Остра, язвителна
мелодична
Доволен,
Мотивиран
консервативен
Нервен,
променлив
Положителни Приспособим
Смелост
емоции
ост
Отрицателни
Страх
Гняв
емоции
Темперамент
Голяма
Вяра Изменчива, Силна,
нестабилна непоколебима
СБОР Вата...... Питта ......
Любов
Привързаност
Стабилна,
бавно се
променя
Капха......
Биологична и духовна природа
Трите гуни и трите доши
Йога изучава отделните хора от гледна точка на тяхното
ментално/духовно равнище съобразно трите гуни. Аюрведа
ги разглежда съобразно тяхната психофизическа конституция
чрез трите доши. При това Аюрведа взема предвид и ролята
на гуните като фактори на менталното здраве и благо-
получие, а Йога отчита влиянието на дошите върху физиоло-
гическите процеси. За цялостна оценка на индивидуалната
природа трябва да се вземат предвид и гуните, и дошите.
Дошите са една биологична класификация, която е хори-
зонтална по приложение, без непременно да включва в себе
си духовни следствия. Един ватичен тип може да бъде светец
или грешник; същото важи и за останалите два типа. Гуните
са духовна класификация, която е отвесна по природа. Тя не
съдържа непременно физически следствия. Един светец или
грешник може да бъде в телесно отношение принадлежащ
към вата, питта или капха типа.
Налагането на тези две класификации една върху друга
като хоризонтални и вертикални линии ни дава възможност
точно да определим докъде човек е стигнал в своя живот.
Моля попълнете и двата теста - за дошите и за гуните, за да
видите как тези два фактора се съчетават във вашата природа,
не само да научите дали вие сте вата, питта или капха, но
също да видите дали вашата преобладаваща доша е на
саттвично, раджасично или тамасично равнище. Следните ти-
пове показват такива типични индикации.
Вата духовни типове
Саттвична Вата - хората от този тип са надарени с твор-
ческа сила и не са обременени от тесногръдие и предразсъдъ-
ци. Те общуват отлично с различни хора, умът им е подвижен
и ентусиазиран. Обладават силен усет за човешко единство и
са отзивчиви и чувствителни към Другите. Притежават силна
лечебна енергия, преливат от жизненост и са извор на не-
секващо вдъхновение.
Раджасична Вата - те са винаги дейни, изразителни и в
движение, стремейки се да постигнат различни и променливи
жизнени цели. Винаги неспокойни и изпълнени със страстни
желания, те искат да вършат все повече и повече, без да са
останали когато и да било удовлетворени от нещо. Лесно се
разсейват и отвличат, преследват новостите и могат да станат
хиперактивни и непоследователни. Подобно на поривната
природа на вятъра, те могат да бъдат прекалено бъбриви,
повърхностни, шумни и немирни, както и разрушителни.
Тамасична Вата - те демонстрират едно измамническо,
страхливо и безотговорно поведение, което лесно става край-
но, екстремистко, против всякакъв ред или благовъзпитаност.
Склонни са към кражби, податливи са към сексуални первер-
зни, лесно се пристрастяват към наркотици и други форми на
бягство от живота, а понякога са и склонни към самоу-
бийство. Те не могат да бъдат убедени в нищо сериозно и
опустошават всичко, което им се изпречи.
Питта духовни типове
Саттвична Питта - хората от този тип показват висши
качества на просветленост, интелигентност и топлина, сияят
като слънце над всеки. Те са дисциплинирани, възприемчиви
и разсъдливи, винаги вземат предвид гледната точка на дру-
гите. Освен това са дружелюбни и смели в действията си, с
топлина и състрадателност към всички. Те действат като ес-
тествени лидери със силна воля за растеж и развитие.
Раджасична Питта - те са устремени към постижения и
успехи, често без да подбират средства или методи. Следват
своята програма с умение и непоколебимост, без да спират,
докато не постигнат своите цели - власт и положение. Те са
критични и опекунстващи, склонни към гняв и нетолерант-
ност. Това ги кара да бъдат безразсъдни и самомнителни,
което може да предизвика техния провал.
Тамасична Питта - те са разрушителни и сприхави в сво-
ите емоции и поведение. В тях се стаява много омраза, него-
дувание и враждебност и приемат като противници всеки
срещнат по пътя си. Те не уважават каквито и да е социални
закони или не зачитат чувствата на другите. Повечето прес-
тъпни главатари и фигури от подземния свят са от този тип.
Те могат да бъдат параноични или психопатични и трябва да
бъдат избягвани на всяка цена.
Капха духовни типове
Саттвична Капха - те демонстрират капхичните добро-
детели на любовта, предаността, вярата и удовлетвореността.
Затова на всички им е приятно да общуват с тях. Те са много
издръжливи, търпеливи, уравновесени и невъзмутими.
Хората от този тип са лоялни, великодушни, грижовни и под-
крепящи. Виждат всички същества с очите на един грижовен
родител и глава на семейство.
Раджасична Капха - ориентирани са към придобивки и
завоевания и им харесва да доминират над другите чрез кон-
тролиране на материалните ресурси. Те са алчни и материа-
листи, стремящи се към Богатство и високо обществено по-
ложение за тях и за семейството им. Тяхната цел е да натру-
пат всякакви хубави неща, от дом и дрехи до имоти и авоари
от всякакъв вид. Те са встрастени да притежават и трупат и
не са удовлетворени, докато техните придобивки не ги затру-
пат и смажат.
Тамасична Капха - те са въвлечени в инертност и застой,
която често се проявява в различни видове пристрастеност.
Умовете им са затъпели и безчувствени и обикновено са деп-
ресирани. Отказват да полагат усилия и са неспособни за са-
монаблюдение. Вместо това предпочитат да обвиняват дру-
гите за своите затруднения. Те прегазват другите с тяхната
натежалост и летаргичност. По същия начин техните тела са
с наднормено тегло и пълни с токсини.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар