понеделник, 15 август 2011 г.

11


Надитата
СИСТЕМАТА ОТ ПРОТОЦИ НА УМА И ПРАНАТА
Когато всички възли на сърцето са разсечени,
тогава смъртният става безсмъртен.
КАТХА-УПАНИШАД
6.15
Аюрведа разглежда тялото като сбор от канали, като се
почне от най-големия - стомашно-чревният тракт - и се
стигне до фините проводници на нервната система. По същия
начин Йога разглежда финото тяло (полето на ума-прана)
като система от взаимосвързани протоци (надита). Каналите
във физическото тяло са взаимосвързани с протоците във
финото тяло.
Според ведическия възглед Ваю - космическата въздушна
сила - създава всички тези канали. Ваю се нарича сут-
ратман, Азът или Атманът на сутрата, което означава нишка,
канал или проход. Създадените от Ваю канали удържат
всички неща във вселената като скъпоценни камъни върху
връв. Точно както има канали в тялото, така и външната
природа е изпълнена с различни канали - от реките и пото-
ците до енергийните течения в междугалактическото прост-
ранство. В този раздел ще разгледаме протоците на ума и
финото тяло. За информация относно каналите във физичес-
кото тяло може да се обърнете към общо информативните
книги по Аюрведа.
Читта-нади, каналът на ума или
съзнанието
Умът има едно-единствено нади или канал, наречено чига-
та нади, или каналът на съзнанието. Аюрведа нарича него-
вото физическо съответствие мановаха срота, каналът, по
който протича мисълта. Всички от нас са изпитвали течени-
ето на ума, токът на мисълта или потокът на съзнанието.
Това е потокът през читта-нади.
Началото на читта-нади е в духовното сърце, обиталище-
то на прераждащата се душа или обособеният Аз, дживат-
ман. В сърцето е връзката ни с Твореца, от който читта-нади
черпи енергията си. Същностните импулси, които възникват
от нашия по-дълбок ум или сърце, нашите санскари, стиму-
лират движението през това нади.
Читта-нади е потокът на нашите санскари от сърцето към
външния свят. Той се движи първо нагоре към гърлото, от
което излиза нашето изразяване, а след това към главата,
където се свързва със сетивата и външните обекти. После той
потича от главата надолу към гърлото и обратно към сърцето.
Това е двустранният поток на читта-нади. Първо е налице
възходящо движение към външния свят - от сърцето нагоре
към главата и навън чрез сетивата. След това има обратно
движение от външния свят на сетивата към вътрешния свят
на душата, което е низходящо - от главата към сърцето.
Насоченото навън течение на читта-нади поражда външ-
ния ум, емоциите и жизнените инстинкти - онова, което Сан-
кхя нарича полето на манас и финото тяло. Вътрешният по-
ток на читта-нади поражда вътрешния ум и интуиция, нари-
чани от Санкхя буддхи или вътрешен интелект27. Външният
поток следва движението на космическата сила на отблъск-
ването или невежеството. Вътрешният поток отразява дви-
жението на божественото привличане. Външният поток на
читта-нади ни въвежда в тялото и поражда състоянието на
27
Вж. коментара на Вяса върху Йога-сутра I.12, който описва читта-нади и
нейният насочен навън поток, свързан със сетивата, а насочения навътре поток
като свързан с различаването.
бодърстване, в което преобладава сетивната дейност в глава-
та. Вътрешният поток на читта-нади ни отвежда в нашето
собствено съзнание и поражда състоянията на сънуване и
дълбок сън без съновидения. Сънуването става в гърлената
област, а дълбокият сън - в източника на сърцето.
Двустранният поток на канала на ума
Eгo-идентичност, Ахамкара
Представата „Аз съм тялото"
Действаща в различни области Прана
Външно течение Манас,
външният ум Усещания
Вътрешен поток
Буддхи, вътрешният интелект
Знание
Сърце, читта Аз или душата (дживатман) Ядро на
ума, поле на санскарите Първична прана
При настъпване на смъртта потокът на читта тече навътре,
както при спането, отвеждайки ни в астралния план и
неговото съноподобно изживяване на световете на рая и ада.
Чувството за преминаване през тунел, за което хората обик-
новено съобщават при околосмъртните състояния, показва
функционирането на това нади.
В обикновения човешки ум потокът през читта-нади е ог-
раничен и разпилян. Нашите умове са разсеяни и разпокъса-
ни и се движат в различни посоки. Въпреки това се запазва
някаква последователност на потока през канала на ума, ко-
ято ние преживяваме като нашата самоличност. Преоблада-
ващата мисъл през читта-нади е аз-мисълта. Отъждествява-
нето на аз с тялото поражда външния поток на читта-нади.
Разпознаването на Аза като чисто съзнание поражда вът-
решния поток.
Егото (ахамкара) е факторът, който причинява огранича-
ването на потока през читта-нади. Това е негативното дви-
жение на прана в ума, докато душата или сетивото на божес-
твения Аз е позитивното движение на прана в ума. Его е
манифестация на разстроената или основана на желания пра-
на (апана в ума), докато душата отразява балансираната или
основана на любовта прана.
Когато читта-нади е блокирано от мисълта за обособения
аз, ние сме впримчени във външния ум, емоциите и сетивата.
Когато разширяваме нашето усещане за аз от личното към
универсалното, потокът на читта-нади се усилва. Когато
потокът през читта-нади тече свободно, той завършва споя
кръговрат и се завръща в сърцето. При практикуването на
медитация може да се усети по-бързо, по-свободно и по-
последователно течение през
читта-нади. Щом течението
стане напълно освободено, то
ни влива обратно в океана на
съзнанието, който е в сърцето -
свободният поток става едно с
тишината и спокойствието.
Егото причинява натрупване
на
различни
токсини,
нечистотии или тежки материи
(малас)
в
читта-нади
и
възпрепятства потока през
него. Тези токсини идват от
погрешно смлените храни,
впечатления и асоциации, от
погрешно хранене, погрешно
ползване
на
сетивата
и
погрешни свързвания. Затова
потокът Надитата през
читта-нади
се
влияе
от
състоянието на тялото, праната и ума. Читта-нади е свързано
с цялата останала система от канали на физическото и
финото тяло.
В това отношение Йога говори за възлите в сърцето (хри-
дая грантхи), които трябва да бъдат развързани, за да настъ-
пи освобождението или просветлението. Тези възли са огра-
ничителите в потока на читта, блокиранията на потока на ваю
или прана в пространството на ума. Нашите санскари,
дълбоки желания или импулси възпрепятстват енергийния
поток от Аза през читта-нади и се излъчват към външния свят
като разнообразни ограничени его-идентичности. По такъв
начин разблокирането на духовното сърце и разблокирането
на читта-нади е едно и също нещо. Заедно с читта-нади се
отварят свързаните с нея периферни надита, предизвиквайки
преживяване на блаженство в самото физическо тяло.
Всъщност умът не е различен от своя поток. Трептенето
на ума (читта-спанда) е потокът на ума (читта-нади). Кога-
то умът навлезе в състояние на спокойствие и тишина, тогава
потокът на канала на ума също става спокоен, влива се в
покоя, разширява се в пространството.
Читта-нади и другите канали
Читта-нади е каналът на каузалното тяло, полето на дъл-
бинния ум и сърце. От него възниква първоначалната прана
на душата, която е основата на целия живот. Следователно
читта-нади е първичният поток на праната и на ума. Движе-
нието на ума (читта-спанда) винаги се отразява в движението
на прана (прана-спанда). В това си качество читта-нади
управлява цялостното функциониране на каналите. То е най-
тясно свързано със сушумна, управляващият канал на финото
тяло, и с кундалини, змиевидната сила, която е пробуденият
поток енергия през сушумна. Свободното течение през читта-
нади кара и кундалини да протича през сушумна. Читта-нади
е свързано с горните области на сушумна от сърцето до
главата.
Читта-нади управлява не само мисловния поток, но и по-
тока от прана, който води началото си от него. Сушумна като
висшето пранично нади е тясно свързано с читта-нади, или
каналът на ума в неговия пробуден поток. Когато читта-нади
тече навън, кундалини остава заспала или дремеща. Щом
читта-нади потече навътре, кундалини се пробужда и започва
да се придвижва.
Вътрешният поток на читта-нади води до пречистване и
зареждане с енергия на всички други надита, което на свой
ред води до отварянето на чакрите и разгръщането на техните
потенциали. Обаче не всички йоги ще изпитат отварянето
на всички чакри и разгръщането на техните енергии. Някои
могат да отидат направо в сърцето и да не се занимават с
другите възможности за наслаждаване.
Потокът на читта се основава на желанието. Желанието
кара читта-нади да тече навън. Безстрастието му дава въз-
можност да потече навътре. Тъй като сексуалният нагон е
най-силната страст, той в най-голяма степен придърпва този
канал навън. Когато читта-нади тече навън, нашата енергия е
насочена към външния свят, където тя в крайна сметка се
изгубва. Щом тя потече навътре, енергията ни също се насоч-
ва навътре за вътрешна трансформация.
От гледна точка на йогическите практики пратяхара (кон-
тролът над сетивата) действа за възпрепятстване на външния
ток през читта-нади, така че вътрешният ток да може да се
разгърне. Дхарана е концентрирането на енергия в читта-
нади чрез насочено внимание. Медитацията настъпва тогава,
когато енергията тече непрекъснато през читта-нади. До
самадхи се стига, когато енергията тече безпрепятствено през
читта-нади. Може би най-добрият метод е да се следва мис-
ловния поток обратно към неговия източник в аз-мисълта в
сърцето, божественото „Аз-съм-това-съм-аз", което е същи-
ната на йога на знанието. Друг начин е да се почита Бога в
сърцето, в каквато форма ни се нрави. Мантри или нещо дру-
го, което поражда неспирен поток от висши мисли, помага за
отваряне на читта-нади. Всяко нещо, което разширява нашето
съзнание по подобен начин, ще накара енергийния поток да
тече по-свободно. С други думи, цялата Йога, особено ней-
ните висши практики, са насочени към и целят развитието на
читта-нади.
Измежду дошите читта-нади е най-тясно свързана с вата,
благодарение на връзката на вата с прана и с ума. Умът,
прана и вата се движат заедно. Разстройването на вата води
до анормален или разстроен поток през читта-нади. Обаче
капха като привързаност може да блокира неговото течение.
По същия начин питта като гняв може да възбуди неговия
ток. По отношение на трите жизнени екстракта може да се
каже, че прана възниква чрез свободния ток на читта-нади.
Теджас е неговата светлинна сила. Оджас е стабилността на
неговия поток.
Четиринадесетте канала на финото тяло
Във финото тяло има седемдесет и две хиляди надита.
Най-важните четиринадесет от тях ръководят всички психо-
телесни функции. Три от тях направляват потока на първич-
ната енергия, а едно държи ключа към духовното развитие.
Сушумна
Най-важното и централното от тези надита се нарича су-
шумна, или астрален гръбнак. То е разположено в гръбнач-
ния канал на физическото тяло. Контролира всички функции
на различните чакри, разположени като лотоси върху него.
Сушумна е саттвично по природа и се активизира от пробу-
дената кундалини или прана шакти. Иначе енергийният ток
през него е твърде ограничен.
Ида и Пингала
Ида и Пингала заедно със Сушумна са трите най-важни
надита. Когато сушумна не е пробудено, енергията тече по-
ред през един от тези два канала, които взаимно се допълват
в своята работа. Те вървят отляво и отдясно на сушумна като
две взаимопреплетени спирали от своето начало в основата
на гръбнака до областта на третото око, като завършват съ-
ответно в лявата и в дясната ноздра.
Ида е лявото нади. То притежава лунна, от женски род,
охлаждаща или капха енергия и е с тамасично качество. Ида
вдъхновява виденията, речта и въображението и издига на-
шите религиозни наклонности, правейки ни по-грижовни и
любящи. Пингала е дясното нади. То има слънчева, от мъжки
род, загряваща или питта енергия и е раджасично по ка-
чества. Пингала дава мотивацията, стимула и решителността
и ни предоставя възможност да търсим по-дълбоко познание
и възприятие.
Нормално нашата енергия тече повече през едното нади,
отколкото през другото, което можем да определим, като
проверим през коя от нашите ноздри протича предимно
дишането ни (коя от тях е по-свободна). В това отношение
двете надита са свързани с функционирането на дясното и
лявото мо-
зъчно полукълбо, функционирането на лявото мозъчно полу-
кълбо е свързано с противоположното или дясното нади и ни
прави рационални, самостоятелни и агресивни, функциони-
рането на дясното полукълбо на мозъка е свързано с проти-
воположното или лявото нади и ни прави емоционални, чув-
ствителни и отзивчиви. Когато дъхът тече повече през лявата
ноздра, активизират се дясното полукълбо и неговите фун-
кции. Когато той тече повече през дясната страна, функцио-
нира в по-голяма степен лявото полукълбо.
Когато прана или жизнената сила е уравновесена, а енер-
гията в слънчевото и лунното нади е изравнена, тогава кун-
далини и прана навлизат в сушумна. Задейства се финото
тяло, което ни отвежда към едно по-висше състояние на ума
и възприятието. Ключът към здравето на финото тяло се крие
в балансирането на енергийния поток през двете надита.
Вижте главата относно пранаяма за повече информация в
това отношение.
Ако се опитаме да пробудим кундалини или да отворим
чакрите, докато надитата не са балансирани, ние можем да
вкараме фини токсични субстанции в сушумна или в ида и
пингала. Кундалини, която се придвижва в ида, ще причини
измамни представи и разстроени емоции, един прекалено па-
сивен ум, заедно с възможна загуба на съзнание за други не-
ща. На физическо равнище обикновено се появяват причине-
ни от капха болести и затлъстяване. Когато се движи през
пингала, кундалини ще причини гняв, самодоволство и един
прекалено критичен ум, егоистични хора, които си мислят, че
са много духовни. На физическо ниво ще се развият висока
температура, възпаление и вътрешна топлина с мистериозен
произход.
Четиринадесетте главни надита
Заедно с трите главни надита, има още единадесет значи-
ми, което прави четиринадесет главни надита. Всяко нади се
разпознава по точката (отверстието) в тялото, с което то е
свързано. Всички надита започват от кореновата чакра или
основата на гръбнака, следват хода на сушумна и се разкло-
няват към определени точки по гръбнака. Осем надита след-
ват ляво/дясното доминиране на ида и пингала. Шест са свър-
зани към шестте чакри.
Надита
от дясната страна (доминирани от Пингала)
1. Пингала: „Червеното" - разклонява се от третото око,
върви към дясната ноздра - неговото отверстие, на
което то доставя прана; управлява също десния носов
проток.
2. Пуша: „Захранващото" - форма на Слънчевия Бог,
разклонява се от третото око, върви към дясното око,
което е неговото отверстие и му доставя прана. То е
управлявано главно от прана. Това е много важно нади,
защото душата (Атман) обитава в дясното око по време
на бодърстването. Медитацията върху Наблюдателя в
дясното око е основен подход за самореализация.
3. Паясвини: „Сочното" - разклонява се от третото око,
върви към своето отверстие - дясното ухо, на което дос-
тавя прана; то управлява дясната евстахиева тръба. В
дясното ухо ние чуваме вътрешните звукове, или нада.
4. Яшасвати: „Изпълненото със слава" - върви от коре-
новата чакра към пъпната чакра, където се разклонява.
Доставя прана на дясното ходило и дясната ръка.
Неговата енергия върви към един център в средата на
предкитката и ходилото и оттам се излъчва към петте
пръста на ръката или на крака, като завършва предимно
в палците на ръката и крака. Негови отверстия са
връхчетата на палците. Силна целителна енергия има
възможността да минава през дясната длан, която, по-
добно на дясното ухо, се свързва често с душата.
Надита от лявата страна (доминирани от Ида)
1. Ида: „Вдъхновяващото" - разклонява се от третото
око, върви към своето отверстие - лявата ноздра, на
която доставя прана; владее и левия носов проход.
Управлява също вдъхновената или ясновидската реч.
Захранва цялото тяло чрез прана.
2. Шанкхини: „Като морска раковина" - разклонява се
от третото око, върви към своето отверстие - лявото
ухо, на което доставя прана; управлява също лявата ев-
стахиева тръба. То ни прави възприемчиви за висши
влияния.
3. Гандхари: една музикална нота* - разклонява се от
третото око. Върви към отверстието си - лявото око, на
което доставя прана. То също поражда сънища и твор-
чески видения.
4. Хастиджихва: „Слонски език" - тръгва от
кореновата чакра към пъпната чакара, където се
разклонява. Доставя прана на лявото ходило и на лявата
ръка. Енергията му идва от един център в средата на
предкитката и на ходилото, откъдето се излъчва към
петте пръсти на ръката и крака, като завършва главно в
палците. Неговият отвор е във връхчетата на палците на
дясната ръка и десния крак.
Централни надита
1. Аламбуша: Означава бариера или граница - тръгва от
основата на гръбнака или средата на кореновата чакра и
върви назад към върха на ректума, доставя прана на
отделителните органи. Негов отвор е анусът. Отнасяно
е към кореновата или земната чакра и е свързано с апа-
на.
2. Куху: „Скритата или новата луна" - тръгва от основата
на гръбнака към половата чакра и напред до края на
пениса или вагината, като доставя прана на половите
органи, както и на свързаните с тях уринарни органи.
Негов отвор е пенисът или вагината. Свързва се с
половата или водната чакра и с апана.
3. Вишводхара: „ Преносвачът на всичко" - започва от
основата на гръбнака и отива към пъпната чакра и
стомаха; доставя прана на храносмилателната система.
Негово отверстие е пъпът. Отнася се към пъпната или
огнената чакра и се свързва със самана.
4. Варуна: „Проникващият" - ведически Бог, който
управлява космическия Океан на Пространството. Това
нади се простира от основата на гръбнака до сърдечната
* Третата от седемте основни ноти в индийската гама. - Бел. прев.
чакра и доставя прана на цялото тяло, обикновено чрез
дихателната и кръвоносната система, както и посредс-
твом мастните жлези. Негово отверстие е кожата. То е
свързано със сърдечната или въздушната чакра и вяна.
Дава възможност на дълбоките чувства и знанието на
сърцето да се изявят.
5. Сарасвати: „Богинята на речта" - разклонява се от
гърлената чакра. Върви към върха на езика, на който
доставя прана. То покрива и устата, и гърлото изобщо.
Свързано е с гърлената или етерната чакра и с удана.
Това нади, както показва името, дава силите на речта,
мъдростта и мантрите.
6. Сушумна: „Безкрайно блаженото" - простира се от ос-
новата на гръбнака или центъра на кореновата чакра до
темето на главата. То също зарежда с енергия гръбнака,
мозъка, нервната тъкан и поддържа костната тъкан. В
областта на третото око то събира енергията на всички
други надита, особено на осемте дясно или ляво
доминирани надита. Измежду петте вида прана то е
свързано с прана.
Разположение на надитата
В горната си част тялото има седем отверстия в главата:
двете ноздри, лявото и дясното ухо, лявото и дясното око и
устата. Те се наричат седемте риши или мъдреци заради тех-
ните ръководни способности. Назовават ги и седемте прани,
защото управляват различните форми на прана, както и се-
демте слънца (Адитяс), защото дават възможност за различ-
ни форми на просветление. За тях се казва, че са Богове, или
девас, чийто гуру е Брихаспати (речта).
В долната си част тялото има две отверстия - уретрата и
анусът. За тях се казва, че са демони, или асурас, чийто гуру
е Шукра (размножаването). Заедно с пъпа отверстията стават
десет. Като прибавим и това върху темето на главата, което е
свързано с ума или съзнанието, броят им става единадесет.
Тези отвори покриват единадесет от четиринадесетте надита.
Надитата в ходилата и ръцете имат енергийни отвори към
външния свят през предкитките и ходилата. Самата кожа е
отвор за цялото тяло. Така те допълват остатъка до че-
тиринадесетте надита.
Всичките четиринадесет надита завършват в различни от-
верстия на тялото, на които доставят енергия. Те започват от
основата на гръбнака. Само две - сушумна и аламбуша - во-
дят началото си непосредствено от центъра на кореновата
чакра. Другите започват от малкия триъгълник около центъ-
ра. Праната навлиза пряко в сушумна само при духовно про-
буждане. Иначе тя си остава в периферните дванадесет нади-
та, доминирани от ида и пингала и тяхното левостранно и
десностранно доминиране.
Нашата енергия се издига през сушумна и сарасвати. От-
тича се надолу чрез аламбуша и куху. Чистата прана се изди-
га през сушумна, нечистата прана се разпръсва през
аламбуша.
Както пингала и ида вървят нагоре от чакра на чакра
спираловидно преплетени и стигат до дясната и лявата нозд-
ра, пренасяйки слънчевите и лунните сили, така паясвини и
шанкхини стигат до дясното и лявото ухо, пуша и гандхари
-до дясното и лявото око, а яшасвати и хастиджихва - до дяс-
ната и лявата страна на тялото. Тези осем канала са свързани
и обикновено функционират заедно. Когато прана тече по
дясната страна през пингала, тя също обикновено протича в
дясното ухо, дясното око и дясната страна на тялото през
съответните канали. Когато тече през ида, тя също е в лявото
ухо, лявото око и лявата страна на тялото.
Петте сетивни органа има своите съответни канали: слу-
хът - дясното и лявото ухо (паясвини и шанкхини); осезани-
ето - кожата (варуна); зрението - дясното и лявото око (пуша
и гандхари); вкусът - езика (сарасвати); обонянието - дясната
и лявата ноздра (пингала и ида). Петте органа на действието
имат свои съответни канали: за речта (сарасвати), за ръцете и
ходилата (яшасвати и хастиджихва), за пикочно-половите
органи (куху) и за ануса (аламбуша).
Лечението на четиринадесетте надита
Най-добрият начин за лечение на надитата е да се лекуват
техните различни отверстия, които са основните им пунктове
за приемане и предаване на енергия. Това може да стане чрез
масаж, топлинна терапия (като мокса) или апликации с билки
и масла. Прана се движи през каналите, влиза в тялото и
излиза от него, като по този начин създава споменатите
отвори. Чрез лечението на каналите ние можем да повлияем
на всичките видове прана и на енергии те на тялото и ума.
Сушумна може да бъде лекувано чрез притискане на точ-
ката в темето на главата, чрез масаж на скалпа или апликации
с билки и масла. Маслото от брахми (или готу кола, при-
готвена в кокосово масло) се прилага специално за смазване
и тонизиране на сушумна и на центъра в главата.
Каналите на ушите (паясвини и шанкхини) могат да бъдат
стимулирани чрез притискане на ушните висулки или чрез
масаж на ухото. Те могат да бъдат тонизирани чрез маслен
масаж върху отворите на ушите. Маслото от брахми е също
много добро за тях.
Каналите на очите (пуша и гандхари) могат да бъдат сти-
мулирани чрез притискане на точките около очите, особено
централната и над очите. Масла и билки, налагани върху очи-
те, също са полезни. За тази цел е най-добро претопеното
масло (гхи) с трипхала. Очите могат да бъдат балансирани
или стимулирани и чрез прилагане на натиск или на масла
върху третото око, особено с паста или с масло от сандалово
дърво.
Каналите на носа (пингала и ида) могат да бъдат стиму-
лирани чрез притискане на точките непосредствено до дясна-
та или лявата ноздра. Те могат да бъдат лекувани също чрез
алтернативно дишане и чрез нася-терапия (главно с блатен
аир), както и чрез ароматотерапия (масла от подправки, като
камфор, мента или канела). Тези два канала са, разбира се,
най-важните при лечението, защото можем да работим пряко
върху тях чрез дишането.
Каналите на ходилата и ръцете (яшасвати и хастиджихва)
са може би най-важните за лечението и най-лесните за
външно манипулиране. Чрез тях ние балансираме пранични-
те токове в цялото тяло. Тези две надита са свързани с раз-
лични малки или второстепенни чакри, или надични центро-
ве, които излизат от тях в областта на ставите (рамена, лакти,
китки и предкитки, тазобедрени, колена, глезени и ходила).
Те могат да бъдат лекувани чрез масаж на предкитките и
крайниците, особено в областта на ставите. Упражняването
на натиск в центъра на ходилото или предкитката и към връх-
четата на пръстите е също полезно. Билки и масла могат да
бъдат налагани върху дланите и табаните на ходилата, за да
се въздейства върху тях.
Каналът на езика (сарасвати) може да бъде лекуван чрез
налагане на билки и масла в областта на шията и гърлото.
Претопеното масло (гхи) с блатен аир е особено добро. По-
местването на езика върху твърдото небце е полезно за съе-
диняването на сарасвати със сушумна.
Целият телесен канал (варуна) може да бъде лекуван чрез
общ масаж на тялото и апликации на билки и масла върху
кожата, особено върху гърба, близо до областта на сърцето.
Каналът на стомаха (вишводхара) може да бъде лекуван
чрез масаж на корема, около пъпа, както и чрез апликации на
билки и масла върху пъпа (например джинджифилова паста).
Друг метод са билките за храносмилателната система.
Половият канал (куху) може да бъде лекуван чрез масаж
на перинеума или на точката над пениса, както и чрез нала-
гане на масла върху пикочния канал (и при жените). Маслото
от брахми е добро и за придобиване на контрол над сексу-
алните функции.
Отделителният канал (аламбуша) може да бъде лекуван
чрез масаж на ректума или налагане на билки и масла в тази
област. Аламбуша е следващият по-важност канал след су-
шумна. Тук вата се лекува чрез лекарствени клизми (басти).
Каналите могат да бъдат лекувани чрез сетивата, органите
на действието или системите на тялото, свързани с тях, както
и чрез лекуване на чакрите, от които те се разклоняват. Добър
метод е да се визуализират тези канали и да се насочва
потока на прана през тях посредством мисълта, като прана
бива виждана червена или оранжева. Да се научим да ви-
зуализираме надитата и енергийния ток през тях е друг важен
метод за пранаяма и пратяхара. Каналите могат да бъдат
лекувани също чрез пранаяма, в която потокът на праната се
насочва през тях посредством визуализация. По този въпрос
вижте главата за пранаяма.
Част трета
Практиките на Йога и Аюрве

Няма коментари:

Публикуване на коментар